5111
Sök

Volvo 240 GL -87 får för lite bensin.

809 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
tjenare.

har ett lite konstigt problem med min kompis volvo 240. den får fin gnista och bränsle kommer fram till fuelrailen och spridarna öppnar sig, bilen startar lätt på startgas men dock inte själv. Täcker man för Lmm med ex tejp så det bara är ett litet hål för den att dra in luft igenom så startar den och går hur fint som helst. Känns ganska konstigt att den går så bra fast den knappt får in någon luft.

MvH Tommy

glad
493 Inlägg
9 februari 2012
igensatt bränslefilter

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

10 Inlägg
9 februari 2012
bränsle filtret är nybytt.

glad
493 Inlägg
9 februari 2012
kollat btren?
kollat bränsletryck över huvud taget?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

809 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Ekan_1 skrev:
kollat btren?
kollat bränsletryck över huvud taget?

btr.en har vi inte kollat. nej tyvärr inte för vi har ingen bränsletrycksmätare. dock fick "855tfem" sig en fin dusch som resten av garaget nästan när spridarna skruvades loss

192 Inlägg
10 februari 2012
ja ta och kolla bränslet. vill du kolla att det kommer tillräckligt med bensin så har jag ett tips.

1. skruva bort slangen (där bensinen kommer)

2. ta fram en bensin dunk som går att mäta elr något annat

3. dra ner slangen till bensin dunken.

4. ta fram någon timer

5. be din kompis/vän att dra på tändningen. så pumpen börjar att pumpa. då slår du på din timer och när det har gått 60 sekunder så säger du åt honom att slå av.

6. är det bara en liter i dunken eller mindre så är det någ läge att byta pump.  är det crika 2-3 liter så behöver du inte tänka på att pumpen är dålig.

andra alternativ så kan det vara att den drar väldigt mycket tjuvluft någon stans. eftersom du nämnde att du tejpa över lmm så gick bilen fint.

hade du haft dålig gnista så förstår jag att bilen bara går på startgas. desto dåligare gnista de är desto mer explosiv bränsle måste bilen ha för att kunna tända.

Sök