Min VW Passat 1994 släpper ut för mycket enligt bilprovningen

skogsflane
27 december 2011 · 72 Inlägg

Föll på mållinjen på besiktningen, sista grejen när dom kollade K-värdet. det ska vara 2.5 max på gamla dieselbilar, jag hade över 8. Vad kan jag göra för att få bilen genom besiktningen (och givetvis förbättra miljön för mina kära medmänniskor wink)?

När jag gasar blir det ett moln av svart rök. Så var det lite med min förra diesel också men denna är extrem. Kan man ställa ned bränslepumpen manuellt? Vet att man kunde det på äldre modeller då min far brukade göra det på sin

Vad jag gjort hittills: bytt luftfilter, hällt i nån STP-ormolja i tanken

skogsflane
28 december 2011 · 72 Inlägg

nu har jag fått hört att på dom tidigare passat, iaf 1993 års modell, kunde man skruva på en pryl så ställde man ner pumpen? can i do that too?

engolf
28 december 2011 · 3 235 Inlägg

Kör du lungt? Du kan ju i så fall sota ur motor ordentligt, varva ordentligt, och/eller sota ur med hjälp av vatten (sprutas fösiktigt i insuget när motorn är igång).
Gamla dieslar blir ofta igensotade när man kör snällt...

skogsflane
28 december 2011 · 72 Inlägg

Nja, kör väl ganska lugnt för det mesta men bränner på ibland. hälla vatten i motorn låter vanskligt?

skogsflane
28 december 2011 · 72 Inlägg

ingen som vet om det går att skruva nånstans för att minska bränsleinförseln till motorn?

patrikke
28 december 2011 · 1 749 Inlägg

Bytt motorolja? Det kan räcka om du har tur.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
skogsflane
28 december 2011 · 72 Inlägg

patrikke skrev:
Bytt motorolja? Det kan räcka om du har tur.

bytt för inte längesen

anton_mjor
28 december 2011 · 133 Inlägg

Du ska inte hälla vatten i motorn, utan spreja in en fin dimma i insuget med typ blomspruta när motorn är varm och igång.
När vattnet förvandlas till ånga spränger det bort sotet i cylindrarna, det slutar med att du har skinande rena cylindrar smile
Såvida du inte HÄLLER in vatten i insuget skadas inget.

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
skogsflane
29 december 2011 · 72 Inlägg

menar du luftinsuget nu? det stora plaströret som går till luftfiltret?

anton_mjor
29 december 2011 · 133 Inlägg

skogsflane skrev:
menar du luftinsuget nu? det stora plaströret som går till luftfiltret?

Yes, fast det som kommer ut från luftfiltret.
Sprejar du vatten innan filtret är det inte många droppar som verkligen tar sig in i cylindrarna wink

Senast redigerat av anton_mjor (29 december 2011)

Seat Toledo "Typ 1L Facelift" (1999)
skogsflane
1 januari 2012 · 72 Inlägg

ingen supereffekt av det där, kanske hjälpte lite men det kan vara inbillning / placebo

hur ställer jag ner bränslepumpen? kan tänka mig att prutta fram i 40 km/h till bilprovningen bara skiten går igenom

bronco_z
1 januari 2012 · 604 Inlägg

På vissa bilar dock med lite större motorer (2,5-3liter) har jag tagit bort hela avgassystemet och fyllt det med avfettning och varmt vatten, borstat med sotarviska och sen spolat med massor av varmvatten. På med sytemet och sen 4500 varv hela vägen till sbp (1,5 mil). Fått ner bilar från 10 ner till 1 i testvärde.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
engolf
1 januari 2012 · 3 235 Inlägg

bronco_z skrev:
På vissa bilar dock med lite större motorer (2,5-3liter) har jag tagit bort hela avgassystemet och fyllt det med avfettning och varmt vatten, borstat med sotarviska och sen spolat med massor av varmvatten. På med sytemet och sen 4500 varv hela vägen till sbp (1,5 mil). Fått ner bilar från 10 ner till 1 i testvärde.

Samma effekt uppnår man genom att sota ur med vatten, då ångan tar med sig det mesta av sot och avlagringar i förbränningsrum, grenrör och avgassystem.

skogsflane
12 januari 2012 · 72 Inlägg

anton_mjor skrev:
Du ska inte hälla vatten i motorn, utan spreja in en fin dimma i insuget med typ blomspruta när motorn är varm och igång.
När vattnet förvandlas till ånga spränger det bort sotet i cylindrarna, det slutar med att du har skinande rena cylindrar smile
Såvida du inte HÄLLER in vatten i insuget skadas inget.

Men är det alltså i själva insuget där vid luftfiltret jag ska spruta in? i det plaströret? eller ska jag ta bort det och spruta rätt in i motorn?

skogsflane
12 januari 2012 · 72 Inlägg

spraya menade jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang