7164
Sök

Golf IV -00 Tickand Ljud...

2 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Hej Allesammans!

Jag skall sälja min bil och har till mitt förtret börjat uppleva ett "Tickande" ljud inne i motorhuset.

Tickandet kommer från Högersidan (förarposition) alltså vid spolarvätskan ungefär. Det är ett tydligt tickande. som hörs när motorhuven är lyft.

Har nyligen bytt toplock & kamrem pga. kamremsbrott på verkstad så jag hoppas ju inte det är ventilerna, men det vet kanske ni? Antar att de då också bytte olja i motorn annars är den inte Servad på länge.
15.000mil 1,4 liters
Skulle det varit kedjan som styr oljetrycket så sitter väl den på vänstersidan?

Läste någonstans att det kan vara Magnetventilen till avluftningen av tanken?

Kan man lämna in bilen för diagnostik på VW, kostar det något?

vad tror du?

Administratör
2 994 Inlägg
18 augusti 2010
Testa koppla ur kontakten till den svarta behållaren som sitter vid spolarvätskan det kan va akf behållaren  som tickar nämligen men det är normalt.

En kopp av den svarta såsen...

2 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
SVAR: Japp. Evaporation Ventile. Bensinförångningsventil. Denna går igång och börjar ticka ca 4 tick/sek och sedan går den upp och börjar ticka fortare för att gå tillbaka igen och sedan efter ca 5 minuter så slutar den. Det den gör är alltså att suga ut ångorna som ligger ovan på bensinen i tanken och sprutar in dem i motorn. HELT NORMALT! smile Tror jag fick till det rätt...Fick lära detta av min lokala bil verkstad.

Tack alla för svar! wink

510 Inlägg
31 januari 2012
gjorde du nått åt felet? har nämligen börjat ticka i min box också.. den över spolarvätske burken med en kontakt i? eller lät du de bara vara och kör endå?

Sök