Bort med all onödig el, audi 100 (folkrace bygge)

Lindskog944
29 juli 2011 · 146 Inlägg

Hej, har fått en audi 100 som ja ska bygga folkrace av.
Undrar lite vad man skall göra med all el till lampor, dörrar och dylikt. Alltså de som man inte behöver.
Det är ju en jäkla massa kablar överallt och jag vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt.
Som t.ex kablarna bak till bakljusen, skall jag följa kablarna bakifrån och fram och sedan försöka koppla ur det bara? Och hur skall jag koppla huvudströmbrytaren och startknappen? Det finns ju scheman som visar det men det jag behöver är väl bara kablarna som är kopplade till nyckeln nu?

Sedan hittade jag en röd knapp som var gömd i kåpan under ratten, någon som vet vad den är till för?

Oj just det, en fråga till, batteriet sitter i baksätet nu, och det måste vara i bagaget, hur förlänger jag pluskabeln dit? och minus kan jag väl bara jorda i bagaget?

Många frågor men hoppas att man kan få lite hjälp iaf smile

Mvh Lindskog

jippi73 Leg. Bilplågare
29 juli 2011 · 74 Inlägg

Rensa bort så mkt el som möjligt men håll koll på vart allt går.
Framhjulsdrift så du ska försöka sätta batteriet fram så blir den bättre i starten.
Huvudströmbrytaren är det ju bara att sätta på plus (+) kabeln och kom ihåg att du ska kunna sätta typ en wire eller liknande så att det går att stänga av strömmen utifrån.
Sen har du generatorn. Kopplar du fel så går bilen fast du slår av strömbrytaren,går på generatorns laddström.
Audi 100 vaddå? 
Beror lite på vad det är för motor med elen där.cool
Inte en vanlig fr bil men kul.
Finns en del du bör tänka på under byggets gång så förhasta dig inte och läs relglerna på sbf.se under fliken folkrace noga.

Men maila mig med frågor så ska du få svar. big_smile

jps-racing@spray.se

Lakhea Racing do it hard.
Mack Forum- och sitemoderator
29 juli 2011 · 26 194 Inlägg

Lindskog944 skrev:
Hej, har fått en audi 100 som ja ska bygga folkrace av.
Undrar lite vad man skall göra med all el till lampor, dörrar och dylikt. Alltså de som man inte behöver.
Det är ju en jäkla massa kablar överallt och jag vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt.
Som t.ex kablarna bak till bakljusen, skall jag följa kablarna bakifrån och fram och sedan försöka koppla ur det bara? Och hur skall jag koppla huvudströmbrytaren och startknappen? Det finns ju scheman som visar det men det jag behöver är väl bara kablarna som är kopplade till nyckeln nu?

Sedan hittade jag en röd knapp som var gömd i kåpan under ratten, någon som vet vad den är till för?

Oj just det, en fråga till, batteriet sitter i baksätet nu, och det måste vara i bagaget, hur förlänger jag pluskabeln dit? och minus kan jag väl bara jorda i bagaget?

Många frågor men hoppas att man kan få lite hjälp iaf smile

Mvh Lindskog

1. Kablarna ska väl ändå bara kasseras, så varför kapar du dem inte på olika ställen och helt sonika sliter ur dem ur karossen?

2. Till huvudströmbrytaren och startknappen så gör du väl en helt ny el, med allt vad det innebär, så att det går att bryta all ström när det behövs.

3. Svårt att säga vad den är till för utan att se själv. Vad händer när du trycker på den?

4. Du drar nya kablar från motorn till batteriet? Och jorda kan du göra i bagaget, ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lindskog944
29 juli 2011 · 146 Inlägg

Det är en audi 100 2.3 E 1992 smile okej tack för tipsen ska rensa så mycket som möjligt idag och kommer väl med mer frågor senare tongue Avklippta kablar gör alltså inget? det kan  inte skapa gnistbildning eller sådant?

te_wik Forummoderator
29 juli 2011 · 12 813 Inlägg

Röd knapp under kåpan kan vara vad som helst.. brytare till extralljus, till larm eller något annat.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
jippi73 Leg. Bilplågare
29 juli 2011 · 74 Inlägg

Isolera gärna avklippta kablar men som sagt var håll koll.
Men klipp inte om du inte är helt hundra på att de ska bort om du inte är kunning på bilel.
Jag är lite bekväm av mig så jag har byggt på förgasar bilar eller med mek.insprut för det är lite pyssel med kablar,reläer och sånt. Men är du nogrann så är det inga problem.

Lakhea Racing do it hard.
sleepyoh
29 juli 2011 · 1 319 Inlägg

Vissa billarm brukar ha en liten brytare under ratten för att nollställa larm. Kanske kan vara något sådant?

_----------'
G-sson
29 juli 2011 · 612 Inlägg

AirOne skrev:
1. Kablarna ska väl ändå bara kasseras, så varför kapar du dem inte på olika ställen och helt sonika sliter ur dem ur karossen?

Det finns mer än en person som gjort så, och sedan konstaterat att en eller annan kabel faktiskt gick till något viktigt. Hoppsan, då har man 50 avklippta kablar och ingen aning om vilken man behöver... roll

Rör inte avbitaren innan du har kopplat färdigt allt som behövs, sedan kan du klippa och isolera alla oanvända kablar. Spara kablarna, bra att ha för nödlösningar och reparationer...

Masi hbxservice.com
1 februari 2012 · 1 471 Inlägg

ett tips när du klipper kablar;) ha bilen igång och klipp en och en kabel! stannar bilen så har du klippt en kabel som du behöver och då sätter du ihop den igen smile rätt simpelt!

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
Lindskog944
1 februari 2012 · 146 Inlägg

tråden är gammal och ja är redan klar med allt utom bur och front.

Sen känns det väl inte så säkert och klippa av kablar som för ström?

Senast redigerat av Lindskog944 (1 februari 2012)

Masi hbxservice.com
1 februari 2012 · 1 471 Inlägg

Lindskog944 skrev:
tråden är gammal och ja är redan klar med allt utom bur och front.

Sen känns det väl inte så säkert och klippa av kablar som för ström?

okej, tävlar själv med audi med samma motor som du har i din smile ingen fara att klippa kablar bara du inte jordar tången i karossen wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang