Något idea varför den inte starta ? Mitshubitsi lancer -92

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

tjena jag har lite problem med en bil som inte starta bara går och rulla igång den har ni något aning vad som kan var felet? är det startmotorn eller tändningen? dålig batteri?  när väl bilen är i gång så går den perfekt?

Skulle gärna vilje höra lite vad ni tror som felet kan vara

MvH LancerKing

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

ingen som vill hjälpa mig? T_T

qazse
23 februari 2012 · 178 Inlägg

syster hade samma problem på sin förut, bytte styrboxen så funkade allt som det skulle i typ ett år innan även den började säga upp sig.

var tydligen jordfel (osäker men jag har för mig att det var under/bakom/i närheten av batteriet/lmm)som gjorde att boxen fick tuppjuck

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

qazse skrev:
syster hade samma problem på sin förut, bytte styrboxen så funkade allt som det skulle i typ ett år innan även den började säga upp sig.

var tydligen jordfel (osäker men jag har för mig att det var under/bakom/i närheten av batteriet/lmm)som gjorde att boxen fick tuppjuck

ok men jag tror inte det är det skulle nog tror startmotorn för det är typ den vanligast med tack för hjälpen ^^ ska byta den i helgen så få la se om den inte start så ska jag checka det du sa ^^

Väldigt tacksam ^^

Drönirettab
23 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Vill inte ens startmotorn snurra när du vrider nyckeln i startläge?

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vill inte ens startmotorn snurra när du vrider nyckeln i startläge?

hmmm när jag vrider nyckeln så låter som att den ska starta men den starta inte -.- vet inte varför kanske fel på start motorn?

Michkijn Tangentbordsriddare
23 februari 2012 · 1 825 Inlägg

hör du bränslepumpen när du vrider nyckeln? kan ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle.

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

Michkijn skrev:
hör du bränslepumpen när du vrider nyckeln? kan ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle.

jag vet inte hur ska jag förklara hur det låter men det låter typ som när bilen är för kallt och vägra att starta typ

Michkijn Tangentbordsriddare
23 februari 2012 · 1 825 Inlägg

LancerKing skrev:

Michkijn skrev:
hör du bränslepumpen när du vrider nyckeln? kan ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle.

jag vet inte hur ska jag förklara hur det låter men det låter typ som när bilen är för kallt och vägra att starta typ

men den startar när man "knuffar" igång den?

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
Drönirettab
23 februari 2012 · 21 761 Inlägg

LancerKing skrev:
hmmm när jag vrider nyckeln så låter som att den ska starta men den starta inte -.- vet inte varför kanske fel på start motorn?

Det är ganska viktigt att veta just om startmotorn snurrar eller inte, det jag menar är om det låter "njö njö njö" (ungefär som det brukar låta när startmotorn arbetar) när du vrider nyckeln i startläge.

Om den inte snurrar så får man misstänka batteri/kablar/tändlås, men om den snurrar fast motorn inte vill tända så kan man misstänka andra saker (tex bränsle eller tändning). Därför är det bra att få svar på detta med ifall startmotorn verkar arbeta som den ska. smile

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

Michkijn skrev:

LancerKing skrev:

Michkijn skrev:
hör du bränslepumpen när du vrider nyckeln? kan ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle.

jag vet inte hur ska jag förklara hur det låter men det låter typ som när bilen är för kallt och vägra att starta typ

men den startar när man "knuffar" igång den?

yes det gör den smile typ rullade den nedförsbacke dår gick den igång

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

Drönirettab skrev:

LancerKing skrev:
hmmm när jag vrider nyckeln så låter som att den ska starta men den starta inte -.- vet inte varför kanske fel på start motorn?

Det är ganska viktigt att veta just om startmotorn snurrar eller inte, det jag menar är om det låter "njö njö njö" (ungefär som det brukar låta när startmotorn arbetar) när du vrider nyckeln i startläge.

Om den inte snurrar så får man misstänka batteri/kablar/tändlås, men om den snurrar fast motorn inte vill tända så kan man misstänka andra saker (tex bränsle eller tändning). Därför är det bra att få svar på detta med ifall startmotorn verkar arbeta som den ska. smile

hmm den snurra skulle ja tror men det går och just rulla igen den ... kan det inte var start motorn?

LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

Michkijn skrev:

LancerKing skrev:

Michkijn skrev:
hör du bränslepumpen när du vrider nyckeln? kan ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle.

jag vet inte hur ska jag förklara hur det låter men det låter typ som när bilen är för kallt och vägra att starta typ

men den startar när man "knuffar" igång den?

så tror du det är start motorn?

Michkijn Tangentbordsriddare
23 februari 2012 · 1 825 Inlägg

LancerKing skrev:

Michkijn skrev:

LancerKing skrev:

jag vet inte hur ska jag förklara hur det låter men det låter typ som när bilen är för kallt och vägra att starta typ

men den startar när man "knuffar" igång den?

så tror du det är start motorn?

om du nu måste knuffa igång den så kan det ju vara det, men det bästa är ju att låta någon "kunnig" kolla över problemet och lyssna hur det låter.

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
LancerKing
23 februari 2012 · 50 Inlägg

Michkijn skrev:

LancerKing skrev:

Michkijn skrev:

men den startar när man "knuffar" igång den?

så tror du det är start motorn?

om du nu måste knuffa igång den så kan det ju vara det, men det bästa är ju att låta någon "kunnig" kolla över problemet och lyssna hur det låter.

ok men min pappa han laga lastbilar och han sa att det kan nog vara startmotorn eller tändlåset vilja se vad ni på forumet säger så.

jag måste byta startmotorn då
tack xD

qazse
23 februari 2012 · 178 Inlägg

ska vi försöka igen?

om startmotorn drar runt motorn med normal fart kan du nog utesluta att det är fel på den.
har du kollat jordpunkten vid batteriet?

mitsubishi brukar köra med väldigt klena jordkablar och dom har väl inte varit världsmästare i rostskydd.
från batteriet går det en jordkabel till motorn och en till karossen, om den till karossen (där styrboxen sitter) inte har riktig kontakt hittar jorden en annan väg (typ genom avgassystem/gaswire/drivaxlar) som inte är optimal men som ändå kan få saker att fungera hjälpligt om man har tur.

för att dra runt startmotorn går det en massa ström och om du inte har riktig jord till styrboxen fungerar den inte som den ska eftersom den då inte har den strömmatningen den behöver (men om du rullstartar den lyckas den få det som behövs för att driva tändning/soppa eftersom du då inte använder startmotorn)


mitsubishis styrboxar brukade kunna brinna bara av att du vred på starten innan "check engine" lampan hade slocknat så om du kör med dålig jord är det ännu större risk att det händer.


så, börja med att skruva lös och puttsa upp kontaktytorna till karossjorden så du är säker på att du har bra kontakt (helt gratis och väldigt lätt att göra)
hjälper inte det skulle jag nog försöka hitta en likadan styrbox på en skrot eller liknande och fråga om jag kunde få testa den för att se om den var orsaken till problemen.

Expoze
23 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Har du gott om ström i batteriet då? Provat med startkablar?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang