Kan jag Trimmad Min Mitsubishi Lancer 1992??

Navkapsel
19 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Tänk lagom om du bygger avgassystem. För lite motstånd låter varken bra och kan göra bilen slöare.
Finns inte färdiga satser så kanske någon billig verkstad kan bygga ett åt dig? Det blir en helt annan upplevelse när bilen brummar lite, det vettigaste du kan lägga pengarna på. Och oftast märker man en liten effektökning.

Lättare styling och avgassystem skulle jag satsat på, finns inte många fina, stylade Lancer från 92 så ett helkul utgångsobjekt har du ju! Dessutom bra bilar.

LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

KHRacing skrev:

LancerKing skrev:

KHRacing skrev:

På pappret kan man mäta så.. sedan mindre fälgar = lättare, välja rätt däck = lättare.
Lancern har 4x100. finns ju rätt många fälgar som passar där. samma inpressning som e30, Civic mfl

ganska intressant , men det e la bara massa pengar o arbete? eller finns enklare sätt?

Finns inget billigare sätt att trimma på än att lätta.

Iaf inte som kostar gratis

närmaste jag kan tänka mig är lustgas, kanske man kan få ge en 4000kr för ett beggat kit, men då måste man ju fylla på gasen rätt så ofta med.

hur mkt vill du stå ut med bilen, jämför med min EVO, den är lättad 335kg, troligen världens lättaste EVO.

innertak
baksäte
reservhjul
mindre backspeglar = lättare
varenda litet metallbeslag i hela bilen = 3-4 kg bort
andra stolar
bättre avgassystem = mera vrid/effekt mindre vikt med rätt storlek
nya katalysator
nytt bränslefilter
slipa underredsmassa
asfaltsmattorna inne i bilen i bagaget
innertaket
ta bort taklucka & sätt en bit lexan istället
m.m m.m m.m

lustgas känn onödig men på tanken att lätta den e bra men asså jag ska köra runt med den o leker med och självklart vill ja ha en snygg bil. men ändå åka på den


tack för tipset har något att sova på nu inatt^^

LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

Navkapsel skrev:
Tänk lagom om du bygger avgassystem. För lite motstånd låter varken bra och kan göra bilen slöare.
Finns inte färdiga satser så kanske någon billig verkstad kan bygga ett åt dig? Det blir en helt annan upplevelse när bilen brummar lite, det vettigaste du kan lägga pengarna på. Och oftast märker man en liten effektökning.

Lättare styling och avgassystem skulle jag satsat på, finns inte många fina, stylade Lancer från 92 så ett helkul utgångsobjekt har du ju! Dessutom bra bilar.

jupp det har ja wink tack.


skulle du vara snäll o förklara steg för steg för mig ja e nybörjare eller kanske finns något tråd om det?

asså menar "avgassystem"

Navkapsel
19 januari 2012 · 4 637 Inlägg

LancerKing skrev:

Navkapsel skrev:
Tänk lagom om du bygger avgassystem. För lite motstånd låter varken bra och kan göra bilen slöare.
Finns inte färdiga satser så kanske någon billig verkstad kan bygga ett åt dig? Det blir en helt annan upplevelse när bilen brummar lite, det vettigaste du kan lägga pengarna på. Och oftast märker man en liten effektökning.

Lättare styling och avgassystem skulle jag satsat på, finns inte många fina, stylade Lancer från 92 så ett helkul utgångsobjekt har du ju! Dessutom bra bilar.

jupp det har ja wink tack.


skulle du vara snäll o förklara steg för steg för mig ja e nybörjare eller kanske finns något tråd om det?

asså menar "avgassystem"

Kan visserligen lite grunder men finns nog de som är mer insatta än mig och kan ta sin mer detaljerade version...
(Men det är inte komlicerat som det kanske låter nu)

Senast redigerat av Navkapsel (19 januari 2012)

LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

Navkapsel skrev:

LancerKing skrev:

Navkapsel skrev:
Tänk lagom om du bygger avgassystem. För lite motstånd låter varken bra och kan göra bilen slöare.
Finns inte färdiga satser så kanske någon billig verkstad kan bygga ett åt dig? Det blir en helt annan upplevelse när bilen brummar lite, det vettigaste du kan lägga pengarna på. Och oftast märker man en liten effektökning.

Lättare styling och avgassystem skulle jag satsat på, finns inte många fina, stylade Lancer från 92 så ett helkul utgångsobjekt har du ju! Dessutom bra bilar.

jupp det har ja wink tack.


skulle du vara snäll o förklara steg för steg för mig ja e nybörjare eller kanske finns något tråd om det?

asså menar "avgassystem"

Kan visserligen lite grunder men finns nog de som är mer insatta än mig och kan ta sin mer detaljerade version...

ok tack!

Ghost_Face
19 januari 2012 · 517 Inlägg

LancerKing skrev:

KHRacing skrev:

LeafBox skrev:

Fast kan man mäta det så? tongue
Eftersom det som ändras mest är accelerationen.

På pappret kan man mäta så.. sedan mindre fälgar = lättare, välja rätt däck = lättare.
Lancern har 4x100. finns ju rätt många fälgar som passar där. samma inpressning som e30, Civic mfl

ganska intressant , men det e la bara massa pengar o arbete? eller finns enklare sätt?

Inte för att vara elak eller så.... MEN om du tycker det är mycket arbete och slöseri med pengar att byta ett par däck på en bil så får du nog börja fundera på en ny hobby redan nu...

Allting som har med bilar att göra kostar pengar. Och att trimma en vanlig lancer kostar mer än vad det smakar. Ett gott råd; spara pengarna och köp en Evo-lancer istället där du man lite valuta för pengarna!

LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

Ghost_Face skrev:

LancerKing skrev:

KHRacing skrev:

På pappret kan man mäta så.. sedan mindre fälgar = lättare, välja rätt däck = lättare.
Lancern har 4x100. finns ju rätt många fälgar som passar där. samma inpressning som e30, Civic mfl

ganska intressant , men det e la bara massa pengar o arbete? eller finns enklare sätt?

Inte för att vara elak eller så.... MEN om du tycker det är mycket arbete och slöseri med pengar att byta ett par däck på en bil så får du nog börja fundera på en ny hobby redan nu...

Allting som har med bilar att göra kostar pengar. Och att trimma en vanlig lancer kostar mer än vad det smakar. Ett gott råd; spara pengarna och köp en Evo-lancer istället där du man lite valuta för pengarna!

joo asså jag fattar vad du menar. men självklart menar jag inte däcken det är lätt o byta. big_smile haha allvarig tala jag har aldrig (komma) spendera så mkt pengar någonsin i mitt liv förran nu... det är därför ja säger att allt är dyrt smile

Navkapsel
19 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Börja med det lilla t ex avgassystem och fälgar så du har en trevlig bil lite i din smak att köra med. Sedan fortsätter du försiktigt och du har lust och pengar. (Bilhobby kan vara billigt och mkt kan göras för småpengar.

Det dummaste man kan göra är nog att vara för ivrig och göra allt på en gång bara för att man köpt bil... Dumt att t ex riva ut allt... och kanske ångra sig. eller lägga större summor på den och ångra sig

Tänk efter ett tag vad du innerst inne har för smak i några veckor och hur du vill att bilen ska se ut innan du gör det minsta lilla är ett tips smile

Senast redigerat av Navkapsel (19 januari 2012)

LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

Navkapsel skrev:
Börja med det lilla t ex avgassystem och fälgar så du har en trevlig bil lite i din smak att köra med. Sedan fortsätter du försiktigt och du har lust och pengar. (Bilhobby kan vara billigt och mkt kan göras för småpengar.

Det dummaste man kan göra är nog att vara för ivrig och göra allt på en gång bara för att man köpt bil... Dumt att t ex riva ut allt... och kanske ångra sig. eller lägga större summor på den och ångra sig

Tänk efter ett tag vad du innerst inne har för smak i några veckor och hur du vill att bilen ska se ut innan du gör det minsta lilla är ett tips smile

det var jätte bra tips, jag kommer göra så som du säger det var smart! big_smile

A_Karlsson
19 januari 2012 · 537 Inlägg

LancerKing skrev:

SAAB-Karlsson skrev:
man kan ju alltid psykologtrimma, dvs sätt på öppet filter och ta bort en ljuddämpare så den låter lite sportigare så känns det som den går bättre tongue

kan du förklara lite mer om " ta bort en ljuddämpare så den låter lite sportigare"?

om du tar bort den bakre ljuddämparen på avgassystemet och ersätter det med ett vanligt rör som man kan köpa på tex biltema så får du ett högre motorljud vilket ger en sportigare känsla smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

LancerKing skrev:

SAAB-Karlsson skrev:
man kan ju alltid psykologtrimma, dvs sätt på öppet filter och ta bort en ljuddämpare så den låter lite sportigare så känns det som den går bättre tongue

kan du förklara lite mer om " ta bort en ljuddämpare så den låter lite sportigare"?

om du tar bort den bakre ljuddämparen på avgassystemet och ersätter det med ett vanligt rör som man kan köpa på tex biltema så får du ett högre motorljud vilket ger en sportigare känsla smile

tack ! nu fattar ja

A_Karlsson
19 januari 2012 · 537 Inlägg

LancerKing skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

LancerKing skrev:

kan du förklara lite mer om " ta bort en ljuddämpare så den låter lite sportigare"?

om du tar bort den bakre ljuddämparen på avgassystemet och ersätter det med ett vanligt rör som man kan köpa på tex biltema så får du ett högre motorljud vilket ger en sportigare känsla smile

tack ! nu fattar ja

gäller typ samma med ett öppet luftfilter, man hör lättare när motorn suger in luft, detta kan även uppnås genom att man borrar hål i luftfilterburken men det är enligt mig onödigt att förstöra orginaldelar tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:

LancerKing skrev:

SAAB-Karlsson skrev:

om du tar bort den bakre ljuddämparen på avgassystemet och ersätter det med ett vanligt rör som man kan köpa på tex biltema så får du ett högre motorljud vilket ger en sportigare känsla smile

tack ! nu fattar ja

gäller typ samma med ett öppet luftfilter, man hör lättare när motorn suger in luft, detta kan även uppnås genom att man borrar hål i luftfilterburken men det är enligt mig onödigt att förstöra orginaldelar tongue

smile

engolf
19 januari 2012 · 3 235 Inlägg

LeafBox skrev:
Men det är ju inte värt tongue

Det du nämnde där kostar väll, ptschaa, minst 7k.
Är 15-25hk värt 7k+?

7 lappar?!
En vassare kam kan man köpa för lite över tusenlappen, ställbart drev för ca 500+plus frakt. bara det kan ge en effektökning på ca 10 hk beroende på vilken motor det är. Ny tätning till kamaxeln kostar ca 50 kr, och gör man jobbet själv kostar det inte mer. Extraktor kan ge ett par hästar, men det kostar långt mindre än 5 tusen...

LancerKing
19 januari 2012 · 50 Inlägg

engolf skrev:

LeafBox skrev:
Men det är ju inte värt tongue

Det du nämnde där kostar väll, ptschaa, minst 7k.
Är 15-25hk värt 7k+?

7 lappar?!
En vassare kam kan man köpa för lite över tusenlappen, ställbart drev för ca 500+plus frakt. bara det kan ge en effektökning på ca 10 hk beroende på vilken motor det är. Ny tätning till kamaxeln kostar ca 50 kr, och gör man jobbet själv kostar det inte mer. Extraktor kan ge ett par hästar, men det kostar långt mindre än 5 tusen...

tjena såg att du hade en colt... tror du att kjolpaketet passar till lance -92?

Navkapsel
19 januari 2012 · 4 637 Inlägg

LancerKing skrev:

Navkapsel skrev:
Börja med det lilla t ex avgassystem och fälgar så du har en trevlig bil lite i din smak att köra med. Sedan fortsätter du försiktigt och du har lust och pengar. (Bilhobby kan vara billigt och mkt kan göras för småpengar.

Det dummaste man kan göra är nog att vara för ivrig och göra allt på en gång bara för att man köpt bil... Dumt att t ex riva ut allt... och kanske ångra sig. eller lägga större summor på den och ångra sig

Tänk efter ett tag vad du innerst inne har för smak i några veckor och hur du vill att bilen ska se ut innan du gör det minsta lilla är ett tips smile

det var jätte bra tips, jag kommer göra så som du säger det var smart! big_smile

Och att använda och umgås med bilen en hel del i verkligheten under tiden man tänker är bra. smile blir lättare att se helhet då

SportPilot Ubåtsingenjör
19 januari 2012 · 7 240 Inlägg

okej ... du vill trimma din lancer ?

du tycker 7 000 är mycket pengar ?

vet du hur mycket du kommer få ut av ett hemma byggt sportavgassystem ? antagligen ingenting då det kommer bli för stort så du tappar effekt istället.

chippa din bil ger ingenting

ska du trimma får du räkna med att lägga 25-30 000 om du vill ha lite resultat + att du bör skaffa dig fan så mycket mer kunskap.

sen snacka du om turbo ... jo allt går men är det värt pengarna och tiden ? nej den operationen kostar många gånger mer än vad din bil gör...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Kamulen
19 januari 2012 · 930 Inlägg

ja 7000 är inte mkt pengar när det gäller trimma.

Om vi inte snckar en bil som har lite mer potential.

Som t ex

Saab Turbo/AERO
Volvo T5/T6
Audi A4/A6
Passat Turbo osv osv osv osv

Då kan man hitta billiga omprogrameringar av styrbox och då kan det ge en del hästar mer.

Senast redigerat av Kamulen (19 januari 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Pim_Pim
19 januari 2012 ·

CHEEVA skrev:

Kamulen skrev:
ja 7000 är inte mkt pengar när det gäller trimma.

Om vi inte snckar en bil som har lite mer potential.

Som t ex

Saab Turbo/AERO
Volvo T5/T6
Audi A4/A6
Passat Turbo osv osv osv osv

Då kan man hitta billiga omprogrameringar av styrbox och då kan det ge en del hästar mer.

7000 är ändå väldigt lite pengar .... får ju knappt en burgare för de nu för tiden

Då får den burgaren vara väldigt god ! big_smile

Kamulen
19 januari 2012 · 930 Inlägg

Pim_Pim skrev:

CHEEVA skrev:

Kamulen skrev:
ja 7000 är inte mkt pengar när det gäller trimma.

Om vi inte snckar en bil som har lite mer potential.

Som t ex

Saab Turbo/AERO
Volvo T5/T6
Audi A4/A6
Passat Turbo osv osv osv osv

Då kan man hitta billiga omprogrameringar av styrbox och då kan det ge en del hästar mer.

7000 är ändå väldigt lite pengar .... får ju knappt en burgare för de nu för tiden

Då får den burgaren vara väldigt god ! big_smile

Hahaha ja exakt! tongue


Jo men fan du får ju ofta ett steg1 om inte steg2 med halvsatts för 7000

T o m STEG1 till Audi S4 2.7BIT kostar 6900kr och då har man 314HK 495NM

Senast redigerat av Kamulen (19 januari 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang