4217
Sök

Smart fortwo cabrio. AC får motorn att varva ojämt och högt

2 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Hallå!

Köpte en Smart i helgen av årsmodell 02 hos auto-geeber. Den har gått 6000 mil och är helt felfri i alla besiktningar samt fullt servad. Nu är det något som är märkligt med AC:n har jag märkt. För när jag aktiverar den så börjar motorn varva ojämt vid tomgång. Sen varvar den som fasen när man saktar ner vid ett rödljus innan den går ner i varv sedan för att hålla på och hoppa med varvtalet. Något som vet vad som är fel? Ska väl komma i kontakt med försäljaren och se till att felet åtgärdas, men det vore bra att veta vad som kan vara fel.

Forummoderator
18 431 Inlägg
27 mars 2012
Mamma hade en Smart -02. Den pendlade ytterst lite med AC på. Det är ju en liten motor och kompressor stjäl mycket kraft. Men som du beskriver är det bara att åka raka vägen tillbaka till handlaren!

Kör lungt. Tänk på att en Smart's motor inte håller mer än 8000-10000 mil innan det är dags för totalrenovering.

2 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Mamma hade en Smart -02. Den pendlade ytterst lite med AC på. Det är ju en liten motor och kompressor stjäl mycket kraft. Men som du beskriver är det bara att åka raka vägen tillbaka till handlaren!

Kör lungt. Tänk på att en Smart's motor inte håller mer än 8000-10000 mil innan det är dags för totalrenovering.

Ja jag tänker höra av mig till honom i veckan om det där. Men annars verkar den vara i riktigt gott skick och går som en gallen iller när man gasar på. Men sålänge jag kollar oljan varannan tankning och ser till att byta den minst vart 1000:e mil så borde den hålla en tid framöver.

Sök