Bilen börjar skaka!! (RÅD?)

AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

Hej, bilen börjar typ darra (skaka) i en viss hastighet, ca 140km/h och slutar vid 200km/h, någon som vet vad det kan vara?, obalans i däcken kanske? eller nåt stag som är slut eller liknande?.. Lite irriterande!! så behöver hjälp om nån vet vad det kan vara?, Det är en 850 T5a årsmodell -94 wink

MVH Andreas Uppwall
Tack på förhand!

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
careau
6 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Varför kör du ens i dem hastigheterna?

AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

careau skrev:
Varför kör du ens i dem hastigheterna?

Det var inte det jag ville ha råd med?
Jag hade bråttom så jag körde i 140km/h å kände att det började skaka, så jag skulle kolla ifall det slutade i en viss hastighet, och det gjorde det.. Just därför jag vet när det slutade och när det började!

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
burning Enormous Musical Performance
6 mars 2012 · 644 Inlägg

Sänk stereon! :o

On topic: 1. Du kör för fort
              2. Dubben? Obalanserade däck? etc..

careau
6 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Det kan vara obalans i däcken, skeva bromsskivor, felaktig hjulinställning, kassa dämpare, kassa bussningar m.m.

AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

burning skrev:
Sänk stereon! :o

On topic: 1. Du kör för fort
              2. Dubben? Obalanserade däck? etc..

Det är sommardäck, så inga dubb och det sitter klister vikter på, men jag vet inte.. Jag har iallafall inte balanserat dom, men kanske värt att kolla upp?.. Men borde inte skakningen vara i en mindre hastighet?


Och notera inte hastigheterna, vill bara ha råd...

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
careau
6 mars 2012 · 1 624 Inlägg

Oavsett om man har bråttom tycker personligen inte jag att man skall köra i 140km/h, och speciellt inte testa i 200km/h om du märker att bilen börjar skaka? Håll dig i 110km/h där det inte skakar och kör som en människa.

burning Enormous Musical Performance
6 mars 2012 · 644 Inlägg

AxL0n skrev:

burning skrev:
Sänk stereon! :o

On topic: 1. Du kör för fort
              2. Dubben? Obalanserade däck? etc..

Det är sommardäck, så inga dubb och det sitter klister vikter på, men jag vet inte.. Jag har iallafall inte balanserat dom, men kanske värt att kolla upp?.. Men borde inte skakningen vara i en mindre hastighet?


Och notera inte hastigheterna, vill bara ha råd...

Om man inte ska notera hastigheten, varför lämnade du den informationen då? Kolla upp om det är obalans, annars kanske det är glapp någonstans, bussning eller liknande.

Off topic: Var rädd om körkortet.

AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

careau skrev:
Oavsett om man har bråttom tycker personligen inte jag att man skall köra i 140km/h, och speciellt inte testa i 200km/h om du märker att bilen börjar skaka? Håll dig i 110km/h där det inte skakar och kör som en människa.

Det var fortfarande inte hastigheten jag behövde hjälp med...
Men tack för din synpunkt wink Ska ta vara på den noggrant wink

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
burning Enormous Musical Performance
6 mars 2012 · 644 Inlägg

AxL0n skrev:

careau skrev:
Oavsett om man har bråttom tycker personligen inte jag att man skall köra i 140km/h, och speciellt inte testa i 200km/h om du märker att bilen börjar skaka? Håll dig i 110km/h där det inte skakar och kör som en människa.

Det var fortfarande inte hastigheten jag behövde hjälp med...
Men tack för din synpunkt wink Ska ta vara på den noggrant wink

Håller med dig careau. Till TS, skulle du ha samma samvete när du kört ihjäl någon?

AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

burning skrev:

AxL0n skrev:

burning skrev:
Sänk stereon! :o

On topic: 1. Du kör för fort
              2. Dubben? Obalanserade däck? etc..

Det är sommardäck, så inga dubb och det sitter klister vikter på, men jag vet inte.. Jag har iallafall inte balanserat dom, men kanske värt att kolla upp?.. Men borde inte skakningen vara i en mindre hastighet?


Och notera inte hastigheterna, vill bara ha råd...

Om man inte ska notera hastigheten, varför lämnade du den informationen då? Kolla upp om det är obalans, annars kanske det är glapp någonstans, bussning eller liknande.

Off topic: Var rädd om körkortet.

Eftersom jag inte själv visste vad det var, så var jag tvungen att ge ut hastigheten då det kan bero på många olika saker på olika hastigheter, bussningar?. vad för slags bussningar isånafall?.. Så jag harl ite att gå på!

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
mertin306 Fartdåre
6 mars 2012 · 131 Inlägg

Men jävla moralkärringar! Lägger alltid farthållaren på 139 km/h på motorvägen och vem fan har inte kört över 200 då och då? Det hade ni också gjort om era bilar hade klarat av det.
"Kör ihjäl någon" Ja, jo. Det brukar vara många människor som är ute och springer på motorvägen? Jag tror, och hoppas, att det inte var mitt i stan på en 50-väg liksom. Antar att det var motorväg.

sorry för offtopic.

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
A-Dahlgren Dahlgren
6 mars 2012 · 450 Inlägg

Hade samma problem med min, fast det var bara mellan 90-120, allt mellan 120-250 gick hur fint som helst. det berodde på att mina däck har slitits ojämt , dvs höger däck = slätt och vänster ca 2-3mm mönster. Den har en tendens till att spinna mer på höger däck! Ska bli quaife diff! Kan väll annars bero på navringar/obalans/bromsskivor/dämpare,bussningar och lite därtill!

AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

mertin306 skrev:
Men jävla moralkärringar! Lägger alltid farthållaren på 139 km/h på motorvägen och vem fan har inte kört över 200 då och då? Det hade ni också gjort om era bilar hade klarat av det.
"Kör ihjäl någon" Ja, jo. Det brukar vara många människor som är ute och springer på motorvägen? Jag tror, och hoppas, att det inte var mitt i stan på en 50-väg liksom. Antar att det var motorväg.

sorry för offtopic.

Självklart är det motorväg.... 120 väg tillomed, så ja... skulle ALDRIG utsätta andra folk för fara i centrala göteborg som gatorna brukar vara 30-70km/h...

Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
AxL0n
6 mars 2012 · 106 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Hade samma problem med min, fast det var bara mellan 90-120, allt mellan 120-250 gick hur fint som helst. det berodde på att mina däck har slitits ojämt , dvs höger däck = slätt och vänster ca 2-3mm mönster. Den har en tendens till att spinna mer på höger däck! Ska bli quaife diff! Kan väll annars bero på navringar/obalans/bromsskivor/dämpare,bussningar och lite därtill!

Okej, tack för hjälpen... Kanske borde kolla obalans först, billigast! då jag har maskin för sånt, men dom är ganska ojämnt slitna! så kan nog stämma att det kan vara så... får diffa skiten snart wink men tack för alla svar å din tid! tack!!

Subaru Wrx sti "Daily" (2004)
Volvo V70 D5 Summum "Familjeräcer" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang