3995
Sök

2 st Missljud V70n 2.4D 2004

2 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
Hej allesammans.

Jag har för närvarande två missljud som jag hoppas någon skulle kunna hjälpa mig att härleda.

Missljud 1: När jag står på tomgång kommer ett typ knackande ljud låter ungefär "tuck,tu tu tuck tututuck osv", det försvinner när jag ger gas men kommer tillbaka lika snabbt när man kommer ned på 700 rpm. Håller i sig till ca 850 rpm när man ger gas och försvinner sedan som sagt. Vet att jag har en diesel men jag har svårt att tänka mig att bilen skall låta så här. Ljudet har funnits bra länge och varken försämrats eller förvärrats och ibland är det inte alls där

Missljud 2:

Dök upp igår. Kommer ett lager liknande ljud vid belastning från ca 1800-1900rpm och uppåt. Ljudet ökar dessutom med varvantalet. Försvann tidigare idag när motorn kommit upp i full arbetstemp, återkom sedan när jag körde med bilen nu på kvällen. Problemet är att alla löphjul etc är bytt med multiremmen för endast 3000 mil sedan (ca 10 månader sedan).

Skulle uppskatta all hjälp som kan tänkas i dessa två fall så man hinner åtgärda felen innan något allvarligt inträffar. Bilen har gått 22940 mil och kamremmen med alla dess tillbehör är bytt vid 12000 mil. Samt att kamremmen är inspekterad vid 20000 mila servicen och såg då tip top ut.

Tack på förhand. Mvh //Peter

604 Inlägg
16 mars 2012
Kolla frihjulet på generatorn. Haka av remmen och snurra på generatorremskivan. Skall "slira" åt ett håll.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

2 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Vilket av missljuden skall det orsaka? Missljud 2 eller?

Ska testa haka av remmen i veckan och se hur den verkar.

604 Inlägg
18 mars 2012
Ljud 1

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök