6083
Sök

Köpa bil med skatteskuld, Vad händer

302 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Hej

Har hittat en Merca diesel med skatteskuld som jag skulle vilja ta delar ifrån eller besiktiga. Följer skatteskulden med till nya ägaren eller följer den med gamla ägaren. Kan man skrota den om den har skatteskuld?

/´Jonas

Jägermeister
910 Inlägg
27 januari 2012
Skatteskulden stannar hos den som var ägaren av bilen när skatten skulle betalas men bilen är i körförbud pga skatteskulden, skroten bryr sig inte om skatteskulden alls utan skrotar bilen som vanligt.

En gång är ingen gång...

302 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Tack.

Men om jag köper och vill bruka bilen.? Då måste jag se till att skulden betalas innnan den får användas.

335 Inlägg
27 januari 2012
Vill du bruka den så måste du betala skatten. Föregående ägare åker på fogden, men vill du köra så måste den betalas! Nollas alltså INTE vid ägarebyte som vissa verkar tro...

KHRacing
27 januari 2012
gemini78 skrev:
Skatteskulden stannar hos den som var ägaren av bilen när skatten skulle betalas men bilen är i körförbud pga skatteskulden, skroten bryr sig inte om skatteskulden alls utan skrotar bilen som vanligt.

Gör dom inte ?

eftersom bilen skriv över på bilskroten så blir det dem som får ta skulden - så nej. det acceterar de aldrig

Jägermeister
910 Inlägg
27 januari 2012
Dom tar inte över skulden utan den blir kvar hos den som sket i att betala skatten, samma om du köper en bil med skatteskuld så är inte det din skatteskuld så det påverkar inte dig annars än att du inte får köra bilen lagligt.

Polaren jobbar på bildemontering, dom tar emot gamla bilar som alkisar och andra lösdrivare ägt som kan ha skatteskulder på tiotusentals kronor, såna bilar tex som kommunen låtit bärga in då dom blivit stående i flera år på nån tomt eller parkering, dom kan ha varit påställda sen flera år så någon får en fin skuld till trafikförsäkringsföreingen oxå.

KHRacing skrev:
gemini78 skrev:

Gör dom inte ?

eftersom bilen skriv över på bilskroten så blir det dem som får ta skulden - så nej. det acceterar de aldrig
Senast redigerat av gemini78 (27 januari 2012)

En gång är ingen gång...

Gödseldräng
4 529 Inlägg
27 januari 2012
KHRacing skrev:
gemini78 skrev:

Gör dom inte ?

skulden står fortfarande kvar på den personen som ägde bilen den månaden den skulle skattas.
har skrotat flertalet bilar med skatteskulder även fast bilen är skrotad så står skulden kvar hos den personen.

skrotarna har inget med skatteskulderna att göra.

865 Inlägg
27 januari 2012
räknas inte skatteskuld som restskuld på bilen?

Sothora <3
1 201 Inlägg
27 januari 2012
Som någon skrev ovan.. Skulden stannar hos den ägare som VAR ägare när betalningsmånad infallit.

Bilen har ANVÄNDNINGSFÖRBUD tills skulden betalas, vilket oftast blir den nya köparen. (den gamla är oftast på fogden om han skiter i det).

Satt senast för någon vecka sedan och hade ett långt samtal om det här med Skattemyndigheten/transportstyrelsen. Påpekade då att det är helt sjukt att skulden stannar hos föregående ägaren men bilen har fortfarande användningsförbud.

P.S När polisen slår en QP på bilen så står de OK för avskyltning, DVS polisen har rätt att plocka skyltarna på plats. Då får bilen KÖRFÖRBUD, och man kan hämta tillbaka skyltarna hos polisen efter att skatten är betald.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

* Voff voff *
11 267 Inlägg
27 januari 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
Som någon skrev ovan.. Skulden stannar hos den ägare som VAR ägare när betalningsmånad infallit.

Bilen har ANVÄNDNINGSFÖRBUD tills skulden betalas, vilket oftast blir den nya köparen. (den gamla är oftast på fogden om han skiter i det).

Satt senast för någon vecka sedan och hade ett långt samtal om det här med Skattemyndigheten/transportstyrelsen. Påpekade då att det är helt sjukt att skulden stannar hos föregående ägaren men bilen har fortfarande användningsförbud.

P.S När polisen slår en QP på bilen så står de OK för avskyltning, DVS polisen har rätt att plocka skyltarna på plats. Då får bilen KÖRFÖRBUD, och man kan hämta tillbaka skyltarna hos polisen efter att skatten är betald.

Inte för att vara alltför petig, men det är brukandeförbud en bil får om den har obetald skatt. Körförbud ges för utebliven besiktning t.ex.. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sothora <3
1 201 Inlägg
27 januari 2012
inte för o vara alltför petig så:

I vissa fall får fordonet inte användas trots att det ställts på. Det gäller om fordonet har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning eller ANVÄNDNINGSFÖRBUD på grund av obetald fordonsskatt. wink

källa: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … donsskatt/

* Voff voff *
11 267 Inlägg
27 januari 2012
inte för o vara alltför petig så:

I vissa fall får fordonet inte användas trots att det ställts på. Det gäller om fordonet har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning eller ANVÄNDNINGSFÖRBUD på grund av obetald fordonsskatt. wink

källa: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … donsskatt/

Så är det förstås. Det kallades brukandeförbud förut, men verkar numera vara ersatt av användningsförbud.

Gamla författningen finns att läsa här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19730601.HTM

och nya där man ersatt brukandeförbud med användningsförbud (började gälla 1/5-06) finns att läsa här:

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url= … 060227.htm

Hursomhelst är körförbud något annat och har inte med skatten att göra... wink

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2012)

1 319 Inlägg
27 januari 2012
KHRacing skrev:
gemini78 skrev:

Gör dom inte ?

nej. det är den ägare som hade skulden som behåller skulden. finns att läsa på transportstyrelsen. du brukar ha rätt i mycket men inte nu smile

_----------'

Sothora <3
1 201 Inlägg
28 januari 2012
japp helt rätt:) men de blir automatiskt körförbud om snuten tar skyltarna liksom:) eftersom du måste ha skyltar på:)

Vettemannen
28 januari 2012
Om jag förstått det rätt när jag läst i denna tråd så hamnar den som hade bilen vid skattebetalningstillfället hos fogden om den inte betalar skatten. Den nya ägaren får inte köra med bilen förrän skatteskulden betalats. Det blir ju kaka på kaka....d.v.s. staten kräver in skatten två gånger med andra ord. Har jag fattat det fel?

/Benny

Lastbilschaufför
257 Inlägg
28 januari 2012
Jag råkade ut för något liknande på min A6 när jag köpte den..

Jag fick betala först för att få bruka bilen, men han var fortfarande betalningsskyldig, så när han betala fick jag tillbaka mina pengar smile

Four Rings To Rule Them All

* Voff voff *
11 267 Inlägg
28 januari 2012
japp helt rätt:) men de blir automatiskt körförbud om snuten tar skyltarna liksom:) eftersom du måste ha skyltar på:)

Nej, vi klarade ju just ut det där. Användningsförbud (tidigare brukandeförbud) får du pga utebliven skatt/avskyltning. Körförbud får du för utebliven/underkänd besiktning. smile

Det ÄR viktigt att göra skillnad på dessa saker eftersom det är olika påföljder på att bryta mot användningsförbud och körförbud.

//Brådhis

Sök