3705
Sök

MB 270 CDI -04 luktar olja i kupen.

5 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Hej.
Jag hämtade en 270 cdi i fredags, efter att jag saktade farten efter 30 mils motorvägskörning så tyckte jag att det luktade olja i kupen. Dagen efter såg jag att locket till oljepåfyllningen hade öppnats sig lite och det spottade ut olja som rann ner för motorn, stände ordentligt och torkad av. sedan blev det nästan bra, det luktade lite när jag körde sakta och stog still.
Jag öppnade huven idag när jag kört från jobbet ca 4 mil mest på motorväg, då såg jag att det rök lite blårök från motorn, röken kom från motorns passagerarsida in mot torpedväggen. Detta såg jag i lördags åxså, men då trodde jag att det var olja som runnit ut från det halvöppna oljepåfyllninglocket.

Är det någon som har något tipps om vad det kan vara för fel?

Mvh Thomas

Trucker
2 710 Inlägg
20 mars 2012
Varit med om liknande problem på andra bilar, då vart de topplockspackningen! En dyr o stor operation!
Kan ej säga att just ditt är de..

Fart missbrukare

5 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
ok, men det är inget vatten i oljan.

Forummoderator
18 431 Inlägg
21 mars 2012
Gör en motortvätt. Håll örnkoll på vatten & olja.

Ändrar motorn varv eller ljud när du tar bort oljelocket på tomgång?

5 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Jag skall kolla det imorgon! Men vad tror du det kan vara?

Forummoderator
18 431 Inlägg
21 mars 2012
Thomas67 skrev:
Jag skall kolla det imorgon! Men vad tror du det kan vara?

Säg det... Inte vanligt med att topp går på dessa vad jag hört. Hur långt har den gått? Att oljelukt kan hålla sig kvar efter spill ett tag är inte obekant. Får väl hoppas på det?!

5 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
den har gått 11000mil, ja jag hoppas på det med!

5 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:

Motorn ändrar inte varvtal men man hör ventilerna när man tar bort oljepåfyllningslocket, och så ryker det blårök ur oljepåfyllningshålet.

Forummoderator
18 431 Inlägg
22 mars 2012
Thomas67 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Motorn ändrar inte varvtal men man hör ventilerna när man tar bort oljepåfyllningslocket, och så ryker det blårök ur oljepåfyllningshålet.

Ok. Då kan det vara täppt vevhusventilation. Det blir högt tryck i övre delen av motorn helt enkelt. Jag tror att detta kan göra att ventilkåpspackningen kan ta stryk. Det i sin tur gör att motorn kan tappa lite olja genom denna som kan rinna ner längs motorblocket...

Taskiga kolvringar är väl inte så troligt om nu bilen har en komplett historik och inte utsätts för "mätarservice"

Sök