Volvo 740 -90. Startar ej efter motorbyte.

Alexarn
7 februari 2012 · 73 Inlägg

Hej, Som rubriken lyder får jag ingen fart på min motor efter bytet.. Lite info till er:

Bytte till mig en 740 -90 med rasad motor, köpte en donator bil 740 -88 som jag lyfte motorn ur.
Satte i motorn i 90an och nu startar den inte.
Först så flyttade jag över sprutet från 88an men kom sedan på att det är olika elsystem på båda bilarna så bytte till 90ans sprut istället.
Första provstarten gick bilen igång men gick riktigt pissigt, sen upptäckte vi att svänghjulet inte var rätt inställt så det är åtgärdat nu, men istället startar den inte alls utan hostar till bara.
Har testat bytt LMM, Svänghjulsgivaren/hallgivaren är hel & fungerar, rotor & fördelare är hela & fina.
Gnista har den och bensin får den.
Det är också en "nippel" som är av under insuget (sitter inte på insuget utan på nån sorts vacuum grej under insuget?, går en givare dit) kan visa bild om det är av intresse..
Tacksam för svar och funderingar,
Mvh Alex

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
7 februari 2012 · 1 201 Inlägg

i 88an sitter de LH 2.2 Jetronic och i 90an LH 2.4 Jetronic om ja inte minns fel..

Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang