Remspännare, hur får man bort den? Volvo v40

Mrmalken
18 mars 2012 · 37 Inlägg

lagret har skurit på remspännaren, har köpte mig en ny remspännare. Men hur fan får man bort den gamla?

Lundgren_85 Lastbilschaufför
18 mars 2012 · 123 Inlägg

Kamremspännaren eller drivremens löprulle?

Senast redigerat av Lundgren_85 (18 mars 2012)

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
bronco_z
18 mars 2012 · 604 Inlägg

Vet ej om det är samma på alla men den jag bytte på sist sitter med en skruv "bakifrån" själva spännaren!?! Under generatorn och inte helt lätt att komma åt. Titta på den nya spännare så fattar du nog.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Mrmalken
18 mars 2012 · 37 Inlägg

De är drivremmen. Hur fan ska man komma in där?

Trogdor Konstruktör
18 mars 2012 · 10 Inlägg

Enkelt, inter riktigt wink Jag har precis gjort det!
Hittade heller ingen info, så jag fick lista ut det själv!

Spännaren sitter med en M8 fingänga från baksidan.
Jag försökte själv ta den från högerframhjulshus men icke!
Du måste demontera kylaren för att kunna komm åt skruven som finns bakom generatorn.

Skruven kommer du inte få ut men det behövs inte. lossa skruven, sen kan du ta ut den trasigga spännaren genom en viss vridning.

Lycka till!

Volvo Amazon P130 "GT133" (1970)
bronco_z
18 mars 2012 · 604 Inlägg

Kylaren behöver knappast ut, hade hellre tagit bort generatorn för att underlätta. Det går men det är milt sagt besvärligt. Några blocknycklar av olika fabrikat med olika vinklar på så.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
loow Jävel
18 mars 2012 · 2 018 Inlägg

Bytte generator på min i förrgår, bara de är ett omfattande projekt tycker ja.. Men då ser man remspännaren bra iaf.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Mrmalken
18 mars 2012 · 37 Inlägg

De är ju helt omöjligt att byta den om man inte river loss generatorn eller har något specialverktyg, hur fan kan de tillverka en sådan dum jävla bil! Blir att lämna in den imorgon till verkstad istället.

Trogdor Konstruktör
19 mars 2012 · 10 Inlägg

Jag är också förvånad över vissa konstruktionslösningar och det är uppenbart att många konstruktörer inte har en susning om hur man skall gå tillväga för att byta en eventuell slitdel.

Volvo Amazon P130 "GT133" (1970)
Lundgren_85 Lastbilschaufför
19 mars 2012 · 123 Inlägg

Verkar som de gör så för att man ska va tvungen att lämna in bilen och betala för jobbet istället för att byta de själv för en spotstyver.

Volvo 745 GL "Ingvar" (1992)
Mrmalken
19 mars 2012 · 37 Inlägg

Nu har jag faktiskt kommit åt bulten som håller spännaren, utan att riva ner generatorn. Fick lossa alla kablar bak på generatorn, dock så får man trycka ner sin hand och skruva med en fast nyckel 14, skruvar ungefär en halv cm vid varje drag, sen var jag tvungen att lägga av pga viss blå skepnad på handen... Så nu har jag väl en 22 vrid kvar sen är nog spännaren lös...envishet lönar sig! Tack vet jag Golf MK2 att skruva med, lätt och mycket utrymme!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2012 · 13 810 Inlägg

Fjelltrone skrev:
Nu har jag faktiskt kommit åt bulten som håller spännaren, utan att riva ner generatorn. Fick lossa alla kablar bak på generatorn, dock så får man trycka ner sin hand och skruva med en fast nyckel 14, skruvar ungefär en halv cm vid varje drag, sen var jag tvungen att lägga av pga viss blå skepnad på handen... Så nu har jag väl en 22 vrid kvar sen är nog spännaren lös...envishet lönar sig! Tack vet jag Golf MK2 att skruva med, lätt och mycket utrymme!

haha byt termostat på en mk2:a med servo så tror jag du inte säger så smile

att bara släppa servopumpen är en halv vetenskap smile

men moderna bilar är rätt korkade

skulle byta vattenpump på en hyndai hur det nu stavas..
visst vatten pumpen hittade vi men mer var det ej

som tur var så trodde ägaren att det var den som skurit så inte motorn gick runt men visade sig sen att det var ac pumpen när vi tog av remmen..som tur var

man såg inte en enda skruv till vattenpumpen =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mrmalken
20 mars 2012 · 37 Inlägg

De har jag aldrig behövt byta än, men jämförelse av det jag har meckat så är Golf MK 2 betydligt lättare än Volvo jäveln!

Ok nu kommer en liten beskrivning i hur jag fick bort spännaren. Inhandla er Hyanes handbok över volvo v40/s40, den kommer hjälpa er betydligt.

Verktyg som behövs (fasta nycklar 10-15 eller hylsnyckel, litet borr, arbetslampa, torksnyckel (sto vet ej).

1. Lossa alla plastkåpor som sitter på motorn (5st). Om du står framför bilen och tittar ner i morotrummet, så är det den över motor, kåporna över lamporna, mitten kåpan och den över servoröret till vänster. Plocka av + kabeln till batteriet!

2. Lossa den stor plastkåpan som sitter som skydd under bilen, längst fram. Den sitter med 10:ans muttrar.

3. Hissa upp bilen med dom kraft så att höger sida är i luften (den sida där kamremmen sitter). Säkra upp med pallbockar. Lossa hjulet och bort med det. Sen sitter det två platskåpor som skydd för drivremmen (på samma sida som hjulet du tog bort). Sitter med 13 nyckel (2st skruvar) och en stjärnskruv för platskåpan som skyddar hjulhuset. Vik undan dessa kåpor, ni behöver inte lossa med av dem, bara så att de inte är i vägen när ni ska sätta på drivremmen.

4. Plocka bort drivremmen om den inte är borttagen, börja med att lossa remspännarens spänning, sätt in en 14-15 fast nyckel och vrid den medurs, ni får ta i lite så att den fjädrar bak, när ni fått tillbaka den tillräckligt så låser ni denna med att sätta in en liten borr i de båda hålen, då åker den inte tillbaka. Ta bort remmen och och borren, för att få bort borren som låser spännaren som gör ni  samma sak som tidigare för att lossa borren, men släpp tillbaka den försiktigt, så att ni inte skadar er eller något på spännaren.

5. Skruven som håller remmspännaren på plats sitter nästan bakom generatorn (sett framifrån), den är jävligt svår att få tag i, men mycket envishet så går de! Börja med att ta bort de tre kablar som sitter bak på generatorn, 1 sitter fast med mutter 12 el 13 nyckel, de andra två är det bara att trycka ut.

4. ta bort de två skruvarna som sitter i remmskyddet på remhjulet högst upp, de sitter två 10 skruvar där. Vik upp remskyddet så att det inte är i vägen.

5. Plocka bort metalvinkeln som sitter mellan grenrör och generator, den sitter med två skruvat (1 i generator och 1 i grenrör, 12:ans nyckel).

6. Nu har ni fått lite mer plats för att kunna sticka in handen. Försök få in en 14 tums nyckel och skruvat bort bulten som håller i remspännaren, detta moment kan vara asjobbigt och kräver sjukt mycket envishet. Ni kanske lyckas med att lossa en halv cm vid varje vrid, jag försökte komma åt bulten underifrån, men det var lättare att komma åt den överifrån.

7. När ni lyckats få bort den så är er hand kanske blå och röd, men ni får tänka på att ni lyckades:)

8. In med den nya remspännaren och försök få den rätt, detta kan vara lite tajt och ni kommer inte se så mycket av vad ni håller på med, men med envishet så löser ni det. Snurra på skruven med handen samtidigt som ni snurrar hela remspännaren och försök få in klacken i hålet som sitter på spännaren in i fästet. När väl bulten biter tag i remspännaren så är det bara att hålla den på plats och skruva in bulten med handen och 14 nyckel.

9. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning och på med den nya remmen, kolla i haynes hur den ska gå runt alla hjul.

Lycka till och hoppas ni förstår min lilla beskrivning, det finns kanske andra vägar men detta gick för mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang