Mitsubishi Carisma GDI Årsmodel 1999, Problem med oljetryckslampa och batterilampa efter byte av bilbatteri.

martin_355
11 januari 2012 · 43 Inlägg

Hej.
Jag har en Mitsubishi Carisma Gdi 1999. Bilen har gått 17000 mil. Häromdagen startade inte bilen. Fick igång den med hjälp av starkablar. Kollade hur batteriet var och det var slut. Bytte det. Efter att jag kört bilen en stund så lyser oljetryckslampan och batterilampan och bilen stannar. Tänkte att det var engångs händelse startade om bilen och den gick igång. Efter en stund hände samma visa. Jag har kollat olja och det är helt ok. Finns mycket olja och gjorde en service för cirka 5 månader sen.

Innan jag bytte batteri så kunde bilen slockna när jag stannade för rött ljus (syftar om lång tid innan). Men då var det inte bara oljelampan och batteriet som lös utan alla lampor. Det hände inte ofta.

Har det något med någon sorts kallibrering som måste göras efter att man bytt batteri. Konstigt att det här problemet uppkommer i samband med batteribytet.

Är det andra som har haft samma problem?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Önskar er en trevlig dag/kväll.

Senast redigerat av martin_355 (11 januari 2012)

engolf
11 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Jag tror inte din generator laddar som den skall, då kan batteri och oljelampan lysa.

martin_355
16 januari 2012 · 43 Inlägg

Har mätt generatorn och allt verkar ok. Ringde Mitsubishi angående problemet. Det svar jag fick var att man måste sjustera tomgångskörningen med en speciell maskin. Dem försökte men det gick inte. Så dem gjorde rent i motorsjpjället och då gick det att justera.

Nu fungerar allt som det ska. Kostade 800 kr att få den rengjord och justerad.

Tack ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang