25 januari 2012
Trådstartare
hallå, har en subaru justy -88 som tidigare läkte olja från tändningsfödelaren? (iallafall grejen som sitter vid cylindrarna och skickar ström till tändstiften, och bestämmer tändningstimingen beroende på hur mycket den vrids), bytte en o-ring och fick slut på läkandet men missade att märka upp i vilken vinkel den skulle sitta i så det fick bli en chansning. dock så märkte jag när jag tillslut körde utanför stan att den liksom dog eller inte ville tända varje varv vid höga belastningar, och blev ryckig (hjälpte att gasa mindre då detta hände).
var inne på mekonomen och bad han stroboskopa fram rätt tändinställningar vilket var 5 (grader?) efter högsta läget utan vakuum, hade kört på 15 dittills(min chansning alltså). iallafall blev det bara värre, den fick ännu lättare för att tappa tändningen, i en riktigt brant backe i stan lyckades jag inte ens köra upp, eller fick stanna helt och köra upp på ettan men utan att lyckas få en jämn gång, ryckte alltså hela vägen upp. på rakstäcka går det inte överhuvudtaget att köra över 100 km/h och i uppförsbackarna efter e4 hamnar man i värsta fall ner mot 40-50km/h
någon som har nån ide på vad jag borde göra? förstörde jag något under tiden jag körde med felaktig tändinställning (alla jag pratat med har sagt att det inte ska göra nått så länge den inte spikar)? bilen fungerar helt normalt typ under stadskörning så länge man inte måste maxa motorn liksom, försöker man maxaccelerera med den så går det ibland bra, om inte så känns det ungefär som att man får slut på bensin, men motorn börjar leva igen när den droppat lite i varv och man gasar lite utan ikopplad växel.