Mazda 323 4wd 1.6 turbo -88, fyrhjulsdrift krånglar.

Ciaaao
9 februari 2012 · 75 Inlägg

Hej!

Jag har lite problem med fyrhjulsdriften på en mazda 323 4wd 1.6 turbo -88.

Finns en knapp där man kan välja mellan antingen framhjulsdrift eller låsa fyrhjulsdriften.
När jag trycker den i "låst" läge så lyser den en lampa som jag antar ska indikera att fyrhjulsdriften är ikopplad.
Dock driver den i det läget bara på framhjulen, om jag trycker på knappen igen så släcks indikeringslampan och bara fram ska driva antar jag, dock driver den inte alls i det läget.

Så helt enkelt, är det någon som har någon som helst aning om vad det kan vara, något vanligt/känt problem på dessa bilar?

Vad för åtgärder krävs osv?

Jättetacksam för snabba svar!


/Mattias

Ciaaao
11 februari 2012 · 75 Inlägg

Märkte igår att när jag har i läget där den inte driver alls, så kan man om man släpper kopplingen lite snabbare känna att bilen försöker åka iväg men inte riktigt orkar och bara gungar till lite istället. Samtidigt som det kommer ett svagt vinande ljud från bakaxeln. Som en slirande koppling känns det som, hastighetsmätaren följer även varven.

Kan det vara så lätt att det är tomt på olja i bakaxeln? Såg att det såg ut att ha läckt en del olja därifrån.


/Mattias

freddy_82 Truckreparatör
11 februari 2012 · 221 Inlägg

Hej
Läste på google att din bil har permanent fyrhjulsdrift. och att du låser mitt diffen med knappen. Så tyvärr låter det som om något i drivningen bak är skrot bakaxel/kardan/drivaxlar. 

Med låst diff lampan lyser skickar den ut lika mycket drivning till fram som till bakhjulen. bil rör sig eftersom att drivningen fram är hel.

när lampan inte lyser och du inte har låst diffen så går ju drivningen till det hjulpar som drivs "lättast" i ditt fall den trasiga bakaxeln/kardan/drivaxlar bak. och bilen driver inte.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Ciaaao
11 februari 2012 · 75 Inlägg

Det är precis så jag har funderat över om det kunnat vara också.
Vet dock inte vad för diff det sitter i bakaxeln. Men vet att samma problem var det på polarens blazer.
Den typ "slirade" också, men när vi fyllde på med olja så fungerade den igen.
Vet dock inte hur stora liknelser konstruktionerna har.

Men eftersom inget rasslar lr liknande, samt att bilen som sagt halvt är påväg att vilja dra iväg fast att det verkar slira i bak, kan det då med en jävla tur vara att den är tom på olja i bak och att det är därför den slirar så som på blazern?
Då det även synligt läckt olja från bakaxeln, och att det fungerade för inte alls längesedan.


/Mattias

Senast redigerat av Ciaaao (11 februari 2012)

Ciaaao
12 februari 2012 · 75 Inlägg

Fick kört upp den på en lift igår och kunde konstatera att högra drivaxel bak var skrot smile.
Så "ny" är påväg hem, får hoppas snön kan tänka sig att ligga kvar så man kan utnyttja fyrhjulsdriften sen också big_smile.


/Mattias

henkebenke
8 mars 2012 · 1 703 Inlägg

Hoppas det löser sig! Transmissionen på dessa är lite känslig, gör man för våldsamma starter rasar vinkelväxeln.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Ciaaao
8 mars 2012 · 75 Inlägg

henkebenke skrev:
Hoppas det löser sig! Transmissionen på dessa är lite känslig, gör man för våldsamma starter rasar vinkelväxeln.

Mjo jag har läst detta tyvärr sad men allt sådant hade klarat sig som tur var, bytte höger drivaxel bak och violá så fungerade den som den skulle igen smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang