B230A Glödtänder!!

Oceanmist Emelie Hallberg
16 februari 2012 · 829 Inlägg

Hejsan, har en 740 med tråkiga B230A motorn men som alltid går och startar m.m
När jag köpte den gick den inte igenom bes pga högt CO värde så en verkstad pillade på den och sen gick den igenom med metanol blandat i tanken. ( Bilen gick skit tvekade på gasen, antagligen för att soppan blev strypt av för snålt ställd förgasare????) grymt slö var bilen.. kan tillägga av det kom avgasknallar hela tiden med.

Sen bytte jag till en annan förgasare och vad bra bilen gick? vilken skillnad!
MEN den glödtänder efter varje gång jag stängde av den sad
vad gör jag???? motorn går riktigt fint och den avgasknallar inte alls lika mycket nu..
(har ej testat besiktat bilen med denna förgasare)

Mvh Emelie

Pim_Pim
16 februari 2012 ·

Skulle tippa på att den kan vara lite igensotad smile

Har du kollat hur tändstiften ser ut förresten ?

Senast redigerat av Pim_Pim (16 februari 2012)

volvo_Tobias
17 februari 2012 · 687 Inlägg

Kass tomgångsventil och justerat tomgången med gasvajern?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
17 februari 2012 · 1 342 Inlägg

haha hade en kompis som hade en 740 som gick å gick fast han stängde av den tongue Rekord på 45min ;D

Audis in Scandinavia Crew
Louksor
17 februari 2012 · 1 915 Inlägg

1. Trasig magnetventil (tomgångsventil) - justerad tomgång med gasvajern
2. Fel inställd förgasare
3. Tändningen står fel

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
amazon122s
17 februari 2012 · 79 Inlägg

ställ in tändningen på 12 grader och testa !!! är de elektron tändning eller brytare pån ?? smile

Volvo Amazon 122s "Terroristen" (1965)
Volkswagen T2 "dansbands bussen" (1971)
Oceanmist Emelie Hallberg
17 februari 2012 · 829 Inlägg

Tändstiften är fina och även bytta...
hade tendens att glödtända med andra förgasaren om jag kört lite hårdare med den och stängde av.
men får kika hur förgasaren är ställd och lika tändningen..
Bilen stannar inte av sig själv skulle säkert kunna stå och hoppa hur länge som helst..
Så får släppa upp kopplingen snabbt med 1ans växel så den stannar (vilket säkert inte är så hälsosamt att göra hela tiden)  Men riktigt irriterande när man är på bilträffar och får göra motorstopp om man säger så wink får hoppas jag får ordning på de där

Mvh

Drönirettab
17 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Om det sitter en sån där magnetventil (tomgångsventil) på förgasarfoten så är väl den bla till för att motverka just glödtändning, så har iaf jag förstått det hela. Jag tror den ska strypa en luftkanal när man vrider av tändningen och då ska inte motorn kunna eftertända "ur bränslesynpunkt", däremot kan förstås dåliga tändstift orsaka glödtändning också. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang