4122
Sök

Hjälp med HDMI splitter!

453 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
Tjena! Hittade en sida på nätet där dom sålde billiga HDMI sladdar och en billig splitter så jag kunde få bild på både datan och tvn samtidigt. För det lilla priset för allt det så va det värt en chansning.

Köpte detta.
http://www.24.se/hdmi-kabel-75-m-p-5505 … alsearch=1
http://www.24.se/splitter-kabel-1xhdmi- … alsearch=1
http://www.24.se/hdmi-kabel-1meter-p-79 … alsearch=1

Till första problemet då. Eftersom det är hona på alla kontakter på splitten så drog jag först

1M sladden från datan--->in i sladden på splitten. Sen tog jag då 2 sladdar i splittern, 1 till tvn och 1 till data skärmen.
Då fick jag ingen bild på någon. skiftade på dom då fick jag bild på datan men inte tvn.

Prövade att vrida och vända på alla sladdar men fick fortfarande bara bild på data skärmen och använde jag bara 1 utgång på splittern så blinkade skärmen till lite då och då. och skiftade jag och tog den andra honan på splittern så satte sig data skärmen i energi spar
Det va väl det första problemet.

Sen såg jag att 7,5m sladden blinkade hela tiden även om jag drog den direkt från datan in till tvn utan splitter. vilket min sladd jag fick med tvn inte gör. så då måste den 7,5m sladden va sönder då eller?

Så någon som har en aning om va det kan va eller va det bara jag som gick på en dålig chansning?

463 Inlägg
3 januari 2012
Börja med att testa alla komponenter var för sig.
Börja med att testa med den kabel du vet fungerar:
1. Från dator till datorskärm
2. Från dator till TV
--> Utvärdera, fungerar båda?

Prova de andra HDMI-kablarna också. Fungerar alla när du koppla direkt till respektive skärm? (datorskärm + TV-"skärm")
Om alla kablar fungerar fortsätter du koppla enligt följande:
1. en kabel från dator till sladden på splittern
2. en kabel från den övre kontakten på splittern till datorskärmen. Kolla om det fungerar. Om ja, fortsätt på 3. Om nej, fel på splittern.
3. flytta kabeln från datorskärmen till TVn. Fungerar detta också?
Prova det nedre uttaget på splittern. Kolla om det också fungerar med både datorskärmen och TVn.

453 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
habomaster skrev:
Börja med att testa alla komponenter var för sig.
Börja med att testa med den kabel du vet fungerar:
1. Från dator till datorskärm
2. Från dator till TV
--> Utvärdera, fungerar båda?

Prova de andra HDMI-kablarna också. Fungerar alla när du koppla direkt till respektive skärm? (datorskärm + TV-"skärm")
Om alla kablar fungerar fortsätter du koppla enligt följande:
1. en kabel från dator till sladden på splittern
2. en kabel från den övre kontakten på splittern till datorskärmen. Kolla om det fungerar. Om ja, fortsätt på 3. Om nej, fel på splittern.
3. flytta kabeln från datorskärmen till TVn. Fungerar detta också?
Prova det nedre uttaget på splittern. Kolla om det också fungerar med både datorskärmen och TVn.

Tackar ska pröva detta har flyttat dom runder som fan. Men värt att försöka igen senare, för nu blir det jobb! smile

453 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Det är något lurt med den där splittern tror jag! Men ska köpa en ny men innan jag gör det tänkte jag fråga. Kan det va så att datan på något vis in kan ha fler än 1 hdmi sladd`? Liksom det är ju bara en splitter borde ju inte ha betydelse men bäst att fråga om någon vet

1 482 Inlägg
11 januari 2012
Är det en laptop?
Om det är en stationär av modernare slag borde den ju ha minst ha 2st bildutgångar.

BLT Service
Theracords Music Label

463 Inlägg
11 januari 2012
Timjoh skrev:
Det är något lurt med den där splittern tror jag! Men ska köpa en ny men innan jag gör det tänkte jag fråga. Kan det va så att datan på något vis in kan ha fler än 1 hdmi sladd`? Liksom det är ju bara en splitter borde ju inte ha betydelse men bäst att fråga om någon vet

Eftersom det bara är en dum splitter tycker jag inte det ska vara några konstigheter, men det finns datakommunikation som går över hdmi så det kan ju ställa till det..
Hör av dig till återförsäljaren och säg att det inte fungerar.. De borde byta ut den i så fall..

453 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Vad kan den va 1,5 år gammal hp. Funkar bra som fan har dock bara 1 utag. Är en stationär data, men tänker skulle åka till teknikmagasinet och prata lite med dom, dom brukar va bra på det där

1 482 Inlägg
12 januari 2012
Om du inte ska spela kan du ju köpa ett typ http://www.inet.se/produkt/5409297/powe … 5450-512mb

BLT Service
Theracords Music Label

1 045 Inlägg
13 januari 2012
ring företaget du köpte av,

men tror inte du kan köra båda bildkällorna samtidigt,, men som tidigare sa,,
testa allt var för sig och se vad det är som felar.

Sök