5357
Sök

Ford Mondeo -02 2.0 - Surrande/kvittrande ljud.

1 624 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Hej!
Har under cirka två veckors tid börjat surra/kvittra till i kupén/motorn? när jag ger gas, alltså även när jag kör iväg och det gäller alla växlar och även när bilen är varm och kall.. Ljudet låter inte jämnt, det låter ojämnt.

Kan det ha något med spjällhuset att göra? För jag tänkte rengöra spjället nu inom kort i förhoppning till att ljudet skall försvinna..

Någon som kan ge mig något förslag på vad det kan vara?

Tacksam för seriösa svar, och inga svar som "Du kör Ford, vad förväntar du dig" eller liknande, tack.

64 Inlägg
11 mars 2012
Kupéfläkten?
Kollar remmarna i motorn annars.
Kanske kan vara något litet inne i kupén, högtalare etc?

1 624 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Torbo skrev:
Kupéfläkten?
Kollar remmarna i motorn annars.
Kanske kan vara något litet inne i kupén, högtalare etc?

Njae, öppnade huven och gasade.. Så det kommer därifrån, vet inte hur jag skall förklara ljudet riktigt.. Men det kvittrar nästan.. Svårt att lokalisera..

1 624 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
Verkar vara ett spjäll det är glapp i, det "rasslar" till när jag gasar i insuget så får väl bli att byta till det förstärkta ,/

648 Inlägg
11 mars 2012
Kan vara insuget som låter då det sitter plast virvelspjäll i det, med tiden så blir dom slitna och börjar låta för att sen i värsta fall lossna och då har du ett motorhaveri.

Det är ett 2.0 och möjligt 1.8 Mondeorelaterat fel just vid dom årsmodellerna

Det finns reparationskit för det hos Ford och möjligen andra ställen.

sök runt och kolla info om det då det är ett förekommande fel

1 624 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Ejan skrev:
Kan vara insuget som låter då det sitter plast virvelspjäll i det, med tiden så blir dom slitna och börjar låta för att sen i värsta fall lossna och då har du ett motorhaveri.

Det är ett 2.0 och möjligt 1.8 Mondeorelaterat fel just vid dom årsmodellerna

Det finns reparationskit för det hos Ford och möjligen andra ställen.

sök runt och kolla info om det då det är ett förekommande fel

Tack för infon, jag har läst runt om det smile Men tydligen så finns inte dessa repkit längre, utan man får köpa det nya förstärkta insuget till mondeon, DOCK har jag läst folk som tar bort sina virvelspjäll.. Tror du att det är okej? Folk som kört flera tusen mil utan dem, bilen har t.o.m blivit piggare.

1 624 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Artikelnummer hos Ford för rep.kitet är: 1349276

Edit: Kan man köra utan dessa spjäll? Läst massa som kört flera tusenmil utan virvelspjäll och det har funkat prima, till och med bättre.. (Minskad bränsleförbrukning samt piggare bil vid lägre varv)
Senast redigerat av careau (12 mars 2012)

648 Inlägg
12 mars 2012
Det ska nog inte vara nåt problem att köra utan tror jag...vet faktiskt inte vad dom har för funktion alls mer än att skapa problem

1 624 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Ejan skrev:
Det ska nog inte vara nåt problem att köra utan tror jag...vet faktiskt inte vad dom har för funktion alls mer än att skapa problem

Just det jag tänkte, smile Vad tror du en verkstad skall kunna ta för att avlägsna dessa äckliga manicker? big_smile

Sök