2661
Sök

Golf 2 1.6/1.8 , startar ej! nån konstig sörja i motorn!

8 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
Tja! Golfen startar ej! Körde med den 20 mil igår utan problem, starta hur lätt som hellst!
Idag ville den inte starta, när jag plockade bort luftburken så såg jag att det var något fettliknande sörja i vevhusventilationsröret! Bränsle får den och även gnista!
Har kollat glykolen, den ser ut som vanligt, ingen olja i den och den lukta sött tongue, tänkte ifall topplocket gått åt helvette?
Nån som vet? big_smile

Har bilder på glegget föresten om nån vill se tongue
Senast redigerat av micke_p (9 januari 2012)

26 Inlägg
11 januari 2012
Förknasare eller insprutt?
Låter hursom som att du är på rätt väg, du har ju kollat bränsle och gnista, då är det eg bara luft kvar.
klegget är olja som fastnat pga vevhusventilationen, moderna Saabar har haft problem med sånt också med värre följder..
Kolla och rensa alla luftvägar och rensa bort "klegget" med fotogen eller bensin.
Är det helt igensatt så kan det ställa till det för motorn.

Kyltekniker
28 Inlägg
11 januari 2012
hade liknande problem fast på min golf 3 också en majonnäs liknande sörja som kom från vev-hus venten vet ej hur du har de men på den bilen gick vev-hus venten ihop med ventil kåpan sedan in i förgasaren.
hela mitt sånt lock var fullt o röret ner till vev-huset var igen satt med den rullade bra startade alltid.
förmodligen så har toppen gått, den förra vintern var hela kylsystemet fröset samt att blocket har blivit överhettat ett par gånger smile

Finns de inga fel på en Volvo så är det heller ingen riktig Volvo

26 Inlägg
12 januari 2012
Det är ju faktiskt nåt jag glömde ja.. Toppen kan vara gången, kolla kompressionen och olja/kylarvätska.
Har oljan blivit "vit" dvs missfärgad eller om kylarvätskan blivit "oljig" så är det nog läge att byta motor eller topp. Gör inte om mitt misstag, lät en verkstad göra en topprenovering när toppen gått på en av mina bilar.
Det hade varit billigare att köpa en bättre beg motor att lyfta in.
Det blev nämligen inte bra ändå sen, risken är alltid att har det gått så illa att toppen har gått så kan något annat också blivit skadat. På en såpass enkel och billig bil så är nog motorbyte mycket trevligare och billigare.
Såvida du inte har kunskapen att renovera toppen själv vill säga.. Det som kostar är arbetet inte delarna.

26 Inlägg
12 januari 2012
Läser ju inte vad du skrev.. Glykolen såg alltså OK ut.. kolla oljan i vilket fall.
Du borde höra om kompet är riktigt dåligt, då går startmotorn för "fort" och det låter "ihåligt".
Har du provat med startgas? Får du den inte att tända då heller är något knas.

2 409 Inlägg
12 januari 2012
Det kan vara så illa att du blåst toppackningen och den inte startar pga dålig komp. Det blev lika dant för mig på audin när jag blåste packningen på den hmm Den gick tills jag stängde av den sedan starta den inte mer. Gör ett komp-test och se om det är jämnt på alla cylindrar

Sök