Overdrive fungerar ibland?

knoppen
4 oktober 2009 · 193 Inlägg

Hejsan, har skaffat en Volvo 740 GLE till vintern och det enda problemet är att overdrive funktionen inte vill fungera som den ska, ska försöka förklara mig bra.

Om jag ligger i 90 km/h och trycker på knappen då börjar lampan lysa i instrumentpanelen att den är i men den går inte i endå.
Gasar jag upp i ca 140 km/h och tycker på knappen så går den oftast i då är det ca 4500varv jag ligger på.

Har tagit bort knappen och prövat att köra och bara "dutta" kontakterna mot varandra men utan resultat.

Så en förkortning på felet= Overdriven går inte i även om lampan lyser att det ska vara i.

För er som inte vet är overdrive som en elektronisk 5ans växel.

Är en Volvo 740 GLE 1995

Volvo V70 R (2004)
Jonathan_A Volvo PV
4 oktober 2009 · 222 Inlägg

Finns massa trådar om detta.

Men eftersom att lampan alltid tänds så tror jag att relät är helt. Kolla kontakterna på overdriven och oljenivån i växellådan.

knoppen
4 oktober 2009 · 193 Inlägg

jonte_is skrev:
Finns massa trådar om detta.

Men eftersom att lampan alltid tänds så tror jag att relät är helt. Kolla kontakterna på overdriven och oljenivån i växellådan.

Vart sitter kontakterna?

(är ganska loost i bilvärden)

Volvo V70 R (2004)
Remiss
4 oktober 2009 · 1 339 Inlägg

Troligen är det dags att byta oljan i lådan, eller fylla på men tror på det första.

knoppen
4 oktober 2009 · 193 Inlägg

Växellådsoljan, är det en vanlig skruv på undersidan som till motorn man skruvar ur när man ska byta? ska nämligen byta olja på motorn i veckan och kan göra det samtidigt isf, och vart fyller man på till växellådan? för det finns väl ingen sticka som till motorn?

Senast redigerat av knoppen (4 oktober 2009)

Volvo V70 R (2004)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

knoppen skrev:
Växellådsoljan, är det en vanlig skruv på undersidan som till motorn man skruvar ur när man ska byta? ska nämligen byta olja på motorn i veckan och kan göra det samtidigt isf, och vart fyller man på till växellådan? för det finns väl ingen sticka som till motorn?

sitter två pluggar på sidan av lådan, den övre är för påfyllning och även nivåplugg.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Busgrabb Rejsa ?
5 oktober 2009 · 2 959 Inlägg

Kan hjälpa att byta olja i lådan men offta är den en O-ring i OD lådan som är sliten så den bygger inte upp trycket den behöver.
Tänka på att det är ATF olja i dom lådorna som har OD.

Autotech
BMW 335D (2008)
beemern .......
5 oktober 2009 · 2 655 Inlägg

hade samma fel i min och de var oljenivån, dock så är de nog ingen spec olja vad jag hört, jag har bara fått höra att det ska vara lika olja som i motorn och de körde jag på utan problem.

cyraz
19 januari 2010 · 36 Inlägg

hade oxxå samma problem förrut, var en jordkabel på växellådan som hade lossnat.... Satt dit den igen och den gick perfekt.

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
XeptiQ Whatever :)
19 januari 2010 · 1 652 Inlägg

knoppen skrev:
Hejsan, har skaffat en Volvo 740 GLE till vintern och det enda problemet är att overdrive funktionen inte vill fungera som den ska, ska försöka förklara mig bra.

Om jag ligger i 90 km/h och trycker på knappen då börjar lampan lysa i instrumentpanelen att den är i men den går inte i endå.
Gasar jag upp i ca 140 km/h och tycker på knappen så går den oftast i då är det ca 4500varv jag ligger på.

Har tagit bort knappen och prövat att köra och bara "dutta" kontakterna mot varandra men utan resultat.

Så en förkortning på felet= Overdriven går inte i även om lampan lyser att det ska vara i.

För er som inte vet är overdrive som en elektronisk 5ans växel.

Är en Volvo 740 GLE 1995

har du farthållare på den med? för på min GLT få var farthållaren och Od hopkopplade på ett konstigt sätt. Så när min Farthållare inte gick så funkade inte min OD ...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Master-J tekniker
19 januari 2010 · 88 Inlägg

av någon underlig anledning är Volvo den enda fabrikant som rekommenderat vanlig växellådsolja SAE80W i sina lådor med OD. Dock rekommenderar Laycock Normanville som tillverkat dessa OD alltid i engelska vagnar att man använder en vanlig motorolja 10-30W.
Har under 30 år med denna typ av växellåda inte råkat ut för några problem med dem förutom smärre elektriska fel utanför själva lådan. (reläer, brytare före lådan)

snusarn
20 januari 2010 · 100 Inlägg

solenoiden kan va kass oxå sitter på lådan lätt att se kolla så inte kablarna är ärjiga /sitter lösa.
Kan även va så att det finns en givare uppe på lådan oxå som kan spöka , den e svår att byta me lådan på plats man får sänka lådan för att komma åt den.

Har du provat att trycka växelspaken åt högerlätt nedåt (i 4ans växelläge såklart) när du kopplar i OD ? ibland kan det hjälpa.
men det är ju ingen lösning förståss blir bara värre me tiden. tror att givarn på toppen av lådan heter växellägesgivare eller någe sådant så då e det nog den som e kass .
(det va vad som va felet på min förra 745a iaf.)

Senast redigerat av snusarn (20 januari 2010)

kaithan
2 mars 2012 · 70 Inlägg

hej, jag lånar tråden lite grann...
Har en 740 GLT/pkt 90a som har gått 17tusen mil. och od har börjat krångla...
lampan tänds och inget händer den går bara inte i, tänkte höra hur kan man kolla om solenoiden lr vad de heter fungerar innan man byter den ?
har läst att den ska klicka lr så när man trycker på knappen. men kan man göra det när man står still asså att ha 4an i och sen trycka på knappen bara ?  ska de låta då där under ?

Tack på förhand !

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang