Seat Ibiza Signo 1,6 -01a växellådan "Skrapar" vid ECO-Driving

aays
12 mars 2012 · 30 Inlägg

Det är såhär att jag i morse märkte att när jag kör så kallat "ECO-Driving", dvs hoppar från 2an till 4an, så känns det som om det skrapar i växellådan, precis som när man släpper kopplingen för snabbt och växeln inte sitter i ordentligt.. samma sak händer när jag växlar ner från 5an till 4an.. min syster har nyligen fått körkort och i trafikskolan lärde dom henne hoppa mellan växlarna, kan det bero på detta eller är det något annat fel? måste jag byta hela växellådan eller är det kanske bara något som har fastnat eller något åt det hållet? eller har hela växellådan pajjat?

Uppskattar verkligen ALLA svar!!! Även om det kanske inte är så farligt så vill jag hemskt gärna veta vad det är!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2012 · 17 513 Inlägg

aays skrev:
Det är såhär att jag i morse märkte att när jag kör så kallat "ECO-Driving", dvs hoppar från 2an till 4an, så känns det som om det skrapar i växellådan, precis som när man släpper kopplingen för snabbt och växeln inte sitter i ordentligt.. samma sak händer när jag växlar ner från 5an till 4an.. min syster har nyligen fått körkort och i trafikskolan lärde dom henne hoppa mellan växlarna, kan det bero på detta eller är det något annat fel? måste jag byta hela växellådan eller är det kanske bara något som har fastnat eller något åt det hållet? eller har hela växellådan pajjat?

Uppskattar verkligen ALLA svar!!! Även om det kanske inte är så farligt så vill jag hemskt gärna veta vad det är!

Antagligen är synkringarna lite slitna i lådan. Dvs den funktion som gör att det inte ska skrapa i lådan vid växling. Samma problem när du hoppar 1-3-5? Om inte så kör så. Jag hoppas att du inte sliter i växlarna utan vilar handen mot spaken med lagom tryck så växlarna går i utan skrap eller en "taggig känsla" i spaken.

Tvingar man i växel trots att lådan protesterar blir bilen inte gammal!

Ta det lungt och om du måste så använd alla växlar. Den kan hålla i åratal då. Man kan även dubbeltrampa, dvs att lägga i neutral och släppa upp kopplingen och sedan välja annan växel.

Kanske ska din syster lära sig köra just din bil utan att tvinga lådan till något den inte vill? Som sagt lär den hålla åratal till men kan också rasa totalt på ett par veckor om ens det vid omild behandling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
aays
12 mars 2012 · 30 Inlägg

finns det inget jag kan göra för att fixa det? eller det enda som går att göra är att byta ut hela växellådan?

Tack för svaret!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2012 · 17 513 Inlägg

aays skrev:
finns det inget jag kan göra för att fixa det? eller det enda som går att göra är att byta ut hela växellådan?

Tack för svaret!

För all del.
En renovering löser säkert problemet. Det kostar mycket! Inte värt det! Växla vackert bara så är det inga bekymmer. När väl växel ligger i och du släppt upp kopplingen så kan du gasa på som en vettvilling hur ofta som helst. Det skadar inte lådan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
aays
12 mars 2012 · 30 Inlägg

okej det låter ju jättebra.. -.-' ajja får väl sluta låna ut bilen till henne och köra den så snällt jag kan.. tusen tack för hjälpen!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang