Vilka Volvo 940/960/s-v90 fanns som diesel? förbrukning?

Modjel
28 mars 2012 · 30 Inlägg

Har väldigt dålig koll på 9-serien...Vilka olika dieselversioner såldes den med? Eller fanns bara en motor? Någon som vet ungefärlig förbrukning manuell/automat? Kanske inte skiljer så mycket mot bensinmotorn?

Volvo V40 "1.9D" (2003)
Pesan
30 mars 2012 · 28 Inlägg

940 och 960 finns i diesel, s/v90 fanns inte med diesel.
Den enda motorn är D6:an, eller D24TIC som den heter, dom är ju inte så snåla, men kan bero på hur man kör, ja kör ju lite hårdare, å hade påställd pump så den hade lite mer än orginal och åka med smile
men nog går dom kring litern skulle jag tro +- någon deciliter, dom senare hade M90 vxl-låda.
Men dom är riktigt trevliga å köra, å härligt ljud med 3" avgas wink

-:Pesan:-
Volvo 142 "Retro Rally" (1969)
Volvo Amazon "Power by Dellorto" (1970)
Volvo 740 GL "USA och Addon" (1988)
Modjel
31 mars 2012 · 30 Inlägg

Tack för info :-) du har bra koll på det mesta du :-) hade kanske varit kul ha en sån som andrabil, tycker 9-serien är snyggare än 850 tdi också :-) är d24an känslig mot kyla/kallstart? :-)

Volvo V40 "1.9D" (2003)
Mack Forum- och sitemoderator
31 mars 2012 · 26 167 Inlägg

Pesan skrev:
940 och 960 finns i diesel, s/v90 fanns inte med diesel.
Den enda motorn är D6:an, eller D24TIC som den heter, dom är ju inte så snåla, men kan bero på hur man kör, ja kör ju lite hårdare, å hade påställd pump så den hade lite mer än orginal och åka med smile
men nog går dom kring litern skulle jag tro +- någon deciliter, dom senare hade M90 vxl-låda.
Men dom är riktigt trevliga å köra, å härligt ljud med 3" avgas wink

Jag tror nog att det gick att få en original D24 att gå billigare än litern, skall inflikas..

Edit: Plus att det gick att få 940 med tre dieselmotorer; D24, DT och DTIC. Vanlig diesel, diesel med turbo och förstås med turbo och intercooler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_940

Senast redigerat av Mack (31 mars 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Pesan
31 mars 2012 · 28 Inlägg

Mack skrev:

Pesan skrev:
940 och 960 finns i diesel, s/v90 fanns inte med diesel.
Den enda motorn är D6:an, eller D24TIC som den heter, dom är ju inte så snåla, men kan bero på hur man kör, ja kör ju lite hårdare, å hade påställd pump så den hade lite mer än orginal och åka med smile
men nog går dom kring litern skulle jag tro +- någon deciliter, dom senare hade M90 vxl-låda.
Men dom är riktigt trevliga å köra, å härligt ljud med 3" avgas wink

Jag tror nog att det gick att få en original D24 att gå billigare än litern, skall inflikas..

Jo allt går väl smile men de var med min körning hehe wink men skrev ju plus/minus nån deciliter smile

-:Pesan:-
Pesan
31 mars 2012 · 28 Inlägg

Modjel skrev:
Tack för info :-) du har bra koll på det mesta du :-) hade kanske varit kul ha en sån som andrabil, tycker 9-serien är snyggare än 850 tdi också :-) är d24an känslig mot kyla/kallstart? :-)

Jo dom är mycket finare tycker jag också smile Jo man måste ju hålla koll på sitt käraste märke..
Men är motorn fräsch, bra glödstift och ett bra batteri så nå ska dom starta smile

-:Pesan:-
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2012 · 17 520 Inlägg

Jag påstår att dessa slits ner snabbare än vanligt (Jämför MB w124 diesel) och kan vara helt hopplösa att starta vintertid. Glödstift är inte allt. De går dock underbart och en frisk sådan ska låta som en skenande stenkross nystartad. Får du tag på en D24TiC med automat så slå till. Dessa tappar inte trycket mellan växlingar och kan gå rätt friskt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang