5814
Sök

Katalysatorer som inte smälter

Finraggare
2 381 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Det finns många trådar om katalysatorer, men inte riktigt vad jag letar efter. Jag jagar katalysatorer som klarar höga temperaturer utan att smälta till en klump - som ändå inte stryper flödet.

Det är alltså inte en tråd om global uppvärmning, om katersättningsrör eller om att du inte bryr dig om att du skitar ner. Jagar ordentliga kattar som klarar höga effekter och höga temperaturer.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
23 januari 2012
Köp en riktig race-kat....its da shit! Säljs av rallyfolket, och även av Streetperformance i Göteborg. Om du sätter den längre bak på systemet så har avgaserna kylts ner något, vilket gör att dom minskar i volym, och därmed bromsas dom inte lika styggt av kat-en. Tänk på att du ändå behöver ha en viss värme, för att kat-en ska kunna klara av att rena, för annars blir det bara som att sätta ett litet galler i en burk på vägen bak!

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 januari 2012
Sätter du katten för långt bak så kommer den inte att tända, då kommer dom inte rena något. Den måste komma upp i arbetstemperatur, typ 600 grader eller vare nu är. Dock så kan dom pajja redan vid 750 grader.
Nya moderna kattar klarar upp till 900 grader.

Kör du hårt med bilen på bana osv så finns det få kattar som pallar det om du trimmat bilen. Man kör oftast lite fett när man har trimmat hårt, det blir snorvarmt i kattarna då och dom brinner upp. Sen har man ofta aggressiva kammar (mycket overlap) vilket bidrar till att man trycker ut en massa oförbränd soppa på låga varvtal, så att köra på låga varvtal nått varv eller två för att kyla kattarna funkar inte så bra heller. smile

Men racekattar kanske funkar, dom renar dock inte lika bra men du kanske klarar dig ändå!

Finraggare
2 381 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Känns ju som en ojämn kamp mot miljömupparna - jag har eldat upp två omgångar med "Rejscattar" som skulle hålla - har såväl rätt fet blandning som mycket overlap på kammen. Får blir cut-outs på midpipsen och så får de säga vad de vill. Har inte råd med fler dyra ädelmetallklumpar som skramlar där bak.

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 januari 2012
Vet att många sätter katten längst bak på sina rallybilar o det funkar ju.
2 racekattar borde ju klara minst 800hk i alla fall. Men det kanske inte räcker?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 januari 2012
Bästa är om man kan mecka ihop eget avgasrör och fixa cutouts som sitter precis i en böj, så om dom är öppna så åker nästan allt ut där. Det är så jävla trångt under våra bilar bara, kattarna sitter snorhögt upp på originalgrenrören, du får nog köpa ett par short tube headers och sen försöka hitta plats för kattarna med cutouts emellan. Ska du köra electric cutouts så får man hålla tummarna att elmotorn pallar temperaturerna, kanske går att modda lite. smile

Edit: Du kan ju köra med kattersättningsrör också, bara bulta loss kattarna och trycka dit ett rakt rör. Så kör du kattar bara på besiktningen. wink
Senast redigerat av FL3JM (24 januari 2012)

Finraggare
2 381 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Så jag körde på min 200SX - lutar ditåt nu faktiskt. Tröttnar som sagt på metallskrotinsamlingen

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 januari 2012
Menar du att en racekatt inte klarar av vad en T28 i en fyra skulle mata ur sig?
Då måste det ju vara skräp rent ut sagt hmm

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Finraggare
2 381 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
Nej - då var jag för snål för en bra racekatt - så jag körde med ersättningsrör.

Nu är jag smartare och lite rikare - och vill gärna göra det rätt smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 januari 2012
kameramannen skrev:
Nej - då var jag för snål för en bra racekatt - så jag körde med ersättningsrör.

Nu är jag smartare och lite rikare - och vill gärna göra det rätt smile

Ja man vet ju aldrig vad folk blir pålurade för "racekatter" annars tongue
Men två racekattar borde väl funka om det är till V8an annars? big_smile

KHRacing
24 januari 2012
FL3JM skrev:
Sätter du katten för långt bak så kommer den inte att tända, då kommer dom inte rena något. Den måste komma upp i arbetstemperatur, typ 600 grader eller vare nu är. Dock så kan dom pajja redan vid 750 grader.
Nya moderna kattar klarar upp till 900 grader.

Kör du hårt med bilen på bana osv så finns det få kattar som pallar det om du trimmat bilen. Man kör oftast lite fett när man har trimmat hårt, det blir snorvarmt i kattarna då och dom brinner upp. Sen har man ofta aggressiva kammar (mycket overlap) vilket bidrar till att man trycker ut en massa oförbränd soppa på låga varvtal, så att köra på låga varvtal nått varv eller två för att kyla kattarna funkar inte så bra heller. smile

Men racekattar kanske funkar, dom renar dock inte lika bra men du kanske klarar dig ändå!

Min FIA-kat sitter längst bak på Evon o funkar perfekt, trots E85 (lägre avgastemp)

De sitter även längst bak på alla rallybilar, även om de nu byter efter varje rally så funkar de ju.
då måste klara
spontana tester på tävlingar.

Sök