1851
Sök

Miss ljud från motorn

badboy for life
356 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Hej

Jag har en 740 från 89 och för ett tag sedan gick flänsen mellan främre avgasröret som går upp till motorn och katen av så det hela bara hängde i en skruv.
Så motorn fick inte den luft den skulle ha och som jag förståt det så blir det fel komp i motorn när detta händer.
Men det som hände var att vid axeleration så kommer det ett som det låter i minna öron ett knackande ljud fårn motorn.
Detta uppstod samtidigt som flänsen gick av men har nu lagat flänsen och den är helt tät har kollat så den verkligen är det men det knackande ljudet vid gaspådrag finns kvar än.
Skulle behöva hjälp med vad det kan vara eller om det är så att motorn själv rättar till detta efter ett tag.
big_smile

leva bör man ändå dör man

1 366 Inlägg
8 mars 2012
Kompressionen i motorn har inget med avgassystemet att göra utan med de interna roterande delarna. Luften får dessutom motorn från insuget men däremot är ju motorn inställd med en viss typ av avgassystem så om allt hänger löst går den inte lika bra.

Men det kan vara grenrörsbultarna som släppt lite och orsakar ljudet du beskriver. Det har hänt på min bil och det låter verkligen som att bilen knackar. Eventuellt kan du få byta grenrörspackningen också. Om motorn är ren så kan du eventuellt se sot runt grenrören om de inte är täta.

badboy for life
356 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Tack för ditt svar ska kolla detta man kan hoppas på det bästa:D

leva bör man ändå dör man

Sök