2984
Sök

Laddtrycksproblem! Volvo V70 -99 2,5T

149 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hallå.

Problem:
Jag får inte mer laddtryck än 0.1

Om jag pendlar med gasen så kan jag i bästa fall peaka 0,3 men går sedan ner på 0,1 och med jämn gas ligger den stabilt på 0,1 oavsett växel.
Inga felkoder hittade och jag märker ingen skillnad om jag drar ur kontakten till magnetventilen.

Borde den inte gå ner på grundladd då?.
Vad är grundladd för V70 2,5T?
Vad ska laddtrycket ligga på när allt fungerar "normalt"? 0,4-0,5 stabilt tryck?
Kan det vara så enkelt att magnetventilen är kass?.


Laddtrycksmätaren är kopplad på Vakumslangen från insuget.
Där folk förklarat för mig att den skal sitta.

Alla slangar är hela och inget läcker.

Någon som kan hjälpa mig med mitt problem?
Tackar på förhand.

// Wille

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Stabil som fan
304 Inlägg
12 oktober 2010
#2
0,4bar ungefär smile Det laddar min som är orginal iaf tongue


149 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#3
OK.. du har ingen gissning på lösningen av mitt problem?

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

8 266 Inlägg
12 oktober 2010
#4
Märker du ingen skillnad om du kopplar ur mv så är det frågan om inte wastegaten är kass. För precis som du säger så ska den ju ge stabilt grundtryck med mv urkopplad.


149 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#5
Om man rycker i wg staget ska det då vara ett litet spel? eller skal den vara helt stum och ingte gå att rubba över huvud taget?. för om jag rycker i den så glappar den något men känns inte som "fjädern" rör på sig utan bara armen..

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

8 266 Inlägg
12 oktober 2010
#6
Man ska behöva ta i lite för att kunna rubba staget om klockan är frisk.


149 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#7
Behöver inte ta i spec mycke.. glappar 4-5 mm troligast då att den är kass?. svår att byta själv?. ska man byta bara klockan eller byta turbo när man endå e igång?.

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

8 266 Inlägg
12 oktober 2010
#8
Låter som om det är klockan som är kass och den är enkel att byta själv och så länge det inte är nåt fel på självba turbon sinns ingen större anledning att byat den samtidigt.


149 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#9
Vad ska jag ha för klocka å vart köper jag den smidigast?.
Några förslag?
Hur ställer man in den sedan. skruvar på den tills jag får rätt laddtryck?.
Och vad är isf rätt tryck?
Senast redigerat av littlewille90 (12 oktober 2010)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

1 353 Inlägg
13 oktober 2010
#10
du ska ha en kubansk vänster gående klocka smile

en org klocka är de bästa. volvo säljer dom tex.

gällande rätt laddtryck så ska du ställa armen så att den lätt går på, alltså inte behöva dra i den för att haka på..
sen får du kolla upp vad just din bil ska ha i grundladd så kör du utan mv ikopplad och justerar sedan om de behövs, kortare stång = mer ladd.
tror att du ska ligga på samma som nästan alla andra volvo 0,3-0,4..


149 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#11
Varför köra utan mv inkopplad?.

Om jag håller jämn gas på tex 3.an å bilen accelererar jämt,
ska laddtrycket då ligga stabilt på 0,4? eller vid vilket läge skal trycket ligga på 0,4?

Förstår ju att det inte alltid är 0,4 då laddtrycker är beroende av gasen.
Men vid vilket läge bör jag ha maximalt laddtryck?.

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

1 353 Inlägg
30 november 2010
#12
för att när du kör med mv urkopplad så kallat grundladdtryck.
oavsätt vilken växel eller varvtal så ska du ha 0,4 i grundladd, detta beroende på hur klockan är inställd. när den har rätt värde för just DIN BIL så kopplar man sedan i mv igen för att programvaran själv ska styra hur mycket bilen ska ladda..


149 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#13
Så när MV är inkopplad är det inte alls säker man laddar så mycket som 0,4? utan den ger olika laddtryck på olika växlar. ?

Är inte så insatt i turbobilar så en förklaring till vad en MV egentligen gör skulle vara tacksamt.

Vad kan en Orginal tryckklocka på volvo kosta?

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

7 281 Inlägg
11 december 2010
#14
littlewille90 skrev:
Så när MV är inkopplad är det inte alls säker man laddar så mycket som 0,4? utan den ger olika laddtryck på olika växlar. ?

Är inte så insatt i turbobilar så en förklaring till vad en MV egentligen gör skulle vara tacksamt.

Vad kan en Orginal tryckklocka på volvo kosta?

En magnetventilen är en elektronisk pysventil som minskar flödet till wg'n och därmed ger dig högre laddtryck.
Men den kan aldrig sänka laddtrycket lägre än wgns inställda grundladdtryck.

Kopplar du ur mv'n så går den efter den inställda grundladdtrycket.
Dvs i ditt fall verkar det vara 0.4bar.
Sen när du kopplar in mv'n igen så kan datorn öka laddtrycket.


149 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#15
Tack för de svaret:). nu är jag med.. hehe

Men ingen som har koll på vad en tryckklocka kan kosta på ett hum?

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

7 281 Inlägg
11 december 2010
#16
En eftermarknads brukar väl ligga omkring en tusenlapp.
Från volvo vet jag dock inte.


149 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#17
Ok tackar:)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

171 Inlägg
11 februari 2012
#18
littlewille90 skrev:
Ok tackar:)

Fick du ordning på laddtrycket?


149 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#19
japp smile de va en kombination av ett spökande gasspjäll och en trasig lmm smile så problemet löst

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >


Sök