B230F Vägrar starta. Tändstiften blöta(olja?)

Underdog
3 februari 2012 · 170 Inlägg

Har en 740 -90 b230f som vägrar starta. Tändstiften är bytta för 100mil sedan men när jag kolla på de nyss efter att bilen vägra starta är de helt svarta och "oljiga"... Rengjorde de och satte i, samma sak, bilen starta inte och de vart helt oljiga igen.

Tog av tändstiften och tändkabeln från fördelaren till fördelarlocket och starta motorn några sekunder (för att få bort soppan?? har jag läst) Sedan värmde jag tändstiften med en tändare och satte i de igen och alla tändkablar tillbaks som de satt, bilen starta 2 sekunder och sedan dog och vägra starta och tändstiften som vanligt vart helt svarta/oljiga...

Någon som vet nått jag inte vet? smile

Detta är en sådann typisk dag då du verkligen behöver bilen men den totalvägrar...

mumifix
3 februari 2012 · 192 Inlägg

kan mycket möjligt att topp packningen har gått. är alla 4 tändstift svarta och oljiga?

Volvo 855 (1994)
engolf
3 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Det behöver inte vara olja på stiften, bara de är lite sotiga och får lite besin på sig kan det se ut som olja.
Men om det är olja kan du ha fått ptoblem med vevhusventilationen, eller annat allvarligt fel inne i motorn.

Underdog
3 februari 2012 · 170 Inlägg

Japp alla 4 är svarta/oljiga. Stiften luktar bensin, jag har rengjort de flera gånger och bara jag vrider om nyckeln för att starta så blir de helt blöta... har stått ute i 10- i en timme nu utan att fått det att fungera...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 februari 2012 · 13 749 Inlägg

ta ur alla 4stiften och gå in och värm dig och vänta sen ett antal timmar och skruva sen i stiften och pröva igen

du kanske t.o.m skulle testa att dra igång den för att slippa att den trycker in så mycket mer soppa igen

så där blev min gamla vento när jag inte varmkörde den utan bara flyttade den några meter varje dag
en dag vägrade den starta var ett rent helvete att få den att gå bra igen sen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
engolf
3 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Att dem är blöta betyder att den får bensin i alla fall. Nu får du kolla om det är gnista.

mumifix
3 februari 2012 · 192 Inlägg

Underdog skrev:
Japp alla 4 är svarta/oljiga. Stiften luktar bensin, jag har rengjort de flera gånger och bara jag vrider om nyckeln för att starta så blir de helt blöta... har stått ute i 10- i en timme nu utan att fått det att fungera...

Okej. jag gissar på topp packningen. men har du bytt något mer inom tändningens väg. rotor, fördelarlock, tänd kablar? kanske är så att den inte får gnista eller för svag.

Volvo 855 (1994)
Underdog
3 februari 2012 · 170 Inlägg

fördelarlocket och kablarna är bytt av ägaren innan mig, dom ser nya ut och har kvitto från mekonomen. En kompis kollade på bilen och gissade på att den får för mkt soppa och att gnistan är för svag darför stryper den sig. Kan stämma??

Ringde en mekaniker som kom förbi å kolla på den och han kunde inte göra nått i kylan och bad mig bogsera bilen till honom imorgon. Så vi får se.

Underdog
4 februari 2012 · 170 Inlägg

Så nu har mekanikern kollat på den och vi har bytt tändspole. Bilen gick igång efter lite om och men. Avgassmällar förekom i enorma mängder... Nu är bilen igång så vi får se om den startar efter en kylig natt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang