4191
Sök

Bmw 525 -92, tappade vattentrycket och dog

4 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Som rubriken säjer, var ute och körde när expantionskärlet till kylaren lossnade pga att jag var dum nog att inte dra åt en skruv, hur som helst så lossnade expantionskärlet från kylaren och 5 sekunder efter det så dog bilen ungefär som att den fick soppatorsk eller blev (strypt).

Kan motorn dö av att man bara tappar vattentryck? impelern skar och stryper motorn? eller blir det något fel när man tappar trycket bara?

Kanske borde nämna att bilen är turbokonventerad också, men det har fungerat bra till denna punkt tills kylaren for.

Tacksam för svar

Forummoderator
18 430 Inlägg
3 februari 2012
arjeplogarn skrev:
Som rubriken säjer, var ute och körde när expantionskärlet till kylaren lossnade pga att jag var dum nog att inte dra åt en skruv, hur som helst så lossnade expantionskärlet från kylaren och 5 sekunder efter det så dog bilen ungefär som att den fick soppatorsk eller blev (strypt).

Kan motorn dö av att man bara tappar vattentryck? impelern skar och stryper motorn? eller blir det något fel när man tappar trycket bara?

Kanske borde nämna att bilen är turbokonventerad också, men det har fungerat bra till denna punkt tills kylaren for.

Tacksam för svar

Det började alltså spruta dugliga mängder vatten runt motorn? Om nu du inte har ett riktigt tätt insug så kan den ju ha sugit i sig vatten istället för luft...

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
3 februari 2012
Dieselsmurfen skrev:
arjeplogarn skrev:

Tacksam för svar

Det började alltså spruta dugliga mängder vatten runt motorn? Om nu du inte har ett riktigt tätt insug så kan den ju ha sugit i sig vatten istället för luft...

någonstans i mitt bakhuvud så tror jag faktist jag råkat ut för något liknande när en slang gick sönder

om inte annat när man var yngre och vattenplanade med min fiat uno i halvmeters djupa vattenansamlingar under broar och man missade så vattnet gick över huven och dränkte fördelaren

så vatten kan ställa till mycket
montera ihop allt och kolla stift osv så det inte är vatten där
ett startförsök kan knäcka vevstakar osv om det inte redan är försent
detta är dock i VÄRSTA fall

verkligheten brukar inte alltid vara som det värsta som kan hända smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök