740gle tjuvstannar

lillnicke lastbilsmekaniker
22 januari 2012 · 226 Inlägg

tjena! farsans 740 har börjat strejka. den har stannat ca 4 gånger för han nu på en månad. bilen bara stannar och händer ingenting när man vrider om nyckeln sen. väntar man dock ett tag(ibland 10min,ibland 2h) så går den att starta sen.

jag provade igår att byta bränslepump och relä, även förpumpen utan förbättrat resultat. jag upplever att det är när den blir varm som den dör, vet inte om det är soppa eller tändning det är fel på. nån som har nått tips?
bilen i fråga är en 87as 740gle

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Drönirettab
22 januari 2012 · 21 761 Inlägg

lillnicke skrev:
bilen bara stannar och händer ingenting när man vrider om nyckeln sen.

Vad är det som inte händer, snurrar inte ens startmotorn eller snurrar startmotorn fast motorn helt enkelt inte vill tända?

lillnicke lastbilsmekaniker
22 januari 2012 · 226 Inlägg

Drönirettab skrev:

lillnicke skrev:
bilen bara stannar och händer ingenting när man vrider om nyckeln sen.

Vad är det som inte händer, snurrar inte ens startmotorn eller snurrar startmotorn fast motorn helt enkelt inte vill tända?

startmotorn går men den tänder inte. ska prova byta tändmodulen imorn smile

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
22 januari 2012 · 718 Inlägg

Kolla så att du har tillräckligt med jord till motorn. Prova att sätta en startkabel mellan motorblocket och en jordpunkt.

lillnicke lastbilsmekaniker
22 januari 2012 · 226 Inlägg

dieselknackare skrev:
Kolla så att du har tillräckligt med jord till motorn. Prova att sätta en startkabel mellan motorblocket och en jordpunkt.

känns konstigt då det bara är när motorn är varm det blir så, låter mer som en lös krets tycker jag, typ lödning i tändmodulen smile

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
Andreas34
22 januari 2012 · 188 Inlägg

Vad är det för årsmodell? för mig låter det lite som en hallgivare, den går att mäta. googla på det så får du fram en beskrivning.

Eric91
22 januari 2012 · 337 Inlägg

Tjena är 90 % säker på vad felet är, Har en volvo 740 GLE 86 som hade exat samma problem som du beskriver. Det sitter en kabel bak på motorn ( lite under fördelarlocket ) om det har börjat glappa eller ärjat i utaget till kabeln så dör bilen på en gång, ibland startar den på en gång efter den har döt ibland tar det flera timmar.

Ps: Säg till om du vill ha en bättre beskrivning eller bild på var kabeln sitter ( Vet själv hur jävla irriterande det kan vara med deta problem.

Mvh Eric

lillnicke lastbilsmekaniker
22 januari 2012 · 226 Inlägg

Eric91 skrev:
Tjena är 90 % säker på vad felet är, Har en volvo 740 GLE 86 som hade exat samma problem som du beskriver. Det sitter en kabel bak på motorn ( lite under fördelarlocket ) om det har börjat glappa eller ärjat i utaget till kabeln så dör bilen på en gång, ibland startar den på en gång efter den har döt ibland tar det flera timmar.

Ps: Säg till om du vill ha en bättre beskrivning eller bild på var kabeln sitter ( Vet själv hur jävla irriterande det kan vara med deta problem.

Mvh Eric

lät intressant! en bild skulle inte sitta fel smile

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
Eric91
24 januari 2012 · 337 Inlägg

Tjena sorry för långt tid innan svar men har tagit bild på vart kabeln sitter, Men fattar inte hur man lägger upp bilder här skicka din E-mejl så skickar jag bilden dit.

Mvh Eric

loow Jävel
24 januari 2012 · 2 018 Inlägg

Låter som att Andreas och Eric menar samma sak. Hallgivarn

You got to risk it, to get the biscuit :)
lillnicke lastbilsmekaniker
24 januari 2012 · 226 Inlägg

tack för alla svar, verkar dock vara som jag trodde. tändmodulen för jag har då inte lyckats få död på den än big_smile

tack än en gång för tipsen!

det som inte dödar, gör jävligt ont!!
Religion is a group insanity. Lots of people with the same imaginary friend.
Mitsubishi Lancer EVO III "rallybilen" (1995)
BMW E30 "m50 turbo" (1983)
ronylind
25 januari 2012 · 35 Inlägg

nu är det så att min volvo 740 får för mycke bensin det luktar bensin   i bilen och utanför bilen vad  kan man göra åt det? volvo 740 gl automat från 1988 tack i förhand skicka gännä info oc pris och vart man ska köpa och vart

Eric91
25 januari 2012 · 337 Inlägg

Läcker det bensin någon stans?

ronylind
25 januari 2012 · 35 Inlägg

eric91 nej det läger ingen bensin nårga tips?

Eric91
26 januari 2012 · 337 Inlägg

Jag vet inte riktigt men jag tycker det låter som om bensin pumpen börjar/är dålig.

ronylind
27 januari 2012 · 35 Inlägg

alltså pumpen funkar så som den ska inga fel där den är ny någån anna med tips bilen luktar bensin effterkörningen

caddyadde
10 februari 2012 · 19 Inlägg

tjaa, har ett likande fel på min morsas 87as gle. Den kan tända till men startar inte. den har startat för mig en gång sen den sluta funka. har bytt hallgivare,stift, å kopplat förbi soppapumps relät, den startar inte.. får jävla damp på den.

Ford galaxie 500 LTD "galaxien" (1965)
Oldsmobile cutlass f85 "oldsen" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang