Startar inte på nyckeln och dör vid hastig sväng Volvo 740 Turbo -88

Shink
27 mars 2012 · 108 Inlägg

Hallå, tänkte se om jag kunde få någon hjälp med mitt problem med min bruksbil jag måste använda dagligen.

Det händer ingenting när jag vrider på nyckeln för att starta bilen när den är kall, inte ens ett klick från startmotorn. Men fungerar att starta på nyckeln när den är varm. Men går att kortsluta och starta på startmotorn.
Den dör när man svänger hastigt och kan inte startas även när den är varm, men bara starta på startmotorn så går den igång direkt.


Kan tilllägga att jag har ett sprillans nytt batteri.

Någon som vet vad startfelet är eller att den dör  får gärna skriva ett par rader.




Hittat felet och det var "pucken" kontakterna går in i tändningslåset var sliten.


Mvh Linus

Senast redigerat av Shink (7 april 2012)

Ja slant på bromsa...
Drönirettab
28 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Börja med att kolla upp fläktremmarna (eller remmen) så att de är i bra skick och ordentligt spända, kika även hur remskivorna ser ut och rengör ifall de har mycket smuts/sot i spåren. Att den "drar ström" när du kör lugnt beror väl antagligen på att generatorn inte ger laddning, därför lyser också batterilampan.

Ta loss laddregulatorn på generatorns baksida och se hur kolen ser ut, är de ojämnt slitna eller helt enkelt ordentligt nedslitna så byt helst hela laddregulatorn istället för endast kolen. Gå igenom kablarna som sitter på generatorn, dvs den grova laddkabeln och jordkabeln och den tunna kabeln. Kolla så att dessa kablar sitter fast och har bra kontakt, även att de inte har trasiga kabelhöljen.

Att startmotorn inte fungerar när motorn är kall har jag inget bra svar på, men mät ifall det kommer spänning i den tunna kabeln på startmotorsolenoiden (stift 50) när du vrider nyckeln i startläge. Glappande tändlås kan orsaka såna där saker exempelvis. smile

Shink
28 mars 2012 · 108 Inlägg

Löste felet idag med att den inte ladda ström men har fortfarande inte löst felet med nyckeln. Fick ett till problem idag som kan vara av samma orsak, när jag svänger hastigt så stendör bilen sedan går inte att starta på nyckeln när den är varm utan måste starta på startmotorn då den går igång direkt. Kan även små bluddra till ibland.

Men tack för den hjälpen iaf!smile

Ja slant på bromsa...
Drönirettab
28 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Då bör du även kolla upp batterikablarna, se till att de verkligen sitter fast dels på batteripolerna och dels vid kaross+motorblock (jordkablarna alltså). Det borde även sitta en tunn pluskabel på batteripluspolen, den försörjer bla tändlåset och går väl till säkringscentralen tror jag. Glöm inte den kabeln. smile

Senast redigerat av Drönirettab (28 mars 2012)

Shink
28 mars 2012 · 108 Inlägg

Tog en snabbkoll på den och såg att allt satt fast och åtdraget men får kolla extra noga samt skrapa fram lite jordyta imorgon! tack för tipset, kom gärna med mer om det är något som slår dig smile

Ja slant på bromsa...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang