Motorfrågor 850 T5 -94 (topplock)

JimmyAndersson
20 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Tjenare, detta är nåt jag kanske planerar senare fårse vart felet sitter, men har fått ett litet lätt tickande, förut försvann det när motorn blivit riktigt varm smile
Men nu verkar det bestå, fast det låter väldigt svagt, och hänger med när man varvar till strax över 1800varv, sen låter det inte när man släppt gasen under kommer lite lätt smygandes.

Vet att det är en ventil som inte riktigt hänger med, men vad är kanske är lättast/billigaste alternativet att fixa detta?
Köpa ett topplock från skrot, får man med allt som behövs då?
såsom ventiler osv smile

Vilka toppar passar isf?
motorbetäckning är B5234T har jag för mig smile

Eller alternativt att köpa nya ventiler själv osv och sen kanske lämna in?
behövs det alltid planas osv när man gör nåt sånt här?

Ska dock pröva byta motorolja först, nån som har nå tips om en bra olja, just nu är det Mekonomen Premium helsynstet 5-40watt smile

tacksam för råd och tips smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
JimmyAndersson
20 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Var ute och sträckte på bilen nyss, och efter ca 2mils körande landsväg, lite små pendlande mellan 50-80km/h smile
så var den tyst när jag stannade smile
så den blir tyst efter lite längre körning, vet dock ej hur långt, men den biten räckte smile
Kör bara ca 6km till jobbet så den hinner ju inte få upp allt för hög värme i motorn smile
Men det ska väl antagligen åtgärdas inom nån framtid smile
så tips osv välkomnas smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
JimmyAndersson
20 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Men tror ni det endå kan vara värt att chippa den?
Är väldigt noga med att inte dra förens motor och låda är riktigt varma smile
Eftersom det är itne mycket den tickar och det försvinner ju när den blivit varm smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
DeeJay_R Märkestekniker
20 februari 2012 · 289 Inlägg

Låter som tunn olja,prova byt. Annars kan du kolla om de är lite lågt oljetryck om pumpen kanske börja bli kass. Om du ska riva den så är de vell bara byta lyftare,de går vell att byta utan att ta bort toppen,bara ta bort kammarna ha ja för mig. Nån få rätta mig om ja ha fel.

JimmyAndersson
20 februari 2012 · 1 679 Inlägg

DeeJay_R skrev:
Låter som tunn olja,prova byt. Annars kan du kolla om de är lite lågt oljetryck om pumpen kanske börja bli kass. Om du ska riva den så är de vell bara byta lyftare,de går vell att byta utan att ta bort toppen,bara ta bort kammarna ha ja för mig. Nån få rätta mig om ja ha fel.

Skulle kunna vara tunn olja, då jag har för mig att detta fenomen uppkom efter oljebytet sent i höstas.
Men vilka olja ska man ha då?
Tror det skulle kunna bli nån statiol olja eller nåt som dom säljer på swedol.

Volvo 244 "GLT" (1988)
JimmyAndersson
20 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Vad tror ni om denna olja till bilen? smile
Swedol Helsyntet SAE 5W-40.
Syntetisk motorolja för bensin och dieselmotorer. Turbo godkänd. Fullt blandbar med andra motoroljor. Avsedd för året-runt-bruk .
Spesifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3, CCMC G5, PD2.

Artikelnummret hos swedol: OF-112304

Volvo 244 "GLT" (1988)
Braweheart braweheartsfoto.se
20 februari 2012 · 494 Inlägg

Nu är ja ingen expert på just detta.. Men om de tickar så kan de vara någon lyftare..
Sen olja, ja mekonomens 5/40 olja helsyntet i min..

Roger M --- VOLVO 240 DL -83 "LILLABLÅ" --- www.braweheartsfoto.se
"You can take my life, but you can never take my freedom!!!"
DeeJay_R Märkestekniker
21 februari 2012 · 289 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Vad tror ni om denna olja till bilen? smile
Swedol Helsyntet SAE 5W-40.
Syntetisk motorolja för bensin och dieselmotorer. Turbo godkänd. Fullt blandbar med andra motoroljor. Avsedd för året-runt-bruk .
Spesifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3, CCMC G5, PD2.

Artikelnummret hos swedol: OF-112304

5-40 är rätt standard och vilket märke som helst spela nog ingen större roll. Ha hört att biltema och statoil ha samma leverantör av olja bara olika förpackningar. Så de e lite som man vill.
Om ja personligen byter olja och ska ta nån tjockare än 5-30 brukar ja köra på 10-40 på en gång. Sen kan ja rekomendera "statoil raceway 25-50" riktigt bra olja men mest för sommarbruk.

JimmyAndersson
21 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Multigrade motorolja, viskositet SAE 10w/40 eller 15w/50, till CCMC G4/G5
Vad är det för olja dom menar?
Äre helsyntet eller delsyntet dom syftar på?
Stor detta som rekommendation i haynes boken smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2012 · 13 673 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Multigrade motorolja, viskositet SAE 10w/40 eller 15w/50, till CCMC G4/G5
Vad är det för olja dom menar?
Äre helsyntet eller delsyntet dom syftar på?
Stor detta som rekommendation i haynes boken smile

nej nej delsyntet är det

kör 5w40 syntet i 850

och då inte köpa något skit på öb

kör med shell helix olja i min 855turbo
brukar säljas billigt på ica maxi 299kr/4l


man ska oxå vara nogrann med nivån då lågnivå brukar göra att det tickar på duktigt från lyftarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marlboroman
21 februari 2012 · 8 228 Inlägg

Skulle tippa på att det är någon lyftare som börjar bli trött. Och då finns det bara ett sätt att bli av med felet och det är att byta lyftarna. Symptomen (ljudet alltså) kan man få bort med olika oljor och tillsatser beroende på hur man har med samvetet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2012 · 13 673 Inlägg

Marlboroman skrev:
Skulle tippa på att det är någon lyftare som börjar bli trött. Och då finns det bara ett sätt att bli av med felet och det är att byta lyftarna. Symptomen (ljudet alltså) kan man få bort med olika oljor och tillsatser beroende på hur man har med samvetet.

det beror lite på

på min 854 gav sig en lyftare så den började slamra så fort man stog på lite

och då är den garanterat hel kass

men på min 855:a började det slamra som fan
men en rejäl varmkörning sen har det aldrig mer slamrat

men då hade jag bara flyttat bilen några meter åt olika håll hela tiden
i 3månad tid och då började det rasla

så man behöver inte rita fan på väggen förens man är helt säker
för inga lyftare gillar att inte oljan blir ordenkligt varm och kan fylla lyftaren med olja

kall kommer ingen olja in i lyftare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JimmyAndersson
21 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Oljenivån är bra, men ska pröva nån ny olja, högst 600-700kr för 6l smile
Men vad menar du med samvetet marlboroman?

Volvo 244 "GLT" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2012 · 13 673 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Oljenivån är bra, men ska pröva nån ny olja, högst 600-700kr för 6l smile
Men vad menar du med samvetet marlboroman?

så länge det blir tyst vid en varmkörning och inte slamrar vid varje kallstart så finns det ingen mening att bry sig

värre är det om den slamrar vid varje kallstart eller vid belastning

då är det lyftar byte som gäller

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JimmyAndersson
21 februari 2012 · 1 679 Inlägg

Growe skrev:

JimmyAndersson skrev:
Oljenivån är bra, men ska pröva nån ny olja, högst 600-700kr för 6l smile
Men vad menar du med samvetet marlboroman?

så länge det blir tyst vid en varmkörning och inte slamrar vid varje kallstart så finns det ingen mening att bry sig

värre är det om den slamrar vid varje kallstart eller vid belastning

då är det lyftar byte som gäller

Av 10 starter  så låter det kanske 7gånger, men blir helt tyst efter ca 10-15 min körning smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 februari 2012 · 13 673 Inlägg

JimmyAndersson skrev:

Growe skrev:

JimmyAndersson skrev:
Oljenivån är bra, men ska pröva nån ny olja, högst 600-700kr för 6l smile
Men vad menar du med samvetet marlboroman?

så länge det blir tyst vid en varmkörning och inte slamrar vid varje kallstart så finns det ingen mening att bry sig

värre är det om den slamrar vid varje kallstart eller vid belastning

då är det lyftar byte som gäller

Av 10 starter  så låter det kanske 7gånger, men blir helt tyst efter ca 10-15 min körning smile

då är det dax att byta =/

visst att det kan låta lite om motorn inte gått varm på länge men är det återkommade problem är det byte som gäller

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
-kim-
21 februari 2012 · 6 Inlägg

kom ner och köp olja av mig wink mobil 1 5w50

Volvo v70n (2000)
Volvo 740 gl "marinen" (1990)
JimmyAndersson
21 februari 2012 · 1 679 Inlägg

-kim- skrev:
kom ner och köp olja av mig wink mobil 1 5w50

Skicka PM med priset wink

Volvo 244 "GLT" (1988)
-kim-
22 februari 2012 · 6 Inlägg

bättre om du kommer ner så ficksar jag nå bra pris på det där  wink

Volvo v70n (2000)
Volvo 740 gl "marinen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang