4188
Sök

Mopedbilens variatorrem slirar när man kör i uppförsbackar

6 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Mopedbilen är av märket JDM Abaca -06.

Remmen börjar slira så fort man har för lite fart när man ska uppför en brant backe. Ibland slirar den även om man står still och gasar lite för mycket när man ska iväg, men så fort man har fått upp farten (30-40 km/h) så kan man köra i hur branta backar som helst utan att remmen slirar.

Jag hade samma problem för ca ett år sen, men då var remmen så slapp så att man knappt kom framåt. Remmen byttes på en verkstad, men efter ca 3-4 månader började den slira igen.

Jag vet inte hur spänd remmen ska vara, men den glappar ca 1-2 cm.

929 Inlägg
16 februari 2012
Vet inte om det är en variator av mopedmodell eller snöskotermodell. Vilket fall är det troligtvis en storservice av variatorn som krävs.
Det kan vara slitna vikter, kärvande "Sekundärfjäder", eller helt enkelt sliten rem.
Skaffa en bok som visar hur man plockar itur allting och justera in det enligt instruktionerna. Har man tur räcker det med att göra rent allting. i värsta fall måste man köpa rem och eventuellt någon fjäder.

Mats

6 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
mats757 skrev:
Vet inte om det är en variator av mopedmodell eller snöskotermodell. Vilket fall är det troligtvis en storservice av variatorn som krävs.
Det kan vara slitna vikter, kärvande "Sekundärfjäder", eller helt enkelt sliten rem.
Skaffa en bok som visar hur man plockar itur allting och justera in det enligt instruktionerna. Har man tur räcker det med att göra rent allting. i värsta fall måste man köpa rem och eventuellt någon fjäder.

Mats

Jag vet inte vilken typ av variator det är, men från motorn går det ut två axlar varpå remmen ligger. Den främre variatorn (?) drar ihop sig desto snabbare man kör, och det leder ju till att remmen blir spändare. Jag antar att det är därför den aldrig slirar när man har fått upp farten.

Är det inte konstigt att den nuvarande remmen fungerade utmärkt när den precis hade blivit bytt, men några månader efter så började den slira. Det borde väl betyda att remmen blivit slapp?

Jag har ingen aning om det går att spänna den och jag vågar heller inte skruva på skiten då alla delar är svindyra.

6 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Bump

612 Inlägg
18 februari 2012
Remmen ska automatiskt hållas spänd av en fjäder i andra delen av variatorn. Kan vara att grejerna kärvar, delar är slitna (t.ex vikter eller rem) eller något annat... Det enda rätta är att någon som vet vad han pysslar med plockar ner den och kontrollerar alltihop.

6 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
G-sson skrev:
Remmen ska automatiskt hållas spänd av en fjäder i andra delen av variatorn. Kan vara att grejerna kärvar, delar är slitna (t.ex vikter eller rem) eller något annat... Det enda rätta är att någon som vet vad han pysslar med plockar ner den och kontrollerar alltihop.

Finns det ingenting som jag kan göra själv?

Jag har verkligen ingen lust att föra in den på verkstad då det kostar en förmögenhet.

612 Inlägg
18 februari 2012
Traktoralban skrev:

Traktoralban skrev:
...jag vågar heller inte skruva på skiten...

Du får börja med att bestämma dig om du vågar meka själv eller inte. No offence, men jag får inte direkt intrycket av att du har tillräckliga kunskaper för att plocka ner denna typ av prylar i sina beståndsdelar och kunna angöra vad som kan vara orsak till problemen.
Senast redigerat av G-sson (18 februari 2012)

6 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
G-sson skrev:
Traktoralban skrev:

Traktoralban skrev:

Du får börja med att bestämma dig om du vågar meka själv eller inte. No offence, men jag får inte direkt intrycket av att du har tillräckliga kunskaper för att plocka ner denna typ av prylar i sina beståndsdelar och kunna angöra vad som kan vara orsak till problemen.

Det stämmer bra det, jag har inga kunskaper av att skruva på sådana här grejer. Jag tänkte mer om det skulle finnas något reglage som justerade spändheten på remmen utan att man behöver plocka ner variatorn i delar.
Senast redigerat av Traktoralban (18 februari 2012)

832 Inlägg
18 februari 2012
Traktoralban skrev:
G-sson skrev:
Traktoralban skrev:

Traktoralban skrev:

Det stämmer bra det, jag har inga kunskaper av att skruva på sådana här grejer. Jag tänkte mer om det skulle finnas något reglage som justerade spändheten på remmen utan att man behöver plocka ner variatorn i delar.

Nej det går inte spänna remmen på något vis. Ändrar du på något så blir det fel utväxling eller tillslagsvarv.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Voodoo
1 444 Inlägg
19 februari 2012
de jag kan tänka mig att mopedbilen går  för tungt  för mkt last?   och de sliter då på remmen

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sök