Gastankning i Uppsala

Fokus
8 mars 2012 · 2 Inlägg

Funderar på att testa att äga en biogasbil i Uppsala. Någon som har en? Hur upplever du detta? Är det smidigt att tanka? Visst ligger tankstället vid vägen mot Kungsängens gård, en bit från Kungsgatan?

666_Beast
9 mars 2012 · 1 863 Inlägg

Har inte kört nån men åkt en taxi som var gasbil, frågade chauffören vad han tyckte. Han var riktigt nöjd med bilen, en Passat.
Nackdelen var att det bara fanns ett ställe att tanka på i Uppsala, det är där du tror att den ligger.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
nixon89 klabbarpan
9 mars 2012 · 3 041 Inlägg

Gasbilarna är trevliga, har en själv. Märker ingen skillnad på bensin och gas, må isfall va att det kan lukta fis bakom vid kraftigt accelererande

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Muttley
9 mars 2012 ·

De är bra om du köper en modern som har lite tankar, de gamla är visst inte så stora.
Jag tycker de är helt okej kör taxi med en passat.
Men de är skit för mig då jag har 2,5 mil till nästa station från min utgångspunkt smile.  Men jag är efter 1 månad och 1200 mil ändå jävligt nöjd smile

MartinG
12 mars 2012 · 111 Inlägg

Jag har biogasbil och bor i Uppsala. Aldrig varit nöjdare med någon tidigare bil.

det finns 2 tankställen i Uppsala. Det ena utmed järnvägen (AGA/preem) strax bortanför Upplands Motor/ Volkswagen och det andra inne i kungsängen/siktargatan.

Billigt är det också. Det kommunala bolaget Uppsala Vatten har ett gaspris på 12,75kr/nurmalkubikmeter. (jag har en milkostnad på exakt 10 kronor blandad körning, då är det en 2 tons tung volvo 855 med automatlåda).

Det är enkalt att tanka, sällan köer på Preems tankställe.

Har du fler frågor är det bara att höra av sig!

Senast redigerat av MartinG (12 mars 2012)

Volvo 850 Bi-fuel "60 500 mil på biogas Nr 3 av 19" (1996)
Volvo 940 Dual-Fuel "Biogasdrift" (1995)
Volvo 850 Bi-fuel "Enda röda exemplaret" (1997)
zzzoder
15 mars 2012 · 358 Inlägg

Har biogasbil som firmabil.. Är inte speciellt nöjd.

Sämre acceleration än samma bil med dieselmotor.
När man ska tanka så får man ofta sitta i kö / ca 10min per bil.
Ofta fel på ngn av pumparna.. slut på gas / för dåligt tryck.
Jobbigt när man åker mellan län att ta reda på var pumpar finns osv..

I uppsala så använder jag mig av uppsalavattens station.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
Muttley
15 mars 2012 ·

zzzoder skrev:
Har biogasbil som firmabil.. Är inte speciellt nöjd.

Sämre acceleration än samma bil med dieselmotor.
När man ska tanka så får man ofta sitta i kö / ca 10min per bil.
Ofta fel på ngn av pumparna.. slut på gas / för dåligt tryck.
Jobbigt när man åker mellan län att ta reda på var pumpar finns osv..

I uppsala så använder jag mig av uppsalavattens station.

Det är rätt självklart att gasbilen har sämre tryck som även en bensinare har jämfört med diesel. Sen beror de på vad för motor man har. Min är fullt duglig för snabba omkörningar tex.
De med gasstationer är så olika. Jag försöker bara tanka på en här nere som alltid är bra.

Man får ha med sig en karta i bilen wink Jag har en på sveriges alla pumpar.

MartinG
16 mars 2012 · 111 Inlägg

Trist med långa tanktider sad. Ju nyare station desto snabbarare påfyllning har jag upplevt. den helt nybygga i Gävle tar max 5min att tanka på. 

Hur som helst skulle jag aldrig köpa en annan bil eller gå tillbaka till enbart bensindrift. (är ju fortfarande en hybrid). Men det är såklart bara min personliga åsikt smile

Senast redigerat av MartinG (16 mars 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang