Kan inget speciellt om just scenic.
Det jag vet dock är att det är svindyrt att byta kamrem på i princip alla renault ( som har kamrem ) så har den kamrem, kolla så du inte kommer bli drabbad av det bytet i medan du äger bilen!
Sen är det det allmänna. Nu har ju besiktningen kollat det mesta, men de missar en hel del också.
-Kolla så bromsskivorna ser bra ut. De ska inte ha en rost"kant" längst ut på kanten. Det ska heller inte vara några skåror/ ojämnheter i dem. Då är de slitna och behöver bytas snart.
-Ryck i hjulen (försök få dem att svänga fram och tillbaka ) och försök känna om det är något som glappar eller om det klonkar/ låter. Då är något slitet/ trasigt.
-Kolla under motorn och kolla om det är olja på den, då läcker det. Ofta läcker det ur packboxen bakom svänghjulet ( dyrt att byta ), så om det är en del olja under lådan kan det vara så.
-Ta ur oljestickan och kolla om oljan är gyllenbrun eller mörkbrun. Oljan ska inte vara kolsvart. Och är den GRÅ, då är det fara å färde. Gå därifrån direkt

Då är topplockspackningen dålig = svindyrt att laga.
-Kolla så däcken ser bra ut ( mönster ). Inge kul att köpa ny bil och behöva köpa dyra däck direkt.
-Kolla så det är rätt kylvätskenivå i kylvätskekärlet ( inte så jätteviktigt men kan vara bra. Är det dåligt med kylvätska tyder det på läckage.
-Öppna dörren och ta tag i ratten och titta på framhjulet. Vicka ratten fram och tillbaka och känn om det är glapp i ratten ( alltså att ratten snurrar lite men inte hjulet ). Tyder på dåliga leder och ev. dålig styrväxel om det är mycket glapp. Lite glapp är det alltid men det ska inte vara mycket.
Provkörning:
-Det jag alltid gör är att acca upp till en viss hastighet, runt 50, släppa ratten och bromsa hårt. Bilen ska gå rakt då och inte styra i ratten. Lite gör den förstås, men det ska inte vara mycket. Går den snett tar bromsarna ojämnt. Kan bero på dåliga ok/ skivor, eller dåliga leder i upphängningen.
-Lyssna efter alla former av missljud när du kör. Hör du ljud ( långsamt pulserande vinande ) från underredet som ökar i takt med hastigheten är troligen en bromsskiva skev eller fler.
-Känner du vibrationer när du kör är det även då fara å färde. Särskilt om det rycker i ratten. Har man tur är det bara däcken som det är obalans i, annars kan det vara leder som glappar, i värsta fall dåliga lager men då borde du höra att det skorrar en del också.
Exteriör/ interiör:
-Kolla över hela utsidan på bilen förstås. Kolla efter repor och annat skit som är tråkigt. Fula märken = prut. Likaså inredningen, ta lite tid på dig å kolla runt så den är skapligt fräsch.
Kommer inte på så mycket mer. Är bilen i göteborgstrakten kan jag komma förbi å kolla. Har inget bättre för mig ( borde plugga men vill inte ^^ )