2361
Sök

Volvo 945 2.3SE - Går dåligt.

70 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Hejsan alla volvokunniga människor!
Förra veckan var jag ute å körde med min ganska nyinförskaffade Volvo 945 2.3SE (ltt).
Låg bakom en traktor, i ca 45 km/h, och då la jag i friläget å rullade, samt varvade upp motorn till 4500RPM, för jag gillar pysljudet som kommer från luftfiltret när man släpper av.
Då började alla varningslampor på hela instrumentpanelen å lysa (precis som de gör när man slår på tändningen).
Skumt som fan tyckte jag å stannade till i närmaste bussficka. Då såg jag att generatorremmen hade gått av, så jag köpte en ny å installerade den.
Efter det lyser lambdalampan, men jag får ej fram några felkoder alls.
Bilen går konstigt nu, bluddrar ev. Feltänder samt spikar på 75% gaspådrag efter 3000 rpm.
Dock kan jag hålla full gas å maxladd (0,35 bar) under 3000 varv, å då går den helt okej.

Bilen i fråga är inte trimmad, dock sitter det 2,5tum från turbon, samt öppet filter.
Den gick som en klocka innan detta hände.

Vad tror ni? Tacksam för svar!

152 Inlägg
23 januari 2012
Jag hade ugnefär samma problem med min gamla 740T och då var det kamremmen som stod 1 kugg fel!  Testa att ställa vevaxel och kamaxel i noll läge och kolla så den står rätt smile
Senast redigerat av R-efined (23 januari 2012)

1 319 Inlägg
23 januari 2012
Plocka av batterikabeln i 10 min och sätt dit den igen, och se om lampan släcks..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

70 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Skall kika på detta, låter som att det kan stämma.

Drog minuspolen, lambdalampan släcktes, men ingen skillnad på motorn.

70 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Hej!
I-ochmed att lambdalampan lyser, så mätte jag på den svarta kontakten (finns 2 vita och 1 svart).
Den visade konstant 0.8, oavsett varvtal, och rörde sig knappt någonting vid gaspådrag eller släppt gas...
Kanske lambdan håller på å ge upp i samma veva?...

70 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Bytte lambdasonden, dock går den lika kasst.
Upptäckte dock att bilen blir vräkt i soppa. Den drar mer eller mindre 2 liter milen.
Fick felkoden 1-1-3 på 2ans stift, vet inte riktigt vilket felsökningssystem jag har (vad det heter alltså).
Det är en lite box i motorutrymmet, och man stoppar ned en hane i honkontakten.

Tipps på vad det kan vara? Bilen bluddrar och går som sagt jäkligt fett...

Pim_Pim
30 januari 2012
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager) fick jag fram på den felkoden.

70 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Och vad innebär detta?... jag har en 945 från -95

70 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Bytte luftmassemätaren till en riktig bosch med slutnummer 016, nu går den som en klocka!!

Sök