3578
Sök

Parkeringsböter - Tur i oturen?

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Hejsan!

Kom försent idag till skolan och efter 8 finns det inte en ända parkering på skolan, såvida man inte har lust och gå iväg flera hundra meter.

Sedan är det så att det finns 3 eller 2 Handikapps parkeringar som ALDRIG nyttjas, mer än 07:40 då handikapps transporten parkerar där och släpper av passagerare.

Hur som helst valde jag att ställa mig där då för att snabbt komma in på lektionen.

Efter en timme har jag slutat och det är dags och åka hem, går ned med fem polare där jag ställt min bil och ser en Securitas Polo och 2 p vakter.....

De står en 10m bort och snackar med en polare som tidigare gått för bi, han uppehåller de.

När jag ser detta går jag rätt raskt mot bilen och när jag är 15m ifrån springer jag allt vad jag pallar mot bilen och kastar mig in och kör iväg.

P-vakten skriker något otydligt i form med "DÄR KAN DU JU INTE STÅ!" men de står bara kvar medans jag kör iväg.

Ringde sedan min polare som sa att de börjat skriva en p-lapp och att bötessumman var 1000kr men vet faktiskt inte om de skrev klart den.

Så nu till min fråga, kan jag få denna skickad hem?

Förtydligande: BÖTERS LAPPEN LÄMNADE ALDRIG P-VAKTENS HAND OCH SATT INTE PÅ MIN RUTA!

Mvh Mike Karlsson
Senast redigerat av Driftkungen (2 mars 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

276 Inlägg
2 mars 2012
Driftkungen skrev:
Hejsan!

Kom försent idag till skolan och efter 8 finns det inte en ända parkering på skolan, såvida man inte har lust och gå iväg flera hundra meter.

Sedan är det så att det finns 3 eller 2 Handikapps parkeringar som ALDRIG nyttjas, mer än 07:40 då handikapps transporten parkerar där och släpper av passagerare.

Hur som helst valde jag att ställa mig där då för att snabbt komma in på lektionen.

Efter en timme har jag slutat och det är dags och åka hem, går ned med fem polare där jag ställt min bil och ser en Securitas Polo och 2 p vakter.....

De står en 10m bort och snackar med en polare som tidigare gått för bi, han uppehåller de.

När jag ser detta går jag rätt raskt mot bilen och när jag är 15m ifrån springer jag allt vad jag pallar mot bilen och kastar mig in och kör iväg.

P-vakten skriker något otydligt i form med "DÄR KAN DU JU INTE STÅ!" men de står bara kvar medans jag kör iväg.

Ringde sedan min polare som sa att de börjat skriva en p-lapp och att bötessumman var 1000kr men vet faktiskt inte om de skrev klart den.

Så nu till min fråga, kan jag få denna skickad hem?

Förtydligande: BÖTERS LAPPEN LÄMNADE ALDRIG P-VAKTENS HAND OCH SATT INTE PÅ MIN RUTA!

Mvh Mike Karlsson

ÅÅÅhhh shiit, gå flera hundra meter!!! smile big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 mars 2012
Förmodligen kommer du inte få lappen hemskickad.

Av historien kan du lära dig dels att du förmodligen hade tur som kom undan men även att man bör respektera handikapparkering. Att de sedan nästan alltid är lediga är inget bra argument faktiskt, men det vet du säkert själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
caromania skrev:
Förmodligen kommer du inte få lappen hemskickad.

Av historien kan du lära dig dels att du förmodligen hade tur som kom undan men även att man bör respektera handikapparkering. Att de sedan nästan alltid är lediga är inget bra argument faktiskt, men det vet du säkert själv.

Nej jag hoppas på det med, men ja klart jag förtjänar de eller hur man ska säga.
Och nej jag vet att det inte duger som argument men ja någon lärare har använt de, polisen använder de när de är på skolan så.. Hur som helst får väll vänta och se..

Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 290 Inlägg
2 mars 2012
Ja, dom kan skicka den i efterhand. Rätt vanligt att p-lappar försvinner så första räkningen som kommer är aldrig en påminnelse.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Exsicco skrev:
Ja, dom kan skicka den i efterhand. Rätt vanligt att p-lappar försvinner så första räkningen som kommer är aldrig en påminnelse.

Jo fast denna var ju inte på min ruta..

130 Inlägg
2 mars 2012
Driftkungen skrev:
Exsicco skrev:

Det borde ju inte spela någon roll om han redan sett dig stå där och skrivit ner reg nummret.. jag har fått böter på poster så.

(inte parkerat på Handikapp)
Senast redigerat av Tott (2 mars 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

1 290 Inlägg
2 mars 2012
Driftkungen skrev:
Exsicco skrev:

Om nån har snott den så sitter den inte heller på din ruta? Om du åker förbi en fartkamera för fort så får du inte heller lappen i handen smile

1 997 Inlägg
2 mars 2012
P-vakten, i det här fallet Securitas, skulle väl kunna göra en fuling och slänga den bot dom skrivit som skulle suttit på din ruta och på så vis kommer det en påminnelse hem till dig..

Jag tänker mig följande:
Jag parkerar fel och får en böter på rutan. En kompis går förbi min bil och ser boten, plockar bort den och kastar den sedan. Detta antar jag betyder att jag får en påminnelse eftersom den aldrig blivit betalad.

Är du med på hur jag tänker? Dom kan ju vara jävliga och påstå att dom satt den på din ruta..

8 894 Inlägg
2 mars 2012
Driftkungen skrev:
Exsicco skrev:

Att du inte fick den på rutan spelar ingen som helst roll, du kommer att få en påminelse.

8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.
Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
Driftkungen skrev:
Exsicco skrev:

Att du inte fick den på rutan spelar ingen som helst roll, du kommer att få en påminelse.

8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.
Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas

Mvh
Hamilton

Okej tack! Japp det är inget med det, tar mitt straff om det kommer i brevlådan.

Muttley
5 mars 2012
Även om de inte är folk på handikapp så kan den stund komma, och då ska de vara lediga. Vare sig du tycker de är dumt eller ej. Men du får gå upp lite tidigare nästa gång wink.

Som sjuktransport använder vi dem ibland i nån minut men p vakter blir alldeles till sig och vill skriva ut bot men de kommer inte så långt med det när de ser att människan vi kör knappt kan röra sig.

Old school JDM
176 Inlägg
5 mars 2012
Varför inte bara gå några hundra meter extra? Du hade väl kommit försent hur som helst?

Måste få säga, hoppas du får bötern. Det hade ju varit liiiiite synd om den handikappade personen som hade fått tagit sig flera hundra meter för nån pajas ställt sig på handikappsparkering, för att komma några minuter mindre försent. smile

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Jävel
2 018 Inlägg
5 mars 2012
Hoppas du får böter. Jag ställer mig hellre på gräsmattan/trotoaren istället för handikapprutan. En dag kanske du kommer i rullstol och har brottom. Men då är alla handikapprutorna fulla av några som har brottom till sina lektioner. Suck..

You got to risk it, to get the biscuit :)

7 481 Inlägg
5 mars 2012
min mor har handikapptillstånd, och jag har ALDRIG missbrukat det wink

en gång så vart jag sååå besviken jag hade skjutsat min mor till maxi å min fd sambo följde henne in, å jag gjorde några andra ärenden, å givetvis ställde jag mig på handikapplatsen när jag återkom till Ica maxi för att hämta dem,, å den dan hade jag hoppats på att någon surgubbe skulle skälla på mig wink
till kontentan,, handikapplatser finns där av en anledning wink
Senast redigerat av granadadr (5 mars 2012)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Vet inte om ni missade detta?
Driftkungen skrev:
Japp det är inget med det, tar mitt straff om det kommer i brevlådan.

Bor i världens minsta stad och går på världens minsta gymnasium, parkeringarna har varit oanvända sedan jag började på skolan. Sedan har jag en vanlig 9-5:a och inte en lastbil så jag använde endast 1 utav de 6+ handikappsplatserna på skolan.

Men återigen, tar mitt straff om det kommer.

Men måste medge att det känns skönt och höra att det finns folk som följer regler. Hoppas att ni aldrig kört för fort heller, jag menar ni skulle ju t.ex kunna köra på någon..

Fick mitt svar av Hamilton, modd var vänlig lås...

7 481 Inlägg
5 mars 2012
Driftkungen skrev:
Vet inte om ni missade detta?
Driftkungen skrev:
Japp det är inget med det, tar mitt straff om det kommer i brevlådan.

Bor i världens minsta stad och går på världens minsta gymnasium, parkeringarna har varit oanvända sedan jag började på skolan. Sedan har jag en vanlig 9-5:a och inte en lastbil så jag använde endast 1 utav de 6+ handikappsplatserna på skolan.

Men återigen, tar mitt straff om det kommer.

Men måste medge att det känns skönt och höra att det finns folk som följer regler. Hoppas att ni aldrig kört för fort heller, jag menar ni skulle ju t.ex kunna köra på någon..

Fick mitt svar av Hamilton, modd var vänlig lås...

jag menar inget illa wink håller med ,LÅS smile

Muttley
5 mars 2012
Skillnad att köra fort och va handikappad. Handikapplatser är heliga. 
Så kul hade de inte varit och se någon invalid som behöver ta sig längre än nödvändigt, vare sig den ligger mitt ute i skogen eller på lustig plats. Ni hade tydligen pvakt där.  Vilket känns märkligt om du nu bor i världens minsta stad.

Men inget illa ment ändå. Känns väl dumt och låsa då nästa som gör ett misstag kan ventilera sig här om några år.
Senast redigerat av tkd_rille (5 mars 2012)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Skillnad att köra fort och va handikappad.

Haha, skaplig missuppfattning du lyckades med där. Var god läs om min översta post igen.

tkd_rille skrev:
Så kul hade de inte varit och se någon invalid som behöver ta sig längre än nödvändigt, vare sig den ligger mitt ute i skogen eller på lustig plats.

Vet inte om du missade även detta i min övre post, men om det nu skulle kommit någon som varit beroende av en handikappsplats så kunde ju denne person använt sig av någon utav de 5 andra som var lediga. 

tkd_rille skrev:
Ni hade tydligen pvakt där.  Vilket känns märkligt om du nu bor i världens minsta stad.

Ja det är inte min sak att bedöma men för att leda in tråden på mer OT en vad du lyckas med tidigare så ligger Securitas kontor inte ens i staden där jag bor utan i en by 1 mil ifrån mig med 3000 invånare.

tkd_rille skrev:
Men inget illa ment ändå. Känns väl dumt och låsa då nästa som gör ett misstag kan ventilera sig här om några år.

Ventilera? Återigen har du lyckats missuppfatta denna trådens syfte, i denna tråden ställdes en fråga utav mig, fick mitt svar av en modd. Men känner du att den förgyller din tillvaro är det okej för mig om den finns kvar.

Sök