4963
Sök

Audi 80 Avant läckande kylarsystem

2 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Vår Audi 80 Avant 2.6 jag tror motorn är en V5,årsmodellen är -94,läcker i kylarsystemet.Det började under hösten då plötsligt kylartanken tömde sej den röda lampan blinkade och vi räddade oss in på en bilverkstad dock inte för Audi där vi fick fylla på kylartanken och åkte vidare till en verkstad för Audi som menade att det var pumpen det var fel påi.Vi fick med oss vatten i en dunk och skickades sen hem.

Efter det så lämnade vi in bilen på lokal bilverkstad,där man upptäckte att pumpen till kylarsystemet var otät så den byttes och systemet luftades ur efter att man fyllt på med glykolvatten.Det kostade en hel del.
Läckaget upphörde dock inte men minskade i omfattning.Nu har jag varit på samma bilverkstad flera gånger och bland annat har kylarsystenet luftats igen och man har haft i kylarcement två gånger men kylarvattnet läcker in i bilen på golvet under pedalerna (vi har en automatlåda) där jag lagt underlägg som suger upp vattnet.Det byter jag var gång jag kört bilen till eller från någonstans enligt råd jag fått av verkstaden.

Det verkar som att det läcker mindre när jag inte har AC med värme på,men om jag har det på så ja jag körde med kall bil förra veckan och efter några km hade det läckt nästan två liter så jag fyllde kylartanken och kunde enligt verkstadsägaren fortsätta och när jag kom fram till målet 4 mil bort hade inget mer kylarvatten försvunnit ner in i bilen på golvet (förarsidan) .
När jag sen efter ett ärende då bilen hunnit kallna startade och for en mil var det som om systemet slurpade i sej 1.7 liter eller rättare det läckte in på golvet men efter att jag fyllt på kylarvatten (glykol/vatten) och åkte hem dryga tre mil fanns allt kylarvatten kvar.
Jag är beroende av bilen för att kunna få hem mat och kollade kylartanken häromdagen den var så fylld som den ska vara åkte och handlade och om hem utan läckage.Men fönstren immade ju igen i början.Det v ar en varm dag.

Nu säger verkstadsägaren att det nåste vara endera en slang som läcker som sitter i kylarsystemet så illa till att man måste ta bort hela instrumentbrädan för att täta den eller så är kylarelementet paj í form av att det har ett hål,och det är samma sak .Den reparationen skulle kosta bara i arbete 8000 kr............

Så länge kylartanken inte blir tom eller larmar går det ju att köra med bilen (jag låter det aldrig gå så långt igen) och jag är väldigt noga med att kolla det eftersom jag under en period blivit ensam hemma.

Men om det nu är det så är det ju inte värt att laga.Nu är det min man eller son som brukar fixa bilarna jag är helt rudis men ingen av dem är fn tillgänglig maken är borta för okänd tid .

Vi frågar oss nu är det så illa och om vi isåfall ska ta bort en del saker på bilen som vi nyligen köpt och som kostade en hel del pengar och göra oss av med den och skaffa en annan begagnad bil eftersom vi är beroende av bil pga bristande hälsa som dock inte påverkar bilkörningen.

Vi har kostat på bilen 4.500 på detta läckage

Bilen har varit bra men vi har reparerat den en del det sista året (bytt spindelleder och bromsklotsar och lykta o sånt) och nu undrar jag som inget kan om bilar .Är det kört????? Och är det rätt forum?
Senast redigerat av Kristinaa (2 mars 2012)

2 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
jag att det är som jag misstänkt.Kylarsystemet läcker nästan inte alls om jag inte använder air condtion.Men jag kan som okunnig i bilmotorer inte veta varför det är så.Kan någon annan????

Sök