9516
Sök

Köpråd mindre skåpbil

Handyman =)
106 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Tjena!

är på jakt efter en mindre skåpbil och pendla till jobbet med. skall vara en diesel smile
Kan ingenting om dessa bilar och har aldrig kört någon heller.
Skall pendla ca 7-8 mil om dagen.

Priset jag har tänkt mig är 20 - 30 000. men kan gå upp till 40 000 om det är rätt bil.
Långmilare är inga bekymmer.

Har kikat på Peugeot Partner, Citroeng Berlingo.
Har även kikat på långmilare Caddy -04.

Några sjukdomar på dessa bilar man skall tänka på?

Stort tack på förhand smile
Senast redigerat av EvoPeps (19 februari 2012)

272 Inlägg
19 februari 2012
Åkte 23.600 mil på 5 år i en Partner 2.0 HDi -05.

Råkade inte ut för några större problem, generatorn byttes på garantin, gick sönder efter 11 månader igen, men sen höll den.
Förutom det bytte jag främre bromskivor vid 18" mil, kopplingsvajer vid 20" mil, kamremen ska bytas var 16" mil och kostade 6.500:- ink vattenpump o spännrullar på verkstad.

Stolen är obekväm, jag bytte till en annan stol, ljuset är svagt pga klena kablar, grövre kablar med relä och bättre lampor löste det problemet.

Bilen har bra väghålling, då menar jag inte att den ligger som en F1a i kurvorna, utan att den går säkert på vägen, tex på vintern, man känner vad hjulen har för sig. Jag åker nu i en Kangoo, och den är i jämförelse livsfarlig.

Åker helst på is =)

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
20 februari 2012
Jag har en Berlingo (visserligen bensinare) som jag pendlar 8mil om dan med. Inte pigg, inte bekväm (jag är 181 lång/kort och kan ändå inte sitta riktigt som jag skulle vilja - stolen är max bak) men hyfsat snål (0,7 ca). Förutom att bakbromsarna (trummor) brukar dra ojämt på besiktningen och att airbaglampan blinkar så bara funkar bilen.
I mitt tycke den perfekta biltypen att pendla i - funderar själv på att byta till diesel och då är ett krav till dragkrok. Berlingon är 1.65m invändigt på längden, så att frakta längre prylar blir genast svårt. Tyvärr får min bara dra 900kg på B-kort så det är inte lönt att investera i ett drag till den.

Utöver det så är det högljudda bilar eftersom man har en enda stor resonanslåda där bak smile Men bortser man från lite obekväm sittställning (det är inte så illa att man avlider) och hög ljudnivå så är det underbart med en bil man inte behöver vara precis rädd om, med möjlighet att kasta in vad som helst där bak (allt från att köra till tippen med skit till att handla julgran blir busenkelt).

Har liiiiten erfarenhet av Caddy, dom är nog något mer gediget byggda - men dom ligger ju högre i pris också.

/Mattias

Handyman =)
106 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
har kollat runt lite mer nu och det lutar åt antingen Berlingon eller Partnern. kommer bli en diesel i alla fall smile

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
21 februari 2012
hade en berlingo innan som jag var super nöjd med ! saknar den lite då den var så jävla bra !!! drack mellan 0,7 - 0,8 var en bensinare 1,4l 75hk.

bättre brukis är fan svårt att hitta, möjligtvis att en diesel är bättre

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
21 februari 2012
CHEEVA skrev:
hade en berlingo innan som jag var super nöjd med ! saknar den lite då den var så jävla bra !!! drack mellan 0,7 - 0,8 var en bensinare 1,4l 75hk.

bättre brukis är fan svårt att hitta, möjligtvis att en diesel är bättre

Vill du ha en igen? Köp min när jag hittar en diesel smile

/Mattias

Fri fart för ett fritt folk!
15 054 Inlägg
21 februari 2012
skulle utan tvekan välja caddyn den känns stabilare och trevligare
sen finns det mycket roligare tillbehör till dom

19" fälgar coils osv smile

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 februari 2012
Jag måste lägga en röst på Caddyn, men se då för fan till att få komfortvägg. Berlingo & Partner är hemskt trånga men en Caddy med standardväggen är fan ännu värre.
Vi har haft mycket partner på jobbet, verkar funka skapligt men en del elfel & frusen vevhusvent har inträffat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök