V8 i amazon?

Nilsson10
20 februari 2012 · 313 Inlägg

Ja är sugen på att bygga om en amazon och slänga in en v8 i den! vad äre som behövs göras innan bes då? asså om jag lyfter en v8 i han typ en rover v8 eller varför inte en cheva 350? måste jag byta bromsar då tror ni? ha hört att på skattebefriade bilar är kraven inte lika hårda eller har jag hört fel?

G-sson
20 februari 2012 · 612 Inlägg

Amazon med skivbroms fram är enligt Volvo godkänd för maximalt 150hk och 196Nm, eller 100hk med trummor. Om du hade hittat en motor inom det kravet är det i stort sett bara att montera, regbesikta och vara glad. Eftersom du knappast hittar en V8 med så lite vrid åker du på att bygga om så mycket att den går SFRO-besikta som ombyggt fordon, vilket vanligtvis innebär byta motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet. Sedan får du ha upp till 15kW (20,4hk) per 100kg bilvikt under förutsättning att bilens väghållning etc. bedöms vara tillräckligt bra för det.

Att bilen är skattefri ändrar inget. Bilar från 1975 eller tidigare behöver dock inte ha avgascertifierad motor, medan nyare måste ha en avgascertifierad motor med katalysator som inte får modifieras.

Nilsson10
22 februari 2012 · 313 Inlägg

Ja just! ja men då har jag fått lite mer kött på benen! men om man skulle hitta nån bil med v8 orginal som har ram med så man kanske kan lyfta på en amazon kaross och bredda och ha sig då?

RD_87 Skrotsamlare
22 februari 2012 · 4 031 Inlägg

Det finns några som lyckats pula ner Rovers 3,5l i Amazon, vet även att det finns en reggad med SBC. Men hur han lyckats med det vet jag inte, kanske går med en 262cui?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Nilsson10
22 februari 2012 · 313 Inlägg

ja jag har sett dom som satt ner rover 8or med! dom är ju bra storlek på att dra ner i en sån bil!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang