3829
Sök

Passat som slirar vid acceleration

7 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Hej! Köpte en Passat 4-Motion 1,9 TDI, 2005 med 19000 mil igår. Hade känts fin vid provkörning. Idag skulle jag hämta båten. Trailade upp den och åkte en bit. Tänkte se hur väl bilen orkar accelera med 1,5 ton på draget. Drog på 5:ans växel när det plötsligt började slira. Testade på 4:ans växel likadant.
Väl hemma testade jag utan båt och på växel 4,5 och 6 gör den likadant vid hög acceleration. Misstänker dåliga lameller. Testade (på plan väg) att hålla in kopplingen under färd och släppa den för att se om den slirade då, men det var inget jag upplevde.
Bör jag kolla lamellerna eller kan det vara något annat? Dyrt och svårt att fixa?
Långhelg så jag kan inte fråga föränn måndag men tror n detta omfattas av garantin?

MVH Daniel

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 januari 2012
Har du köpt den på firma så är det ju bara å åka tillbaka med den.Häva köpet eller be dom å se över kopplingen.
Privat så kan det ju bli värre.Låter ju som det är kopplings ras ifall.

Mvh Andreas

Vettemannen
6 januari 2012
Drunk skrev:
Har du köpt den på firma så är det ju bara å åka tillbaka med den.Häva köpet eller be dom å se över kopplingen.
Privat så kan det ju bli värre.Låter ju som det är kopplings ras ifall.

Mvh Andreas

Håller med.....troligen så är lamellerna slut.

/Benny

7 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Det jag har är en trafiksäkerhetsgaranti. Tittar på firmans hemsida och hittar detta: http://www.hammarobilcentrum.se/garantier.html
På min garantisedel står det:
"Bilen säljs med 3 mån/300 mils Trafiksäkerhetsgaranti, vilket omfattar fel efter leverans som kan vara ur trafiksäkerhetssynpunkt farligt."
Bilen var f.ö besiktad i förgår och ombesiktad igår.
Senast redigerat av danieljonasson (6 januari 2012)

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 januari 2012
danieljonasson skrev:
Det jag har är en trafiksäkerhetsgaranti. Tittar på firmans hemsida och hittar detta: http://www.hammarobilcentrum.se/garantier.html
På min garantisedel står det:
"Bilen säljs med 3 mån/300 mils Trafiksäkerhetsgaranti, vilket omfattar fel efter leverans som kan vara ur trafiksäkerhetssynpunkt farligt."
Bilen var f.ö besiktad i förgår och ombesiktad igår.

Är det bara en seriöse firma så fixar dom självklart det här.
Är det en större firma?

7 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Nej, det är en liten firma. En säljare och en verkstadstekniker. Har fått gott intryck av dem. Ska försöka ringa dem imorgon. Det är ju en vanlig lördag då iaf.

7 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Hej! Lämnade in bilen men de kunde inte känna något. Det var nämligen som sådan att symtomen försvann under kommande vecka. Firman tyckte det var onödigt att riva ned kopplingen i onödan om inget fel längre fanns. Jag skulle istället återkomma om problemet dök upp. De trodde nämligen att felet kunde bero på att bilen stått stilla några månader. I söndags var det båtpremiär och jag trailade upp båten. Slirade en aning på kopplingen i det kraftiga motlutet men det var då ytterst lite. Idag skulle jag till jobbet och behövde pressa på en aning i en omkörning då det började slira igen. Inte alls lika mycket som vid förra tillfället.

Ringde bilfirman och fick till svar att jag kunde komma in med den men att kopplingsproblemet troligtvis var av mig orsakat i samband med upptagning av båten. Det är förvisso en tung båt på ca 14.000 kg men jag är van att traila och ta upp båt ur ramper. De menade vidare att de river ned kopplingen och beroende på vilket slitage det är så är felet mitt. De sade något om att antingen var kuggen nedslitna eller skivan. Jag fattade inte trots att jag fick det förklarat det två gånger. Troligtvis skulle felet vara mitt sade de.

Vad kan det vara när problemet dyker upp i samband med båtupptagning och fortsätter i en vecka för att sedan försvinna? Idag behövde jag pressa hårt för att det skulle uppstå något jag sällan gör. Kör på låga accelerationer allt som oftast.

Jag är rätt säker på att firman lätt kan säga vad de vill till mig då jag inte har kunskapen om detta. Är det nägra tips ni kan ge mig för at kunna ev stå poå mig bättre för att ev kunna hävda att felet var där när jag köpte bilen?

5 198 Inlägg
27 mars 2012
Lamellerna tar inte slut för att du tar upp båten om du nu inte tok slira,,jag skulle hävda att felet fanns vid köp,,, rätt vad det är så står du och kommer ingenstans.

2fast4you
371 Inlägg
27 mars 2012
då förstår jag om din passat fick slita med 14 ton=)

haru kört fast eller

7 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
He he, menade 1400 kg :-). Första gången, någon dag efter att jag köpt bilen, så fick jag i stort dett direkt kärringstopp. Varvade lite mindre (ovan 4-hjulsdrift) och den gled upp fint. Lite bränt luktade det. Nu senast så började det att slira i 3-4 sekunder innan jag avbröt. Varvade mycket mindre varpå den gled upp fint vid försök nr två.

På vilket sätt kan kopplingen vara förstörd utan att vara nedsliten? Förstår inte firmans resonemang om att det går att se när de river kopplingen om kopplingen var nedsliten eller om det uppstod av mig i smaband med båtupptagning. Vad kan bli nedslitet på sådant sätt att det blir mitt fel? Det är ju ytterst lite slir som det var frågan om. Därfeter har jag problem i en vecka varpå det försvinner. Surt just nu då jag inte har råd med ca 10.000 kr eller vad det kostar om felet beror på mig.

Fler tips på hur jag kan hävda mig? :-)

2fast4you
371 Inlägg
27 mars 2012
skulle gissa på att kopplingen redan var sliten efter 19t mil. men när du har börjat dra tungt o slirat lite extra på den så har den börjat ge upp.

haru kört fast eller

695 Inlägg
27 mars 2012
jag röstar för Kass koppling, bara byta o se glad ut, o hoppas på att firman du handlade av är så pass bussiga att de görs på deras bekostnad. Kopplingen va med största sannolikhet kass redan innan du handlade bilen för inte fan rasar kopplingen av o dra upp en båt om du inte björnat på utav helvete och tokslirat. En sliten koppling kan nämligen funka klockrent tills den blir varm för att då börja slira, därav uppkommer fenomenet när du drar upp din båt då kopplingen får jobba lite mer än "normalt" medans under normal, lugn körning fram och tillbaka till ICA så märker man inte av problemet. Har du dragläget högt upp? hur långt har kärran gått?...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

7 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Den hade gått 19800 när jag köpte den i början av jan. Idag har den gått 20400 mil. Dragit båten två gånger. Två ramper och ca 12 mils körning.
Dragläget tycker jag är ganska normalt. Den tar ca halvvägs på kopplingen.

7 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
Kan det ev läcka någon olja i samband med att torsendiffen får jobba hårt? Om det ev blir oljiga lameller som efter några dagar "bränns" bort? Jag skjuter från höften här :-)

695 Inlägg
27 mars 2012
danieljonasson skrev:
Den hade gått 19800 när jag köpte den i början av jan. Idag har den gått 20400 mil. Dragit båten två gånger. Två ramper och ca 12 mils körning.
Dragläget tycker jag är ganska normalt. Den tar ca halvvägs på kopplingen.

Okej, jag sätter min röst på kopplingsbyte. De är vad jag får fram av erfarenhet kontra din förklaring utav problemet. Har själv haft ett par bilar med dålig koppling som gjort sådär efter påfrestning men funkat bra till "normalkörning", lamellen behöver inte nödvändigtvis va kass, men däremot tryckplattan som har sett sina bästa dagar, dock byter man alltihop när man ändå har de nerplockat..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Sök