3504
Sök

Försäkringsersättning på äldre stylad och fin bil?

407 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Jag undrar hur försäkringsbolagen gör om du skulle krocka med en äldre stylad bil i 90-talets början och som det är nerlagt massor av pengar på? Om du nu skulle krocka med en bil från 90-talets början som det är nerlagt kanske 50000:- värderar försäkringsbolaget ändå bilen som om det vore vilken bil som helst? Om kille A har en 740 av 92:års modell och har lagt ner 50000 på bilen och massor av arbetstimmar på att få bilen fin i lacken, interiören osv. får han då samma ersättning som kille B som har en rostig 740? Värderar försäkringsbolaget bara bilen till vad en vanlig "svensson" 740 är värd även om det är nerlagt mycket pengar på bilen i fråga?

Om du nu kan uppvisa kvitton med allt som är gjort med bilen borde det inte gå att få högre ersättning då? Det är ju rätt meningslöst för kille A att helförsäkra bilen om hans bil bara värderas till vad "svensson bilen" är värd.  Om försäkringsbolaget nu värderar kille A:s bil till 10000:- så är det rätt meningsläst att helförsäkra bilen för massa pengar om självrisken skulle gå på 5000:-.

Om nu bilen blir värderad högre om man uppvisar kvitton på vad som är nerlagt på den så har jag en annan fråga. Vad händer då om kille C skulle köpa kille A:s bil? Kille C kanske lägger ner rätt mycket pengar när han köper kille A:s bil men alla inköp som gjorts till bilen står ju på kille A. Går det att lösa på något sätt så att kille C får ersättning för utrustning som kille A lagt på bilen?

Det kan ju som exempel sitta stereoprylar för 10000 i bilen när någon köper en bil men det är säljaren som har gjort inköpen. Om grejerna då blir stulna kan köparen få ersättning för stereo grejerna? Jag är lite konfunderad för det måste gå att ordna på något sätt tycker jag, kan man skriva ett detaljerat kvitto när man köper bilen på allt som ingår och så vidare som man visar ihop med säljarens kvitton på stereoprylarna där han har köpt dem och på så sätt få ersättning för dem?

Mvh

Locos

407 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Efter lite letande har jag hört att det går att "skriva upp" värdet på bilen på något sätt genom att först kontakta sitt försäkringsbolag och sedan låta bilprovningen undersöka bilen för att få den godkänd för ett högre värde, eller har jag fattat det helt fel? Fast det kanske inte direkt är alla försäkringsbolag som det går att göra med. Särskilt inte när man tecknar sig för det billigaste som finns för ens bil...

Meister
6 763 Inlägg
19 februari 2007
Försäkringsbolaget kan värdera just din bil om du pratar med dom. Sedan tror jag att man kan ha nytta av kvitton. Och om man säljer så skickar man med kvitton isåfall.

407 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Försäkringsbolaget kan värdera just din bil om du pratar med dom. Sedan tror jag att man kan ha nytta av kvitton. Och om man säljer så skickar man med kvitton isåfall.

Blir försäkringen dyrare  om bilen blir högre värderad?

2 911 Inlägg
20 februari 2007
Försäkringen blir dyrare ja, vilket är helt rätt, ska du ha ut högre värde vid ev. olycka så ska du såklart betala högre premie, annars betalar du premie efter en normal bil i deras listor.

Jag har nyligen fått min bil besiktad av TryggHansa själva där dom skrev upp värdet, ytterligare en till besiktning ska göras när jag byggt klart.
På det sättet får jag eftermonterad stereo att räknas som fast montage = ingår i bilens värde = bilens totalvärde är BIL + STEREO + TILLÄGG.

Sök