Bmw 528 drar mycket olja

arvidfasth
29 februari 2012 · 54 Inlägg

Hej! Som rubriken lyder så tar min bil en hel del olja. Räknat ut att det nästan måste vara en liter på 100 mil. Den ryker inte , och går inte onormalt annars. Inte hittat att det läcker heller. Någon som kan ha en ide? sad

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
29 februari 2012 · 1 778 Inlägg

Ventiltätningarna. Hur långt har bilen gått?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
arvidfasth
29 februari 2012 · 54 Inlägg

Slog precis om till 25k , med full service historik Mvh

BMW 320 "E46" (2003)
BMW 528i (1996)
arvidfasth
29 februari 2012 · 54 Inlägg

Läste precis att Omega909 kan fungera, någon som har någon erfarenhet?

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
ekelund88
29 februari 2012 · 2 656 Inlägg

arvidfasth skrev:
Hej! Som rubriken lyder så tar min bil en hel del olja. Räknat ut att det nästan måste vara en liter på 100 mil. Den ryker inte , och går inte onormalt annars. Inte hittat att det läcker heller. Någon som kan ha en ide? sad

kör du med rätt olja?

rekty
29 februari 2012 · 28 Inlägg

gör komp test smile

arvidfasth
29 februari 2012 · 54 Inlägg

kör på 10w-40 nu och ska väll va det tror jag?

BMW 320 "E46" (2003)
BMW 528i (1996)
RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2012 · 4 031 Inlägg

Ventiltätningar är inte eviga, när jag bytte på min gamla BMW föll de isär vid demonteringen. Visserligen är din nyare men det är iaf en trolig orsak.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mats757
1 mars 2012 · 915 Inlägg

1 liter på 100 mil är ett gränsfallf för renovering. För 3000kr kan du köpa många liter olja.
Vad har du för ambitioner med bilen? 1000 mil till eller 20k ?

Mats

Johnsen
13 mars 2012 · 426 Inlägg

Hade samma problem som dig, dock 1L på 80 mil. Bilen gick kanon, inga konstiga avgasvärden eller knepiga ljud. Fick tips på Autopower att prova WD-40 metoden som används mot fastkoksade kolvringar. I korthet skruvar man ur stiften droppar ner några deciliter WD-40 i varje cylinder och låter det stå ett par dygn, men kan även rucka lite på vevaxel då och då för att skiten som sitter på kolvringarna ska släppa. När man ser att WD-40 rinner igenom ner i tråget fyller man helt enkelt på tills det slutar rinna igenom. Jag gjorde detta och oljeförbrukningen har avstannat till den grad att jag nu kommer 400 mil på en liter olja smile Kostade med olja 1500:- och den kostnaden sparar man snabbt igen på olja om man ligger på 2000+ mil om året. Är du intresserad finns mycket info att hämta på Autopower.se

Hoppas det löser sig smile

Senast redigerat av Johnsen (13 mars 2012)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
arvidfasth
13 mars 2012 · 54 Inlägg

Läst om det men inte riktigt känt att det gäller mig med tanke på att den inte ryker, men kanske borde testas! Tack för tipset!

BMW 528i (1996)
BMW 320 "E46" (2003)
Johnsen
13 mars 2012 · 426 Inlägg

arvidfasth skrev:
Läst om det men inte riktigt känt att det gäller mig med tanke på att den inte ryker, men kanske borde testas! Tack för tipset!

Min rykte inte heller och läser du igenom de trådar som finns på AP ang detta problem har de samma symptom som du har smile bilen går kanon, INGENTING verkar fel förutom den höga oljeförbrukningen!! Min bil gick så fint och fanns ingen som helst föraning om att den förbrukade olja om man kollade på avgaserna, trodde ett tag att det var ett mindre läckage smile Men förbrukningen sjönk tack vare WD-40 metoden till en hanterbar nivå för min plånbok tongue

Senast redigerat av Johnsen (13 mars 2012)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
keykey
14 mars 2012 · 163 Inlägg

arvidfasth skrev:
Läste precis att Omega909 kan fungera, någon som har någon erfarenhet?

Jag har en 328i, har provat omega 909, gjorde ingen skillnad. Jag kör med Valvoline MaxLife-olja istället, funkar rätt bra. drar mindre än den gjorde förr iaf.

Jag tycker du ska kolla oljefällan (PCV-ventilen) som sitter under insugsgrenröret, ser ut som en strut med en rund membrandosa ovanpå. Sitter ett membran av gummi inuti den som brukar paja. Då suger den i sig olja den vägen. Demonterade och tog isär min (går att göra utan demontering av insug om man har små händer som jag), den såg inge bra ut så jag satte ihop den igen med buntband och körde så i väntan på en ny, sen bytte jag ut den. Var försiktig med plastslangen som går till ventilkåpan för den är riktigt lätt att ha sönder. Har för mig att PCV-ventilen kostade ca 600kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang