Volvo 945 2.3SE - Går dåligt.

angstrom
23 januari 2012 · 70 Inlägg

Hejsan alla volvokunniga människor!
Förra veckan var jag ute å körde med min ganska nyinförskaffade Volvo 945 2.3SE (ltt).
Låg bakom en traktor, i ca 45 km/h, och då la jag i friläget å rullade, samt varvade upp motorn till 4500RPM, för jag gillar pysljudet som kommer från luftfiltret när man släpper av.
Då började alla varningslampor på hela instrumentpanelen å lysa (precis som de gör när man slår på tändningen).
Skumt som fan tyckte jag å stannade till i närmaste bussficka. Då såg jag att generatorremmen hade gått av, så jag köpte en ny å installerade den.
Efter det lyser lambdalampan, men jag får ej fram några felkoder alls.
Bilen går konstigt nu, bluddrar ev. Feltänder samt spikar på 75% gaspådrag efter 3000 rpm.
Dock kan jag hålla full gas å maxladd (0,35 bar) under 3000 varv, å då går den helt okej.

Bilen i fråga är inte trimmad, dock sitter det 2,5tum från turbon, samt öppet filter.
Den gick som en klocka innan detta hände.

Vad tror ni? Tacksam för svar!

R-efined
23 januari 2012 · 152 Inlägg

Jag hade ugnefär samma problem med min gamla 740T och då var det kamremmen som stod 1 kugg fel!  Testa att ställa vevaxel och kamaxel i noll läge och kolla så den står rätt smile

Senast redigerat av R-efined (23 januari 2012)

Volvofarfar
23 januari 2012 · 1 312 Inlägg

Plocka av batterikabeln i 10 min och sätt dit den igen, och se om lampan släcks..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
angstrom
23 januari 2012 · 70 Inlägg

Skall kika på detta, låter som att det kan stämma.

Drog minuspolen, lambdalampan släcktes, men ingen skillnad på motorn.

angstrom
27 januari 2012 · 70 Inlägg

Hej!
I-ochmed att lambdalampan lyser, så mätte jag på den svarta kontakten (finns 2 vita och 1 svart).
Den visade konstant 0.8, oavsett varvtal, och rörde sig knappt någonting vid gaspådrag eller släppt gas...
Kanske lambdan håller på å ge upp i samma veva?...

angstrom
30 januari 2012 · 70 Inlägg

Bytte lambdasonden, dock går den lika kasst.
Upptäckte dock att bilen blir vräkt i soppa. Den drar mer eller mindre 2 liter milen.
Fick felkoden 1-1-3 på 2ans stift, vet inte riktigt vilket felsökningssystem jag har (vad det heter alltså).
Det är en lite box i motorutrymmet, och man stoppar ned en hane i honkontakten.

Tipps på vad det kan vara? Bilen bluddrar och går som sagt jäkligt fett...

Pim_Pim
30 januari 2012 ·

1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager) fick jag fram på den felkoden.

angstrom
30 januari 2012 · 70 Inlägg

Och vad innebär detta?... jag har en 945 från -95

angstrom
3 februari 2012 · 70 Inlägg

Bytte luftmassemätaren till en riktig bosch med slutnummer 016, nu går den som en klocka!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang