4231
Sök

Transformator hjälp! (till balanseringsmaskin)

3 259 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej! Kan man ta reda på vilken volt som ska komma ut ur en transformator som är trasig?
Det är iaf 220v in.... Och är till en däckbalanseringsmaskin (kina) så reservdelar från en återförsäljare ser mörk ut! sad

Det är två kablar in och tre ut, nån som vet varför?

Bild på grejen:

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/c747d7f7.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/bb080be1.jpg
Senast redigerat av JonR (31 maj 2012)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 mars 2012
#2
Ingen märkning alls på trafon? Är det nån märkskylt på maskinen om volt och effekt?


3 259 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#3
Nej tyvärr! Inte en siffra nånstans..

Jag tror att trafon gör om strömmen till displayen, själva motorn som driver hjulet får nog 220v direkt då det står 220v på den!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 mars 2012
#4
Ok, ja det är nog så. Behövs lite kräm till den motorn, blir så hög ström annars smile Är väldigt svårt att säga vad det ska vara för spänning. 12,24, 48 eller liknande. Det är om det står ngt på nån av delarna


Fri fart för ett fritt folk!
14 804 Inlägg
18 mars 2012
#5
riv av höljet och kolla lite borde gå att se när man ser den

eller så får du helt enkelt testa dig fram smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 259 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#6
Får pilla lite på kretskortet så kanske det kommer fram nån pryl med voltmärkning på! Grejen är ju den att det är tre kablar ut och två in... Är det så att det är en nolla och två olika strömstyrkor?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 mars 2012
#7
Ja, troligtvis är det två olika lindningar som ger ut två olika spänningar. Så kan vara lurigt att få fram en likadan trafo. Går ju att köra två olika annars.  Men kolla lite och se vad du kan hitta smile


12 086 Inlägg
18 mars 2012
#8
Jag är ingen expert på el men hur går en trafo sönder? Det är väl bara spolar och skit, borde man inte kunna se ev brott eller defekter isf?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 mars 2012
#9
Att de går sönder kan bero på dålig kvalité, för hög belastning, att den sitter oskyddad och att den utsätts för mkt skit. Går att mäta upp, men att se tex ett brott med ögat är inte lätt då det är många varv det är lindat. Om det nu inte är en skada på nån av de yttre varven.


3 259 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#10
Det small lika högt som en smällare låter om balansmaskinen och transformatorn var svart här o där vid kablarna in o ut så det borde vara den! Bara den inte paja på grund av kortis i kretskortet så borde det räcka med att bara byta den eller vad tror ni? Maskinen stod orörd med startknappen på bara sen small det...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

12 086 Inlägg
19 mars 2012
#11
Fränt smile

Ungefär som när man försöker tända en kamin full med dieselångor alltså big_smile


Sök