volvo 740 glt kylar råd

ChevLT1
3 februari 2009 · 95 Inlägg

Tja kylarn har spruckigt och har tänkt lägga i lite kylar jox så de tätar

(jag vet och ska köpa ny kylare men har inte råd just nu hmm)

så var och köpte en flaska STP  kylar-rens och en burk STP kylar tätning

Men om jag nu ska tömma motorblocket på vatten vart kan jag lokalisera nån form av urtappningsplugg?
har hört den sitter under grenröret, men har dock inte hittat nån? nån som vet lite mera precis vart? eller hur man enklast tappar ur vatten på en volvo 740? tongue

och så undrar jag ifall nån har nån erfarenhet av "kylarrens och kylartätning av märket STP" ?

det droppar lite bara när den blivit varm så de kan ju inte handla om nått vidare stort hål? så att de inte är nån fara att använda? stp som tydligen ska vara tunnare medel än t.ex bars leak så som de lät på killen på mekonomen .roll

p.s bilen har AC dock ur funktion big_smile

tacksam för svar!

dr-aero
3 februari 2009 · 290 Inlägg

740 har avtappningsplug på vä sida om oljefiltret.
bars leak är annars väldigt bra:)

Tottis_vbg
3 februari 2009 ·

häll i en påse mald ingefära funkar jättebra om det inte läcker så mycket. annars som han ovan nämnde Bars leak. om du inte hittar avtappningspluggen så släpp bara nedre kylarslangen....

Jockefors
3 februari 2009 · 961 Inlägg

kanel funkar väl de oxå ?

Pure DieselPower
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
3 februari 2009 · 547 Inlägg

du kan slå i ett rått ägg oxå big_smile

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
dr-aero
3 februari 2009 · 290 Inlägg

lite bacon med, åå nattmacka;)

Jockefors
3 februari 2009 · 961 Inlägg

el macho chicken funkar bra i katten har ja hört ,, nee nog me offtopic nu ..







tongue

Pure DieselPower
te_wik Forummoderator
3 februari 2009 · 12 813 Inlägg

Varför tömma kylsystemet? Detdär ska man väl bara hälla i expantionskärlet? Bara se till att man har cirkulation.. Eller?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Haniball_s
3 februari 2009 · 455 Inlägg

borde väll inte va så dyrt med ett kyl? köppte mitt för 50 kr! känner du ingen med nån gammal skrothög?
lycka till!!

>syns man inte finns man inte<
connyolsson Fd bilmek. Numera båtmek..
3 februari 2009 · 129 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
häll i en påse mald ingefära funkar jättebra om det inte läcker så mycket. annars som han ovan nämnde Bars leak. om du inte hittar avtappningspluggen så släpp bara nedre kylarslangen....

Körde ingefära i en gammal 242 jag hade med läck i värmepaketet. så fort jag varva lite extra så började det lukta ingefära som F-n å gägga på rutorna å sen tätnade det igen o.s.v o.s.v. Körde så en hel vinter sad sen sålde jag driten. ingefära sucks!!

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 februari 2009 · 5 650 Inlägg

du ska inte behöva tömma nått bara hälla i kylartätningen i expantionskärlet och följa instruktionerna finns och köpa på vilken mack som hälst användt de många gånger

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ChevLT1
3 februari 2009 · 95 Inlägg

Alltså själva anledningen till att jag ska tömma kylsystemet är för att de stog på packetet på "kylar tätningen" att jag skulle göra en rengöring av kylarsystemet innan jag hällde i medlet, och jag har köpt "kylar rens" som jag ska slå i , därför jag behöver tömma systemet på vatten.

fast ska jag skita i det å  slå i en burk tätning och vara glad istället?

ChevLT1
3 februari 2009 · 95 Inlägg

corollaistheshit skrev:
borde väll inte va så dyrt med ett kyl? köppte mitt för 50 kr! känner du ingen med nån gammal skrothög?
lycka till!!

okej , 50 spänn för en kyl var inte farligt tongue men då återstår ju frågan ifall de är samma kyl te alla 740 typ ?

vill säga alla b230 (jag har b234f)

ChevLT1
3 februari 2009 · 95 Inlägg

dr-aero skrev:
740 har avtappningsplug på vä sida om oljefiltret.
bars leak är annars väldigt bra:)

okej tack!

ChevLT1
3 februari 2009 · 95 Inlägg

problem solved tack för all hjälp

visa sig vara en pytte liten läcka på slangen på under sidan som jag måste missat i vinter mörkret som jag såg tydligt på dagen så bytte slang å voila ^^

Senast redigerat av ChevLT1 (3 februari 2009)

kaithan
10 februari 2012 · 70 Inlägg

hej, tänkte fråga en grej. det är så att min kylare har gått sönder.
Jag har en 740 GLT 90a och jag har hittat en kylare som är lika stor osv men den är ifrån en 740- 85a så spelar det någon roll ?

Mvh

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
aF
10 februari 2012 · 357 Inlägg

kaithan skrev:
hej, tänkte fråga en grej. det är så att min kylare har gått sönder.
Jag har en 740 GLT 90a och jag har hittat en kylare som är lika stor osv men den är ifrån en 740- 85a så spelar det någon roll ?

Mvh

Nej, det är samma. Det enda som kan skilja är att vissa har extra anslutning för automatlådans oljekylning och tempgivare till ac fläkt. Men har du varken ac eller automat funkar det med vilket som.

kaithan
10 februari 2012 · 70 Inlägg

aF skrev:

kaithan skrev:
hej, tänkte fråga en grej. det är så att min kylare har gått sönder.
Jag har en 740 GLT 90a och jag har hittat en kylare som är lika stor osv men den är ifrån en 740- 85a så spelar det någon roll ?

Mvh

Nej, det är samma. Det enda som kan skilja är att vissa har extra anslutning för automatlådans oljekylning och tempgivare till ac fläkt. Men har du varken ac eller automat funkar det med vilket som.

aha okej, tack så hemskt mycket! smile

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang