Motor resept. nån som kan Hjälpa med sista sakerna

n1
12 oktober 2009 · 5 Inlägg

sen vilken jävla id bricka?  du menar   chassie nr bricka  ?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
12 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

NITROUS skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

men det står på id brickan volvo 740, 760 turbo   B230ET

men nyss var det ju en K-motor med 530-topp och F-sprut?

nä på idbrickan står det B230ET på blocket står det B230K. sen har dom byt till f sprut på den så det är elekrtiskt mer vet jag inte om dom byt hela motron eller om dom bara byt blocket

id-bbrickan på vad? kamremskåpan? sen lär du löjligt lågt komp om du har innehållet från k-motorn i kombo med 530 toppen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
DZA89
12 oktober 2009 · 467 Inlägg

n1 skrev:
enligt mig har man bytt block har man bytt motor

ja men alltså jag tänkte att dom kanska bara byt block inte kollvara o allt annat

n1
12 oktober 2009 · 5 Inlägg

säg inte att du har en Et motorn när du inte har

DZA89
12 oktober 2009 · 467 Inlägg

NITROUS skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

NITROUS skrev:

men nyss var det ju en K-motor med 530-topp och F-sprut?

nä på idbrickan står det B230ET på blocket står det B230K. sen har dom byt till f sprut på den så det är elekrtiskt mer vet jag inte om dom byt hela motron eller om dom bara byt blocket

id-bbrickan på vad? kamremskåpan? sen lär du löjligt lågt komp om du har innehållet från k-motorn i kombo med 530 toppen.

idbrickan vid tänd boxen. kamrems kåpa har jag ingen. jag vet inte kan vara dåligt komp i den för det tar ett tag innan den går i gång när den är varm med för föra ägaren sa att det vara kalstart ventilen som var trasig. o när vi var ute o testade bilen så sa pappa att han tyckte det skulle varit mer tryck i den en vad det var

Louksor
12 oktober 2009 · 1 915 Inlägg

Är blocket b230K och toppen 530, så är inget från B230ET motorn kvar.
B230ET har 531 topplock.
B230K har 631 topp.

Vill du ha piggare bil, släng bort K blocket så du får lite mer komp i motorn.

Ang trimningen så tycker jag du ska läsa runt på forum, google osv hur en motor funkar o hur man trimmar, så lär du dig en del oxå

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
DZA89
12 oktober 2009 · 467 Inlägg

larsson.m skrev:
Är blocket b230K och toppen 530, så är inget från B230ET motorn kvar.
B230ET har 531 topplock.
B230K har 631 topp.

Vill du ha piggare bil, släng bort K blocket så du får lite mer komp i motorn.

Ang trimningen så tycker jag du ska läsa runt på forum, google osv hur en motor funkar o hur man trimmar, så lär du dig en del oxå

oki tack. jag hade tänkt slänga på det trimet på den här motorn o ha den som lärasig köra bil. för karosen är inte spec fin den är sönder rostad o läker in vatten i bagage utrymet så jag kör med den motorn o karossen så länge det håller sen köper jag en 940 eller 740 som inte är rostig alls typ sen en FK motor i den

DZA89
12 oktober 2009 · 467 Inlägg

men om jag slänger ur den motorn som är i 740n nu o slänger på 530 toppen på B21An. och turbo o allt det i stopar ner den motorn i 740in skulle det bli betre drag med B21An då?

Kmarcus
12 oktober 2009 · 854 Inlägg

Det är inte bara att "slänga" på saker och tro det ska fungera. Det jag och troligen dom flesta andra som läser den här tråden är att du bör lägga alla nuvarande planer på is och ta körkort, när du gjort det så lär du dig köra i en helt vanlig valfri bil. Under tiden läser du så mycket du har tid med här och på andra forum så kommer alla dina frågor rätas ut med tiden. För som det är nu så känns det inte som du kommer få en motor att gå runt många varv utan startmotor...

Senast redigerat av Kmarcus (12 oktober 2009)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
DZA89
12 oktober 2009 · 467 Inlägg

Kmarcus skrev:
Det är inte bara att "slänga" på saker och tro det ska fungera. Det jag och troligen dom flesta andra som läser den här tråden är att du bör lägga alla nuvarande planer på is och ta körkort, när du gjort det så lär du dig köra i en helt vanlig valfri bil. Under tiden läser du så mycket du har tid med här och på andra forum så kommer alla dina frågor rätas ut med tiden. För som det är nu så känns det inte som du kommer få en motor att gå runt många varv utan startmotor...

förstod inte ricktigt vad du menade. det skolla inte kosta mig not att byta motor. jag ha skickat pappren till länstyrelsen o det i dag så det kamer väll till back om nån vecka eller not då får jag börga övnings köra så jag lär mig allt ennubetre utan till sen tar jag intensiv kurs. så jag får det unan års skiftet eller nån månad effter. men tack i alla fal

kolvas
12 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

Kmarcus skrev:
Det är inte bara att "slänga" på saker och tro det ska fungera. Det jag och troligen dom flesta andra som läser den här tråden är att du bör lägga alla nuvarande planer på is och ta körkort, när du gjort det så lär du dig köra i en helt vanlig valfri bil. Under tiden läser du så mycket du har tid med här och på andra forum så kommer alla dina frågor rätas ut med tiden. För som det är nu så känns det inte som du kommer få en motor att gå runt många varv utan startmotor...

förstod inte ricktigt vad du menade. det skolla inte kosta mig not att byta motor. jag ha skickat pappren till länstyrelsen o det i dag så det kamer väll till back om nån vecka eller not då får jag börga övnings köra så jag lär mig allt ennubetre utan till sen tar jag intensiv kurs. så jag får det unan års skiftet eller nån månad effter. men tack i alla fal

Vad han menade är att du klarar dig med den effekten som är i bilen nu tills du fått lite erfarenhet bakom ratten och fram tills dess att du fått den erfarenheten ska du läsa på om hur en motor fungerar och lära dig grunderna innan du ger dig på dessa projekt som du har tänkt dig.

Du verkar ju inte ens ha riktig koll på vad det sitter i din bil nu.

Du har ju fått råd om att kolla upp saker & ting och lära dig grunderna i flera trådar utav flera personer.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mats757
12 oktober 2009 · 912 Inlägg

Kmarcus skrev:
Det är inte bara att "slänga" på saker och tro det ska fungera. ...

Exakt så är det.

Många säger att det är "Billigt" att trimma med Turbo. Humm.. hur många har verkligen gjort en konvertering för under 20 tusen? Hur många har verkligen kört bilen mer än 1000 mil UTAN reparationer?

Man tror att man har kommit billigt undan när man har "Hittat" en Turbo för 1000 spänn. DÅ är det ju i princip klart. Men många bäckar små, vips är man uppe i 20 tusen kr. Om man snikbygger!

TROR man att det kommer att kosta 6000kr. Ta det gånger PI... 3,14. DÅ hamnar man oftast mer rätt.
Och pengarna ska ligga på en färdig hög INNAN man sätter igång, annars blir man aldrig klar.

Mats

Senast redigerat av mats757 (12 oktober 2009)

Sharky
12 oktober 2009 · 10 287 Inlägg

Min tumregel är 300 kr/hkr man tänker turbotrimma.
Sedan kan det bli billigare om man kan byta ut kostnaden för vissa saker mot sådant man hittar gratis eller tjänster man får gratis men man bör ändå ha kostnaden som en ram.

Notera att det kan likaväl bli dyrare. Dom flesta gör minst ett dyrbart misstag första gången. Jag har gjort flera...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mate
13 oktober 2009 · 45 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

larsson.m skrev:
Är blocket b230K och toppen 530, så är inget från B230ET motorn kvar.
B230ET har 531 topplock.
B230K har 631 topp.

Vill du ha piggare bil, släng bort K blocket så du får lite mer komp i motorn.

Ang trimningen så tycker jag du ska läsa runt på forum, google osv hur en motor funkar o hur man trimmar, så lär du dig en del oxå

oki tack. jag hade tänkt slänga på det trimet på den här motorn o ha den som lärasig köra bil. för karosen är inte spec fin den är sönder rostad o läker in vatten i bagage utrymet så jag kör med den motorn o karossen så länge det håller sen köper jag en 940 eller 740 som inte är rostig alls typ sen en FK motor i den

så du ska lära dig köra bil när du har skaffat körkort det låter ju bra... sen så hoppas jag verkligen att du inte är seriös när du skriver så bra svenska!

sen tycker jag det är lika bra att göra allt riktigt istället för att byta efter ett tag

ante850r
30 januari 2012 · 285 Inlägg

Alltså Daniel_89_Boy en fråga bara är du helt jävla efterbliven eller?läst igenom olika trådar du skapat och de dummaste ideer och frågor jag nånsin stött på.Skaffa ett körkort för det första som bara det kommer säkert bli livets utmaning för dig.Sedan kan du börja lära dig grunderna om hur ne motor överhuvudtaget fungerar.

mvh Andreas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang