4260
Sök

Måste jag ha long life olja i min bil? Passat 1.9tdi -04

681 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Som rubriken lyder...

Måste jag ha long life olja i min bil? Passat 1.9tdi -04

Tänkt byta olja och filter idag och har köpt olja, men det är inte long life. Måste man ha det?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
23 mars 2012
Detta med long life, det är bara nåt j*vla skit, som vissa bolag kör med.

Okej, kan ju funka om du kör 3000 mil på 3 månader, men kör man som en vanlig svensson, som brukar ligga på ca 1500 mil, så räcker det med ett byte 1 gång om året, med den olja som rekommenderas för din motor.

Så det gör inget att du kör med vanlig olja.

Lev livet, det kan ta slut fort

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 mars 2012
darkwizard skrev:

Okej, kan ju funka om du kör 3000 mil på 3 månader, men kör man som en vanlig svensson, som brukar ligga på ca 1500 mil, så räcker det med ett byte 1 gång om året, med den olja som rekommenderas för din motor.

Håller med till 100%, longlife är bullshit...
Det är säkert bra om du kör taxi, om inte så är det bara dyrt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 366 Inlägg
26 mars 2012
+2, oftast behöver du inte ens köra med rätt viskositet. Det är bara skit som bilföretagen kommit överrens om med oljelevarantören. Ofta väldigt låg som 5w-30 på nya bilar och det är endast för att få ner förbrukningen och för att motorn ska gå sönder någon gång så du köper en ny bil. Konstigt nog brukar 5w-30 vara liiiite dyrare också, mycket märkligt. Oljebolagens fanboys försöker alltid hävda att det är för att denna olja kommer åt i trånga kanaler för smörjning men det vet vi ju är bullshit. en olja med högre viskositet flyter precis lika bra och smidigt vid arbetstemp fast med den gigantiska skillnaden att den även skyddar motorn vid hårdkörning. Det finns ju en anledning att BMW M3 kör med castrol 20w-60 och det är inte för att oljekanalerna är breda som östersjön. Så välj det förnuftiga alternativet och häll i 5w-40 så får du en god kompromiss och byt senast vid 1500mil så kan du vara ganska säker på att en trasig motor inte kommer vara anledningen till att just din bil hamnar på skroten.

darkwizard skrev:

930 Inlägg
26 mars 2012
Oljebolagens fanboys försöker alltid hävda att det är för att denna olja kommer åt i trånga kanaler för smörjning men det vet vi ju är bullshit. en olja med högre viskositet flyter precis lika bra och smidigt vid arbetstemp fast med den gigantiska skillnaden att den även skyddar motorn vid hårdkörning. Det finns ju en anledning att BMW M3 kör med castrol 20w-60 och det är inte för att oljekanalerna är breda som östersjön. Så välj det förnuftiga alternativet och häll i 5w-40 så får du en god kompromiss och byt senast vid 1500mil så kan du vara ganska säker på att en trasig motor inte kommer vara anledningen till att just din bil hamnar på skroten.

Så du menar att en tjockare olja Flödar lika bra genom lager som en tunnare olja?
Hur stor/liten blir skillnaden i flöde med en 40 olja istället för en 30 olja, vid exvis 100 grader C ?

Mats

1 366 Inlägg
26 mars 2012
Nej du har rätt i att det finns en kinematisk viskositetsskillnad på några få cst. märks detta i motorn? knappast, har du sett någon motor som kräver 5w-30 som har gått sönder för att någon hällt i 5w-40? Knappast troligt, omvänt har dock garanterat hänt. Jag säger inte att man ska slänga i 20w-60 utan att man kan hålla sig till 5w-40 och inte 5w-30. Den enda anledningen till att man skickar i 5w-30 är enbart för bensinförbrukningen enligt mig. Att vissa motorer är förfinade råder det inget snack om, men att den skulle "kräva" 5w-30 är ju ett skämt. Min bil kräver 5w-30 annars går den sönder och bara från mobil 1, Jo tjena en gammal stötstångsmotor från 60 talet med aluminiumblock, jag har hällt i 15w-50 från Motul i 3 år och den ser helt ny ut och drar inte en droppe olja.

Så fel från mig, det är en fysisk skillnad i viskositet Men jag tycker fortfarande "kravet" om 5w-30 är ett skämt tills jag någon bevisar motsatsen och då kan jag gott erkänna att jag hade fel

mats757 skrev:
Oljebolagens fanboys försöker alltid hävda att det är för att denna olja kommer åt i trånga kanaler för smörjning men det vet vi ju är bullshit. en olja med högre viskositet flyter precis lika bra och smidigt vid arbetstemp fast med den gigantiska skillnaden att den även skyddar motorn vid hårdkörning. Det finns ju en anledning att BMW M3 kör med castrol 20w-60 och det är inte för att oljekanalerna är breda som östersjön. Så välj det förnuftiga alternativet och häll i 5w-40 så får du en god kompromiss och byt senast vid 1500mil så kan du vara ganska säker på att en trasig motor inte kommer vara anledningen till att just din bil hamnar på skroten.

Så du menar att en tjockare olja Flödar lika bra genom lager som en tunnare olja?
Hur stor/liten blir skillnaden i flöde med en 40 olja istället för en 30 olja, vid exvis 100 grader C ?

Mats

Sök