3953
Sök

Volkswagen Vento 1.8 -93

58 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Hej en kompis vill sälja sin VW Vent 1.8 från 1993.
Jag ska få den till ett rätt bra pris, 5000kr och den är i ganska fint skick, förutom en grej.

Den är ej modifierad och mätarställningen står på strax under 15000 mil.

Problemet som är:
När man belastar bilen på 1ans växel, tex vid kraftig acceleration eller med tung last i en backe. Då hörs ett skrapande, tuggande ljud i stil med ljudet ifrån en kulspruta.
Ljudet kommer ifrån mitten, under bilen, framåt, ett litet stycke ifrån där växelspaken sitter.
Det låter ganska kraftigt. Om jag ska beskriva ljudet så låter det som ett kugghjul som snurrar men skrapar mot en vägg....

-Det sker bara på 1ans växel.
-Bara när man belastar motorn relativt hårt.
-Det spelar ingen roll hur man arbetar med kopplingspedalen.

Exempel på när ljudet uppträder. -man står still, lägger i ettan, gasar och släpper upp kopplingen och accelererar iväg rätt häftigt. Vid kraftigare gaspådrag så uppträder ljudet, gasar man mindre (normal start) så låter det inget alls. När man växlat upp till 2an osv. så låter det inget heller.

Håller växellådan på att rasa kanske? Eller behöver man kanske bara byta växellådsoljan?

Är köpet värt, med tanke på priset?

692 Inlägg
20 mars 2012
Kan vara så enkelt som oljebyte i lådan med tanke på att den inte har gått överdrivet långt. I värsta fall får du leta upp en "ny" låda eller renovera. Går växelspaken segt mellan lägena? Det gör den på min iaf. Ska endå byta olja i min så.

Sök