Renovera B21 / sätta i b23 ?

kiorf
25 januari 2012 · 199 Inlägg

Tjena !  har en volvo 244 - 76 med en b21 och undrar om det är värt att renovera upp den eller om man ska sätta i en b23. 

B21 drar olja (vet ej om den läker eller drar in de i cylidrarna) och tickar i ventiler. Men annars rätt pigg för att vara en gammal b21. förra ägaren sa att dom bytt kam i den , och det stämmer nog, men vet ej vad för kam. drar mycket bensin också. tankade 7 liter och kom 2,9 mil.

Vad behövs för att renovera b21? kolvringar, lager, packningar?
Kostnad?
Vart köpa grejer?

Vad behövs för att sätta i en b23 ?
vad behövs för regbes?
kostnad?
nå ombyggnad?

ja tips vill jag ha smile

G-sson
25 januari 2012 · 612 Inlägg

En B23 ska till det yttre vara så gott som identisk med B21, bortsett från några små märkningar som visar att det är en B23. Mycket osannolikt att någon lägger märke till ett sånt byte om du byter till samma typ av motor - alltså ersätter förgasarmotorn (som jag antar att du har) med en annan förgasarmotor.

Vill man vara laglig så är 240 godkänd för 200hk och 231Nm som minst och upp till 220hk och 275Nm med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor fram, behövs bara en registreringsbesiktning efter motorbytet. Du behöver dock ha en motor som har katalysator original, och som inte modifierats (läs: trimmats) för att klara dig utan att jaga avgasintyg som du sannolikt inte får tag i... Det blir ju en del extra jobb med bränslepump etc. om du ska byta till en modern insprutningsmotor, men det kan det vara värt - bör kunna ge både betydligt mer effekt än du har och bättre bränsleekonomi, någon turbomotor kanske kan bli trevligt? big_smile

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Knugcab
25 januari 2012 · 5 111 Inlägg

Byt till en B23, de gamla B21orna med lågkompkolvar gick aldrig särskilt bra eller snålt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Louksor
25 januari 2012 · 1 915 Inlägg

Jag har oxå en 244 -76, med en B21 i sämre skick! smile
Bilen/motorn har gått 22000mil, drar ingen olja men väldigt törstig på bensin, även med fräsch förgasare o allt servat o rätt inställt...
Sommartid så dränker den sig i bensin, vintertid funkar den bättre, men kräver choke ibland.

Jag hade planer på att renovera motorn, med delar från folkraceshopen och kgtrimning
Men slängde de planerna när jag aldrig fick ordning på förgasaren, testat 4st olika men utan bra resultat.

Jag köpte en reservdelsbil för 1000kr,  244 från 1983 med 3ägare, B23A motor som gått 11000mil, motor o drivlina är i mkt bra skick men bilen är väldigt rostig då den hade stått på en gräsmatta i 8år....
Den är väldigt pigg, känns som den har mkt mer effekt än min gamla b21a, ändå skiljer det bara ca 10hk.

Ska ta B23an o sätta i min 76a, det synliga som skiljer är utseendet på ventilkåpan och kamremskåpan, sen har även b23an pulsair som ska pluggas.
Även växellådan ska flyttas över, varvar så mkt med bara 4växlar på M45an på landsväg, den från B23a är en M46a med OD.
Gamla B21an har kamremskåpa i plåt.

Byter man ut de sakerna så blir utseendet lika, så ser man inte att motorn är bytt, så länge man inte läser på blockets beteckning.

Ska man byta motor o kunna regga bilen med nya motorn så måste motorn tas från en insprutare -88 eller nyare som har katalysator original.

Det går att hitta motorer i bra skick för lite pengar, eller gör som jag o köp en hel bil o ta delar ifrån.
Köpa beg motor i bra skick blir billigare än att renovera den du har nu.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
kiorf
26 januari 2012 · 199 Inlägg

Tack för bra svar allihopa.. jag tänkte också att det blir enklare att sätta i en b23 med förgasare i bilen, det får nog bli så ! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang