VW Caddy -99 Växellåds läckage och fäste

drawen
18 februari 2012 · 17 Inlägg

Har ett odjud när jag gasar eller släpper gasen. Verkar som det är bussningen i fästet till växellådadan som knakar.
Såg enkelt ut att byta. Byter man hela fästet (sitter med några bultar i växellådan) eller bara sjävla bussningen?
Om det går att förstå vad jag menar?
Såg även att det läckte olja ur packboxen där växelföraren går in. Antar detta är knepigare att byta?
Går den att byta från utsidan? Isåfall är det bara att dra ut växelföraren? Något mer man behöver byta? Hur går man till väga?
Vart fyller man på växellådsoljan? Kollar nivån?
Som ni märker är jag inte så van med detta.

mrstone91
22 februari 2012 · 22 Inlägg

Hej !

Har bytt p-poxen på min caddy, pga läckage. Du får knacka ur ett stift/sprint som håller ihop växelförare och växellänkaget. Sedan peta bort p-boxen och montera en ny, ta lite fint slippapper och slipa av växelföraren innan du trär på nya p-boxen pga kan vara småskador på den så den nya börjar läcka igen (egen erfarenhet)
Olja fyller du på där hastighetswiren går in i lådan, en 9mm skalle och ett lock typ. Där nere finns ett plast drev, ta upp de och fyll på. Nivån ska ligga ca jäms med kuggen, så drevet används som typ "oljesticka".

Är problemt med oljud i lådan bara på 5an växel ?

/Mvh Niklas

drawen
23 februari 2012 · 17 Inlägg

Tack för svaret!

Förståt man måste vara väldigt försiktig när man lyfter upp vajern, plastdrevet sitter löst? Något speciellt tips för att inte tappa ner?
Det går altså att se var drevet sitter för att använda det som mätsticka? Är det fel att kolla upp hur mycket olja det skall vara och fylla på så mycket? Kanske svårt att få ur allt? Var sitter oljepluggen? Läste om nått skräck exempel nån som hade skruvat ur fel och tappat bort backen.

Ingen odjud alls bara läckage, köpte bilen för 3 veckor sedan när jag kört hem (10 mil) såg jag det läkte olja på kamremmen så fick hjälp med det så ny kamrem och nya packboxar där så hoppas nu detta är bra. Men då såg jag att det läkte från växellådan så nu har bilen stått en vecka till. Får delar idag.

mrstone91
24 februari 2012 · 22 Inlägg

Hej igen !

Plast drevet sitter löst, men det går inte att tappa ner i lådan ! Du skruvar bort hastighetswiren, sen 9mm skruven, sen skuter du bort metallplatten sen är de bara att dra upp drevet och fylla olja.

Kolla upp hur mycket olja som det ska vara tex castrol.se och reg nummer, (var ca 2 liter har hag för mig)
När du tippat i oljan genom hålet till hastighetswiren, använd slang och tratt, sen kontrollerar du nivån med drevet, stoppa tillbaka drevet ner i hålet och ta upp det och kolla nivån (har för mig att den ska ligga ca 0,5-1cm upp på drevet)

Det sitter en avtappningsplugg under lådan, på den lägsta punkten så att säga. Det är en stor insex bult, 17mm. Jag hede ej någon sån stor så jag tog en bult med 17mm skalle och svetsade på en mutter på andra änden, stoppade in ena skallen i bulten i lådan sen tog jag en 17mm nyckel och drog i andra änden. 

Okej hade oxå problem när jag köpte min att kamaxel p.boxen läckte smile

/ Niklas

drawen
27 februari 2012 · 17 Inlägg

Nu var packboxen bytt. Plastdrevet verkade inte sitta löst på min vajer, om det nu inte skulle varit ett till?

Dock var det inte fästet som satt på växellådan som orsakade gnisslet/knakandet någon som känner igen detta?
Låter som det är nån slags bussning som är dålig.

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang