Sprucket oljetråg vid pluggen - Saab 900 Talladega -98

Simopparn Ung & dum
2 februari 2012 · 57 Inlägg

Hej allihopa!

Köpte mig rätt nyligen en Saab 900 2,3 Talladega från årsmodellen 98. En rätt hyffsad bil enligt mig, har gått bra i låda och motor. Jag skulle för ett par dagar sedan serva den med att byta bland annat olja och oljefilter. Då inträffade det tråkiga.

Jag och en kompis som jobbar på Toyota hissade upp bilen för att tömma olja och filter. Någon (förra ägaren?) som bytte olja på den sist hade dragit åt oljepluggen något så sjukt hårt så man fick ta i av kung och fosterland för att få lös den. Något vi inte insåg då var att tråget var gjort av aluminium. I alla fall så gick allt som planerat tills vi skulle skruva på pluggen igen. Vi kände att den inte gängade riktigt som den skulle, och vi kunde då se och konstatera en skapligt stor spricka som uppstått alldeles intill plugghålet som gick in ett par centimeter. Såklart så blir man alltid less och lite ledsen när sånt här händer.
Bilen läker ut all fin olja, och det var inte mer än att få hem bilen och låta den rinna av sig.
Nu till min fråga:
Eftersom det är ett aluminiumtråg så bänds det upp betydligt lättare än stål, och nu när det redan är en spricka så vet jag inte längre riktigt vad jag ska göra. Ett alternativ är att ta in bilen någonstans på en lyft, låta den rinna av sig all olja, och sen kleta på tätningsmedel och kemisk metall? I fortsättningen blir det att suga ur oljan varje gång man ska byta den då. Ett annat alternativ är att ta av tråget och hitta någon som kan svetsa aluminium? Eller ska jag köpa ett helt nytt tråg? Ett helt nytt skulle gå på cirkus 5000:- sa min kompis som jobbar på Toyota. En kopia skulle kosta ungefär 2000:-. Eventuellt så kanske det finns på skroten, men priset har jag ingen aning om.
Bilen kostade mig 10.000:-, och jag vill självklart fräscha upp den, och om jag ska sälja den ska den självklart vara hel och i bruksskick. Vad föreslår ni?

Mvh Simon

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
Melin Trafikledare
2 februari 2012 · 563 Inlägg

Byt tråget, eftersom det oftast är lite sämre aluminium som man gjuter delar av är det inte helt lätt att svetsa i, inte heller sålunda att få det tätt. Och lagningar med klet och diverse annat ser jag bara som ytterst temporära..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Simopparn Ung & dum
2 februari 2012 · 57 Inlägg

Absolut. Tätningen blir bara temporärt i så fall. Tycker du att jag ska köpa sprillans nytt (original eller svart) eller från skroten?

Är det någon som vet om jag måste riva ut hela motorn ifrån bilen då eller går det att få lös på ett lite smidigare sätt?

Senast redigerat av Simopparn (2 februari 2012)

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
jonTe
6 februari 2012 · 5 710 Inlägg

Du är inte den första som lyckats med detta (om det nu är någon tröst)
Det går att svetsa om man vill.
Jag hade dock bytt till ett annat bättre beggat tråg, det borde gå att hitta för 500-1000kr.
Lägg en annons på STCS-forum, det brukar bli billigare än på skroten.

MVH Jonas
..............
Simopparn Ung & dum
6 februari 2012 · 57 Inlägg

Nej jag antog att jag inte borde ha varit först med detta. smile
Tack ska du ha, jag ska kolla upp STCS. smile

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
Pim_Pim
6 februari 2012 ·

Lagade faktiskt ett gammalt gjutjärns oljetråg med kemisk metall en gång, har funkat i 3år än så länge. Men visst, köpa bättre begagnet oljetråg är ju att föredra..

Simopparn Ung & dum
6 februari 2012 · 57 Inlägg

Ja, jag har tänkt att jag kanske ska laga det tillfälligt med klet tills jag har ett nytt tråg och plats. smile

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Ta ner tråget, borra ett hål i början av sprickan (eller slutet beroende på hur man ser det, längst bort från pluggen iaf) och sen svetsar du igen skiten...

Bör ju inte vara nå problem att fixa.


Annars kostar ett "nytt" oljetråg 200kr på returbilen...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Xoff Volvo tönt... =)
6 februari 2012 · 2 344 Inlägg

kolla med saab kunniga ifall det är olika tråg till olika maskiner, ofta så är det samma tråg till en hel drös olika maskiner (inklusive ej turbo) ifall så är fallet bara åk ut till första bästa skrots självplock så ger du nog inte mer än några 100...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Simopparn Ung & dum
6 februari 2012 · 57 Inlägg

Jag antar att det får bli en temporär lösning med klet till en början, sen får jag helt enkelt åka och handla ett nytt tråg. Tackar alla för svar! smile

Som sagt, om det är någon som vet: Måste motorn ur innan jag kan skruva av tråget eller går det att göra direkt? smile

Med vänliga hälsningar, Simon.

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Simopparn skrev:
Jag antar att det får bli en temporär lösning med klet till en början, sen får jag helt enkelt åka och handla ett nytt tråg. Tackar alla för svar! smile

Som sagt, om det är någon som vet: Måste motorn ur innan jag kan skruva av tråget eller går det att göra direkt? smile

Med vänliga hälsningar, Simon.

Det sitter väl inget direkt ivägen för att få ner tråget, är det inte bara avgaset isf ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 februari 2012 · 6 170 Inlägg

Här har du ett tips: http://www.tradera.com/helt-nytt-oljetr … _148622828

Kolla bara så att det är rätt wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
robban_eddie
6 februari 2012 · 58 Inlägg

Simopparn skrev:
Jag antar att det får bli en temporär lösning med klet till en början, sen får jag helt enkelt åka och handla ett nytt tråg. Tackar alla för svar! smile

Som sagt, om det är någon som vet: Måste motorn ur innan jag kan skruva av tråget eller går det att göra direkt? smile

Med vänliga hälsningar, Simon.

När jag har bytt på 9-3:or så har jag tagit bort främre delen av avgassystemet sen så kommer du åt alla skruvar till tråget smile sen så brukar man få lossa subframen lite, inte dra ur skruvarna helt och du behöver bara göra det på den högra sidan i bilens färdriktning. Sen så kan du ta ett spett och bända motorn lite åt sidan så du kan vika ner tråget smile Mvh Robert

Saab 99 Gl "svensktysken" (1983)
Echonator Köpingsbo i exil
26 mars 2012 · 507 Inlägg

Speedparts.se har tråg till din bil för typ 1300kr. Byt som sagt tråget så blir det ordentligt gjort

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang